Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vnb '64 met onstekingsprobleem


Pieter_Vespa VNB

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik heb een een VNB uit 64 waarbij er wat issues waren met de ontsteking en verlichting, een elektrisch probleem dus. Enkele schema's bekeken maar ik geraak er niet wijs uit.
Het initieel probleem was moeilijk starten en een verstoorde verlichting (remschakelaar was niet de juiste, deze is vervangen naar compatibel met 12V), carbu gereinigd, verse 2 takt erin etc.

Uiteindelijk heb ik geen vonk (meer) en ga ik ervanuit dat hij ergens aan de massa ligt..., starten is dus niet mogelijk. Graag had ik alles uitgemeten maar ik krijg het vliegwiel niet los.

Hij is 12V omgezet en heeft een Bajaj ontsteking, de sleutel die ik aangekocht heb (soort polietrekker) past niet en nergens vind ik de juiste maat online
Is er iemand die een goede herstelplaats kent in Oost Vlaanderen of die mij kan aangeven welke tool er nodig is?

 

Thx!

 

 

vespa3.jpg

vespa4.jpg

vespa5.jpg

vespa6.jpg

vespa2.jpg

aangepast door Pieter_Vespa VNB
Link naar reactie

Ontkoppel de motor es volledig van de kabelboom. Daar mee sluit je alle mogelijk stroom/massaverlies uit. Zelfs los van het frame moet de motor starten.

Anderzijds: Bajaj ontstekingen zijn prut. Pinasco Flytech to the rescue! 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 22/8/2022 om 20:07, Michel_V zei:

Idd. Steek een flytech of die van bgm. Beide werken prima. 

Prima, die Bajaj moet eruit... Waar vind je de BGM kit?

Flytech blijkt een stuk duurder te zijn, is dit de moeite op een VNB? Ik vind op de website dat dit voor racing zou gebruikt worden?

Alle tips welkom, graag bestel ik asap een nieuwe kit.

 

thx 

Link naar reactie
3 uren geleden, Pieter_Vespa VNB zei:

Prima, die Bajaj moet eruit... Waar vind je de BGM kit?

Flytech blijkt een stuk duurder te zijn, is dit de moeite op een VNB? Ik vind op de website dat dit voor racing zou gebruikt worden?

Alle tips welkom, graag bestel ik asap een nieuwe kit.

 

thx 

Vespa en asap...geen goede combinatie vrees ik

 

Link naar reactie

Mocht je nog twijfelen aan de voordelen van een variabele elektronische ontsteking...

Het verschil op een volkomen standaard Sprint 150: behalve een wissel van de 6v puntontsteking (blauw) naar Pinasco Flytech (rood), géén andere aanpassingen behalve een sproeieroptimalisatie op de nieuwe ontsteking. Standaard cilinder met ?x.xxx km, standaard carb, standaard uitlaat.

Volle lijn = vermogen in pk, blokjeslijn = koppel in Nm. Een kleine pk extra dus, maar vooral koppel meer dan x2 en vermogen dat ook véél langer blijft volgehouden (en laat nou nét daar de rijleute in zitten). Merk vooral de bokkesprongen in de puntontsteking in de hogere toeren; de typische beperkingen van mechanische ontstekingen en condensortjes. 

Geen beschrijving beschikbaar.

aangepast door Frederik9111
  • Like 2
Link naar reactie
Op 22/8/2022 om 20:07, Michel_V zei:

Idd. Steek een flytech of die van bgm. Beide werken prima. 

Prima, die Bajaj moet eruit... Waar vind je de BGM kit?

Flytech blijkt een stuk duurder te zijn, is dit de moeite op een VNB? Ik vind op de website dat dit voor racing zou gebruikt worden?

Alle tips welkom, graag bestel ik asap een nieuwe kit.

 

thx 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...