Pieter_Vespa VNB Geplaatst: 22 augustus 2022 Delen Geplaatst: 22 augustus 2022 (aangepast) Hi, Ik heb een een VNB uit 64 waarbij er wat issues waren met de ontsteking en verlichting, een elektrisch probleem dus. Enkele schema's bekeken maar ik geraak er niet wijs uit. Het initieel probleem was moeilijk starten en een verstoorde verlichting (remschakelaar was niet de juiste, deze is vervangen naar compatibel met 12V), carbu gereinigd, verse 2 takt erin etc. Uiteindelijk heb ik geen vonk (meer) en ga ik ervanuit dat hij ergens aan de massa ligt..., starten is dus niet mogelijk. Graag had ik alles uitgemeten maar ik krijg het vliegwiel niet los. Hij is 12V omgezet en heeft een Bajaj ontsteking, de sleutel die ik aangekocht heb (soort polietrekker) past niet en nergens vind ik de juiste maat online Is er iemand die een goede herstelplaats kent in Oost Vlaanderen of die mij kan aangeven welke tool er nodig is? Thx! 22 augustus 2022 aangepast door Pieter_Vespa VNB Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 22 augustus 2022 Delen Geplaatst: 22 augustus 2022 Ontkoppel de motor es volledig van de kabelboom. Daar mee sluit je alle mogelijk stroom/massaverlies uit. Zelfs los van het frame moet de motor starten. Anderzijds: Bajaj ontstekingen zijn prut. Pinasco Flytech to the rescue! Link naar reactie
Michel_V Geplaatst: 22 augustus 2022 Delen Geplaatst: 22 augustus 2022 Idd. Steek een flytech of die van bgm. Beide werken prima. Link naar reactie
Pieter_Vespa VNB Geplaatst: 22 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2022 Dat had ik ook al gelezen dat bajaj brol is… alleen moet ik het vliegwiel er eerst afkrijgen. ik probeer morgen eens te starten met losgemaakte kabelboom Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 22 augustus 2022 Delen Geplaatst: 22 augustus 2022 Daar heb je deze, deze of een andere M26 / 1,0 puller voor nodig. Link naar reactie
Pieter_Vespa VNB Geplaatst: 2 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2022 Op 22/8/2022 om 20:07, Michel_V zei: Idd. Steek een flytech of die van bgm. Beide werken prima. Prima, die Bajaj moet eruit... Waar vind je de BGM kit? Flytech blijkt een stuk duurder te zijn, is dit de moeite op een VNB? Ik vind op de website dat dit voor racing zou gebruikt worden? Alle tips welkom, graag bestel ik asap een nieuwe kit. thx Link naar reactie
Thomas78 Geplaatst: 2 september 2022 Delen Geplaatst: 2 september 2022 3 uren geleden, Pieter_Vespa VNB zei: Prima, die Bajaj moet eruit... Waar vind je de BGM kit? Flytech blijkt een stuk duurder te zijn, is dit de moeite op een VNB? Ik vind op de website dat dit voor racing zou gebruikt worden? Alle tips welkom, graag bestel ik asap een nieuwe kit. thx Vespa en asap...geen goede combinatie vrees ik Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 3 september 2022 Delen Geplaatst: 3 september 2022 Iets goedkoper maar langer onderweg : https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/engine/ignitions-and-flywheels/pinasco/flytech-pinasco-ignition-vespa-vnb-vbb-sprint-gt-gl-17-kg-1-6.2.1.128.gp.784.uw Iets duurder maar vaak wel sneller in huis : https://www.scooter-center.com/en/ignition-pinasco-flytech-12v-vespa-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-super-gl150-vla1t-vnb-vbb-1600g-pn25356838 Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 4 september 2022 Delen Geplaatst: 4 september 2022 Bij Soviero een pak goedkoper. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 4 september 2022 Delen Geplaatst: 4 september 2022 (aangepast) Mocht je nog twijfelen aan de voordelen van een variabele elektronische ontsteking... Het verschil op een volkomen standaard Sprint 150: behalve een wissel van de 6v puntontsteking (blauw) naar Pinasco Flytech (rood), géén andere aanpassingen behalve een sproeieroptimalisatie op de nieuwe ontsteking. Standaard cilinder met ?x.xxx km, standaard carb, standaard uitlaat. Volle lijn = vermogen in pk, blokjeslijn = koppel in Nm. Een kleine pk extra dus, maar vooral koppel meer dan x2 en vermogen dat ook véél langer blijft volgehouden (en laat nou nét daar de rijleute in zitten). Merk vooral de bokkesprongen in de puntontsteking in de hogere toeren; de typische beperkingen van mechanische ontstekingen en condensortjes. 4 september 2022 aangepast door Frederik9111 2 Link naar reactie
Pieter_Vespa VNB Geplaatst: 5 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2022 Op 22/8/2022 om 20:07, Michel_V zei: Idd. Steek een flytech of die van bgm. Beide werken prima. Prima, die Bajaj moet eruit... Waar vind je de BGM kit? Flytech blijkt een stuk duurder te zijn, is dit de moeite op een VNB? Ik vind op de website dat dit voor racing zou gebruikt worden? Alle tips welkom, graag bestel ik asap een nieuwe kit. thx Link naar reactie
Pieter_Vespa VNB Geplaatst: 5 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2022 Ok, ik ben overtuigd 🙂 Het wordt dus een Flytech! Ik ga onmiddellijk ook de kabelboom vernieuwen zodat ik zeker ben dat alles de komende jaren deftig blijft werken. De uitdaging zit hem in het stuurgedeelte..., volgens de manual niet zo eenvoudig door het prutswerk? Is er een topic op dit forum ivm kabelboom wissels? thx Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen