Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motovespa DS


Sebbes collectie

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen. 

Bedankt dat ik ook een lid mag worden van jullie forum. 

Ik heb een paar oudere motoren en bromfietsen, maar recent een mooie Spaanse Vespa op de kop getikt. 

Nu ja deze Vespa stond al rustig te roesten gedurende zeker 20 jaar maar het kan al zijn dat deze geparkeerd werd in de jaren 80 als ik het goed heb begrepen. (Niet helemaal zeker)

 

Ik wou lid worden om meer informatie te verzamelen en de Vespa de best mogelijke restauratie te geven. 

Ik heb de Vespa helemaal gedemonteerd om al te beginnen met deze op te kuisen. En de roest te stoppen of verwijderen..

IMG_20220614_191223_923.jpg

  • Like 3
Link naar reactie

De foto is wazig waarvoor mijn excuses ik ga een andere maken van het gedemonteerde vork als ik de kans krijg. 

De eerste letters van het chassis nr 950

Om eerlijk te zijn ik weet maar bitter weinig over Vespa, ben verbaasd van mezelf dat ik er eentje heb gekocht. Maar deze zag er zo fijn uit dat ik het wel zag zitten om die een 2de leven te geven. 

Daarom ook dat ik hier graag meer wil leren en te weten komen over Vespa. 

IMG_20220731_160507_843.jpg

aangepast door Sebbes collectie
  • Like 2
Link naar reactie

Dank u Vespaciao. 

Ik hoop zeker meer te leren en een hoop plezier te maken terwijl ik daar met de restauratie bezig ben. 

  • Like 1
Link naar reactie

Neen ik heb geen foto's van de motor of het vliegwiel, maar ik ga kijken om er dit weekend te maken. 

Heb gelezen dat er altijd een motor chassis nr is maar als ik daar achter zocht kon ik het niet meteen vinden op de motor. Heb mischien niet heel goed gezocht. 

Link naar reactie

Ik heb nog het lef niet gehad om deftig naar het blok te kijken, heb gelezen dat ze bij de moeilijkste zijn om aan te werken. En zo te horen heb ik ergens iets goed gelezen.  

Ik had deze website ook al gevonden maar had moeite om mijn frame nummer terug te vinden hier. Mischien beter voor het motor nummer te gebruiken. 

 

Dank u al voor de informatie en de hulp Dave. Ik ben al wat wijzer wat het model is 

 

Link naar reactie

Ik kan geen motor nummer vinden maar ik heb een paar foto's gemaakt van de motor en ik vrees dat hij vast zit. Het wiel zelf draait nog dus niet in versnellingen.  Maar dit is zeker voor een later stadium van de restauratie. Er staat ook duidelijk Piaggio op verschillende plaatsen.  IMG-20220813-WA0013.thumb.jpg.467469c9d4d209661419c4a26a0a0a36.jpgIMG-20220813-WA0001.thumb.jpg.313b383828c9b8b55caa3d5cff459310.jpgIMG-20220813-WA0003.thumb.jpg.d5a67950da7bb6f55f40f0f79e6a1312.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Maar om het simpel te houden ik denk dat het een Femsatronic is dat staat toch op het vliegwiel.16603907350828869849521960360722.thumb.jpg.091fae640d84f5e9a9fb6c01c96224de.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
  • dave wijzigde de titel naar Motovespa DS

Omdat het hier de juiste plaats is om alles neer te pennen, was ik al een paar dagen bezig met opzoeken wat ik het beste doe om de roest te stoppen of behandelen, schuren mischien? Persoonlijk zie ik de rat Rod look graag, geleefd en geliefd de gebruikssporen daar waar ze waren. Nu is mijn vraag wat zijn producten of manieren die jullie al gebruikt hebben om de roest te stoppen en te vernissen? 

Hoe hebben jullie de paar hoekjes en kantjes die moeilijk bereikbaar zijn behandeld en opgekuist, ben ik nu mee aan het sukkelen. Dit zijn de stukken die het meeste aandacht vragen nu. Alles vetvrij gemaakt en proper gemaaktIMG-20220816-WA0027.thumb.jpg.39a669b9bef9fb4d7a16f4f2b6cb3dfc.jpgIMG-20220816-WA0013.thumb.jpg.e9ed9c6c98b45dae7bc4cc3fcd0b473e.jpgIMG-20220816-WA0015.thumb.jpg.2a77c14e119a68b0d5cd50ec0a25b466.jpgIMG-20220816-WA0003.thumb.jpg.bc91a387a79d245f53c3529b9fe88b84.jpgIMG-20220809-WA0025.thumb.jpg.379cb987055801f4e14239c450ce2e7e.jpg

Link naar reactie

In ieder geval de tunnel met tectyl behandelen, en roest kan je goed stoppen met owatrol, en daarna blanke lak erop.

Dit is wel tijdelijk want na paar jaar krijg je ook onder de blanke lak wat kleine roest plekken her en der.

Wil je concoursstaat dan zal je moeten zandstralen en 2 componenten lak bij de professionele spuiter.

Wil je er weinig aan uit geven voor ratlook dan is bovenstaande methode een idee.

Weet even niet zo meer welke Spaanse PX200 het was, maar 1 vd twee (ds of dn) heeft zowel voor femsatronic als ducati schroefdraad in het carter.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
19 uren geleden, Niels_1977 zei:

In ieder geval de tunnel met tectyl behandelen, en roest kan je goed stoppen met owatrol, en daarna blanke lak erop. 

Tectyl ken ik niet da ga ik opzoeken was mijn grootste bezorgdheid, de minder bereikbare plaatsen en waar het plaatstaal raakt. 

Owatrol heb ik al eens van gehoord maar  nog niet gebruikt. Ik zal moeten uitzoeken hoe ik er juist mee werk. Maar Da moet goed komen denk ik..

 

 De Vespa heeft al geleefd en is al gebruikt geweest en Da mag gezien worden voor mij, maar iedereen heeft zijn mening die te respecteren is. 

Deze is het DS model, en zou compatibel met de Ducati en de huidige Femsatronic motor. 

Link naar reactie
1 uur geleden, pdvd zei:

Gewoon even opmeten. Ombouwen naar 12V electrische ontsteking is zo lastig niet en dan gelijk een verse kabelboom steken. 

Ik was inderdaad aan het opzoeken voor een nieuwe kabelboom te steken als ik begin met de restauratie van de motor.

De kabelboom is een echt zootje met een hele hoop plakband van het stuur tot het achterwiel.  

Link naar reactie
52 minuten geleden, nero zei:

Ik zou er eerst die deuk in het beenschild er uithalen en bekijken of het frame nog recht is vooraan. 

Groetjes, nero. 

Ja die deuk ziet er echt niet mooi uit en die gaat er uit gehaald worden. 

Ik had er niet bij stil gestaan dat het frame daardoor mischien zou krom getrokken zijn, zal moeten opzoeken hoe ik dat dan uitmeet om zeker te zijn. Waarvoor dank. 

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, Sebbes collectie zei:

Ja die deuk ziet er echt niet mooi uit en die gaat er uit gehaald worden. 

Ik had er niet bij stil gestaan dat het frame daardoor mischien zou krom getrokken zijn, zal moeten opzoeken hoe ik dat dan uitmeet om zeker te zijn. Waarvoor dank. 

De naad in het midden van het frame achteraan zou moeten overeen komen met het midden van het frame vooraan.  Dit kan je zien met het blote oog als je van achteraan naar voren kijkt. 

Groetjes, nero. 

  • Like 2
Link naar reactie
18 hours ago, Sebbes collectie said:

Tectyl ken ik niet da ga ik opzoeken was mijn grootste bezorgdheid, de minder bereikbare plaatsen en waar het plaatstaal raakt. 

Owatrol heb ik al eens van gehoord maar  nog niet gebruikt. Ik zal moeten uitzoeken hoe ik er juist mee werk. Maar Da moet goed komen denk ik..

 

 De Vespa heeft al geleefd en is al gebruikt geweest en Da mag gezien worden voor mij, maar iedereen heeft zijn mening die te respecteren is. 

Deze is het DS model, en zou compatibel met de Ducati en de huidige Femsatronic motor. 

Tectyl wordt veel gebruikt in de auto industrie, om op lastige plekken in het frame van een auto roest tegen te gaan.

Soort van was achtige substantie om roest tegen te gaan, blijft altijd vloeibaar/ was achtig.

Ik heb de tunnel eerst voorzien van owatrol (veel, lang laten drogen bv in volle zon), om alle bestaande roest te stoppen, daarna getectyleerd.

 

https://www.google.nl/search?q=tectyl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari#ip=1

  • Like 1
Link naar reactie
12 uren geleden, Bowyer zei:

even een kruislijn laser lenen en een spiegel dan kan je de naad voor gelijk leggen met de laserlijn en dan de spiegel achter de vespa zetten de lijn zou dan achter ook op de naad moeten vallen

Wel de kruislijnlaser ligt standaard in de wagen van het werk en een spiegel, tja kan niet moeilijk zijn. Maar wat gebeurt er als het frame gekromd is? valt dit dan nog te rechten, da zal wel een job zijn voor iemand die plaatstaal bewerkt denk ik.
Dank u das heel informatief.

Link naar reactie
1 uur terug, Niels_1977 zei:

Tectyl wordt veel gebruikt in de auto industrie, om op lastige plekken in het frame van een auto roest tegen te gaan.

Soort van was achtige substantie om roest tegen te gaan, blijft altijd vloeibaar/ was achtig.

Ik heb de tunnel eerst voorzien van owatrol (veel, lang laten drogen bv in volle zon), om alle bestaande roest te stoppen, daarna getectyleerd.

 

https://www.google.nl/search?q=tectyl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari#ip=1

Met het goede weer gaat het drogen geen groot probleem vormen. Met de juiste producten en methodes gaat het fijn worden om een mooi resultaat te bekomen.
Een groot geluk dat ik ontdekt heb bij het opkuisen is dat er overal veel olie hing en zeker op de moeilijker bereikbare plaatsen, of onder de wielbogen. dus ik denk da dat heel veel roest heeft tegengegaan.
Dank u. 

  • Like 1
Link naar reactie

Met het warme weer zo een zware werkweek, het was thuiskomen en neerploffen in de zetel hahaha maar morgen gaan we kijken naar de uitlijning van de Vespa. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie

En we zijn bezig met de laatste stukken op te kuisen en proper te maken, daarna beginnen met alles te behandelen. 

Ongelooflijk hoe vuil en vettig alles was. Maar het creëert een beetje een band met de Vespa Om alles zo naakt te zien en dan terug op te bouwen van de absolute basis. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...