f4_1400 Geplaatst: 24 augustus 2022 Delen Geplaatst: 24 augustus 2022 Onlangs kocht ik een (incompleet) VNB blokje, als reserve. Dit heeft 3 versnellingen. Tot mij verbazing is de hoogste (3e) versnelling daarvan langer (43/27=1.6) dan die van een 4-bak (44/25=1.8). Ik zou denken dat dat betekent dat een 3-bak geschikter is om een tour-scooter te bouwen. Hoe zien jullie dat? Ik heb het idee dat 3-bakken minder gewaardeerd worden, maar misschien heb ik het mis. Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 augustus 2022 Delen Geplaatst: 24 augustus 2022 Het probleem met de meeste 3 versnellingsbakken is dat je meer in toeren moet gaan eer je overschakelt naar 3de, anders valt de motor dood. Een 4- bak is altijd makkelijker schakelen, een 3- bak kan leuker zijn omdat je meer moet opletten bij het op- en terugschakelen. De topsnelheid van een motor met 3 vitessen zal ook meestal lager zijn. Samengevat, een 4-bak is meer geschikt om te toeren dan een 3-bak. Groetjes, nero. Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 24 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 augustus 2022 Klinkt alsof een 3-bak goed geschikt is om een beetje op te voeren: dan komt het schakelen niet meer zo kritisch en rijd je in de hoogste versnelling dezelfde snelheid met minder toeren. Met "tour-scooter" bedoel ik trouwens: scooter om langere stukken in de hoogste versnelling te rijden; dus vooral buitenwegen ipv door de stad. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 24 augustus 2022 Delen Geplaatst: 24 augustus 2022 Enerzijds stamt de 3 bak uit de tijd van vrij zwakke cilindertjes. De eerste versnelling was vooral bedoeld om de inertie te overwinnen. De 2de om snelheid op te bouwen. De 3de bijgevolg een soort "overdrive" versnelling om het toerental te verlagen bij constante snelheden. In theorie zou je dit "een touringversnelling" kunnen noemen, maar zoals Nero aangeeft is snelheidsopbouw beperkt. Anderzijds wordt het "Tour"-aspect m.i. meer bepaald door de vermogens- en koppelcurve van de aandrijving. Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 24 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 augustus 2022 Toch begrijp ik het nog niet helemaal. Voor de duidelijkheid heb ik de getallen eens in Excel gezet; bij de 3-bak blijkt niet alleen de hoogste versnelling langer te zijn dan bij een 4-bak, maar ook de eerste versnelling. Dus minder toeren (en meer koppel) nodig om vanuit stilstand weg te rijden... Dit rijmt wat mij betreft niet met dat de 3-bak motoren ouder zijn/ minder vermogen hebben: in potentie lijkt een 3-bak juíst geschikt om te combineren met een krachtiger cilindersetje. Dit valt of staat natuurlijk met of de getallen in de tabel uit de eerste post kloppen. Deze tabel komt van de SIP website: http://www.sip-scootershop.com/download/article/1/pdf/fa6fa8d4-75db-48e7-8d72-31c6952120a1/Gearbox+Technology.pdf?contentType=application-pdf Verder heb ik in mijn tabelletje de primaire overbrenging weggelaten omdat die in beide gevallen 67/22 zou zijn. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 25 augustus 2022 Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 Geen idee of je hier wat aan hebt, is eigenlijk bedoeld voor 4 versnellings bakken; http://gearingcalc.free.fr/ Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 25 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 Dankje Niels, ook dat tooltje laat zien dat de hoogste versnelling van genoemde 3-bak zo'n 10% langer is dan die van genoemde 4-bak (dus bij zelfde toerental 10% meer snelheid). Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 25 augustus 2022 Delen Geplaatst: 25 augustus 2022 Ik weet wel uit ervaring dat de top bij een 3 bak misschien hoger ligt, maar dat het een stuk zenuwachtiger rijden is. 1 Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 27 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 augustus 2022 OK duidelijk! Als je naar de overbrengverhoudingen kijkt mis je bij een 3-bak als het ware de 2e versnelling. Dat lijkt me alleen van belang bij het wegrijden, want al je eenmaal rijdt gebruik je alleen de hoogste twee versnellingen. Misschien moet ik tzt gewoon maar eens proberen hoe dat rijdt. 1 Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 7 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2023 (aangepast) Even dit oude topic reviven... Dat een 3-bak een langere eindoverbrenging heeft werd destijds natuurlijk weer teniet gedaan doordat deze Vespa's typisch 8 inch wielen hadden: eindoverbrenging weer 80% omlaag t.o.v. 10 inch wielen. Daarover gesproken: weet iemand in hoeverre je een motorblok met 1 pin voor remschoenbevestiging kunt ombouwen van 8 inch naar 10 inch? Online vind ik conversievelgen, maar dan behoud je dat 8 inch trommelremmetje. Liever bouw ik het zo om zodat de trommel ook een maatje groter wordt. M.a.w: bestaan de 10 inch achterremmen ook in 1-pins variant? Gaat om een VNB1M motorblok. Ik meen dat 10 inch voorwielen zowel in 1 pins als 2 pins variant bestaan, zouden die remschoenen ook achteraan passen (i.c.m. aangepaste stofplaat/ankerplaat)? 7 september 2023 aangepast door f4_1400 Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 9 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2023 Inmiddels een stapje verder gekomen: GLA/GLB: 10 inch wielen en toch 1-pins remschoenophanging. Nu nog erachter komen of die pin (en remnok) op dezelfde positie zitten als bij een 1-pins blok dat voor 8 inch wielen bedoeld is. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen