Ga naar inhoud
Vespaforum.be

3-Bak of 4-Bak?


f4_1400

Aanbevolen berichten

Onlangs kocht ik een (incompleet) VNB blokje, als reserve. Dit heeft 3 versnellingen. Tot mij verbazing is de hoogste (3e) versnelling daarvan langer (43/27=1.6) dan die van een 4-bak (44/25=1.8). Ik zou denken dat dat betekent dat een 3-bak geschikter is om een tour-scooter te bouwen. Hoe zien jullie dat? Ik heb het idee dat 3-bakken minder gewaardeerd worden, maar misschien heb ik het mis.

 

overbrengverhoudingen.PNG

Link naar reactie

Het probleem met de meeste 3 versnellingsbakken is dat je meer in toeren moet gaan eer je overschakelt naar 3de, anders valt de motor dood. 

Een 4- bak is altijd makkelijker schakelen, een 3- bak kan leuker zijn omdat je meer moet opletten bij het op- en terugschakelen. De topsnelheid van een motor met 3 vitessen zal ook meestal lager zijn. 

Samengevat, een 4-bak is meer geschikt om te toeren dan een 3-bak. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Klinkt alsof een 3-bak goed geschikt is om een beetje op te voeren: dan komt het schakelen niet meer zo kritisch en rijd je in de hoogste versnelling dezelfde snelheid met minder toeren.
Met "tour-scooter" bedoel ik trouwens: scooter om langere stukken in de hoogste versnelling te rijden; dus vooral buitenwegen ipv door de stad.

Link naar reactie

Enerzijds stamt de 3 bak uit de tijd van vrij zwakke cilindertjes. De eerste versnelling was vooral bedoeld om de inertie te overwinnen. De 2de om snelheid op te bouwen. De 3de bijgevolg een soort "overdrive" versnelling om het toerental te verlagen bij constante snelheden. In theorie zou je dit "een touringversnelling" kunnen noemen, maar zoals Nero aangeeft is snelheidsopbouw beperkt. 

Anderzijds wordt het "Tour"-aspect m.i. meer bepaald door de vermogens- en koppelcurve van de aandrijving.

Link naar reactie

Toch begrijp ik het nog niet helemaal. Voor de duidelijkheid heb ik de getallen eens in Excel gezet; bij de 3-bak blijkt niet alleen de hoogste versnelling langer te zijn dan bij een 4-bak, maar ook de eerste versnelling. Dus minder toeren (en meer koppel) nodig om vanuit stilstand weg te rijden... Dit rijmt wat mij betreft niet met dat de 3-bak motoren ouder zijn/ minder vermogen hebben: in potentie lijkt een 3-bak juíst geschikt om te combineren met een krachtiger cilindersetje.

Dit valt of staat natuurlijk met of de getallen in de tabel uit de eerste post kloppen. Deze tabel komt van de SIP website: http://www.sip-scootershop.com/download/article/1/pdf/fa6fa8d4-75db-48e7-8d72-31c6952120a1/Gearbox+Technology.pdf?contentType=application-pdf

Verder heb ik in mijn tabelletje de primaire overbrenging weggelaten omdat die in beide gevallen 67/22 zou zijn.

image.png.4146da61c69e38ad3db90d90857a3f0b.png

Link naar reactie

OK duidelijk!
Als je naar de overbrengverhoudingen kijkt mis je bij een 3-bak als het ware de 2e versnelling. Dat lijkt me alleen van belang bij het wegrijden, want al je eenmaal rijdt gebruik je alleen de hoogste twee versnellingen. Misschien moet ik tzt gewoon maar eens proberen hoe dat rijdt.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Even dit oude topic reviven...

Dat een 3-bak een langere eindoverbrenging heeft werd destijds natuurlijk weer teniet gedaan doordat deze Vespa's typisch 8 inch wielen hadden: eindoverbrenging weer 80% omlaag t.o.v. 10 inch wielen.

Daarover gesproken: weet iemand in hoeverre je een motorblok met 1 pin voor remschoenbevestiging kunt ombouwen van 8 inch naar 10 inch? Online vind ik conversievelgen, maar dan behoud je dat 8 inch trommelremmetje. Liever bouw ik het zo om zodat de trommel ook een maatje groter wordt. M.a.w: bestaan de 10 inch achterremmen ook in 1-pins variant? Gaat om een VNB1M motorblok. Ik meen dat 10 inch voorwielen zowel in 1 pins als 2 pins variant bestaan, zouden die remschoenen ook achteraan passen (i.c.m. aangepaste stofplaat/ankerplaat)?

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...