Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koppeling rally 180 slipt


BjornDJ

Aanbevolen berichten

Beste Vespagisten

ik ben een beetje ten einde raad en misschien weten jullie wel een oplossing / oorzaak. 
ik sukkel met het doorslippen van mijn koppeling. Als ik in lage toeren vertrek is er geen probleem maar wanneer ik bv aan verkeerslichten sta en ik wil wat vlugger vertrekken (dus wat hogere toeren maak) slipt/blokkert de koppeling bij het loslaten van de ambriage hendel en schiet hij vooruit. Heb al alles geprobeerd:

in de koppeling nieuwe platen gestoken en koperen ring vervangen achter de koppelingsplaat vervangen

Met de rondelle tussen de koppeling en de krukas ook al zitten spelen met de diktes 2.4 - 3 - 3.3mm niet haalt uit…

 

wie herkend dit probleem en weet raad🙏

5BAB5972-A2B1-4F81-B7CC-EBD67C26C0A3.jpeg

29F1B6EE-5F49-43E4-B738-6AB85AD17B0A.jpeg

8E1D9516-63CD-4AD5-8A41-419EFDBFA3CA.jpeg

  • Wow 1
Link naar reactie

"Blokkeert" de koppeling of slipt ze door?  Beiden lijkt me nogal onwaarschijnlijk. 

Blokkeren: te weinig olie op de koppelingsplaten

Doorslippen: duwpen te lang of de koppeling raakt ergens het carter/ koppelingsdeksel.

Hoeveel platen steken erin, 3 of 4? 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
1 hour ago, nero said:

"Blokkeert" de koppeling of slipt ze door?  Beiden lijkt me nogal onwaarschijnlijk. 

Blokkeren: te weinig olie op de koppelingsplaten

Doorslippen: duwpen te lang of de koppeling raakt ergens het carter/ koppelingsdeksel.

Hoeveel platen steken erin, 3 of 4? 

Groetjes, nero. 

 

Dag Nero, 

blokkeren lijkt het me niet, trouwens de platen hebben 3 dagen in de olie geleden. Dit is er dus genoeg op 😊
Wat betreft het doorslippen, ik zie nergens tekenen van aanrakingen aan Carter of deksel. Wat ik idd nog niet geprobeerd heb is de duwpen. 
Er steken 3 platen in, maar heb me nu eens een volledig nieuwe koppeling gekocht (https://www.scooter-center.com/en/clutch-vespa-type-7-springs-oe-115mm-for-genuine-primary-gear-helical-teeth-65-tooth-23-tooth-3-friction-plates-9020054)

hopelijk opgelost 🙏 en anders misschien eens de duwpen inkorten?

Link naar reactie

ik heb ooit eens dagen gezocht achter een gelijkaardig mysterie : koppeling slipte door, alhoewel alles vernieuwd was. Uiteindelijk bleek het iets heel dom te zijn : ik had de koppelingskabel niet vervangen, en er bleek één draadje los te zijn gekomen, in de 'gain' beginnen opfrotten, waardoor de kabel constant onder spanning bleef, ook al leek en voelde het alsof die volledig losgelaten was. Ik reed eigenlijk constant met de koppeling 10% ingedrukt, waardoor die minimaal doorslipte en compleet verbrandde. Dit was wel herkenbaar aan de slijtage platen en zwarte verbrande olie.
Dus toch even goed controleren of de kabel zelf ongeschonden is en of er niet toevallig nog iets van een oude kabel is blijven zitten ergens binnenin de kabelhoes.

  • Like 1
Link naar reactie
On 8/17/2022 at 12:29 PM, nero said:

De duwpen inkorten is geen goed idee, duwpennen bestaan in verschillende maten. 

Groetjes, nero. 

Nero,

als de duwpen niet goed zou zijn, zou dit probleem niet altijd aanwezig zijn? Bij normaal vertrekken heb ik geen enkel probleem, maar geef ik wat meer toeren dan slipt ze… bizarre 

Link naar reactie
4 uren geleden, BjornDJ zei:

Nero,

als de duwpen niet goed zou zijn, zou dit probleem niet altijd aanwezig zijn? Bij normaal vertrekken heb ik geen enkel probleem, maar geef ik wat meer toeren dan slipt ze… bizarre 

Dat zou kunnen wijzen op te slappe veren. De koppelingskorf is nieuw als ik het goed heb?  Dan kan die niet "ingebeten" zijn door de koppelingsplaten.  Heb je de tussenplaten ook vervangen?  Als die niet recht zijn kan de koppeling ook doorslippen. Als de oude nog goed zijn zou ik deze gebruiken. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
15 minutes ago, nero said:

Dat zou kunnen wijzen op te slappe veren. De koppelingskorf is nieuw als ik het goed heb?  Dan kan die niet "ingebeten" zijn door de koppelingsplaten.  Heb je de tussenplaten ook vervangen?  Als die niet recht zijn kan de koppeling ook doorslippen. Als de oude nog goed zijn zou ik deze gebruiken. 

Groetjes, nero. 

Neen, enkel de platen met kurk heb ik vervangen niet de metalen platen. 

Link naar reactie

Probleem opgelost.

nieuwe koppeling gestoken en alles opgelost 😃. Er moet dan toch iets geweest zijn of met de korf of met de tussenplaten (of misschien de veren te slap geworden na verloop van tijd)

alvast bedankt voor jullie hulp!! 😊👊

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...