Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verdunde en onverdunde 2t olie.


Bobdg

Aanbevolen berichten

Beste medevespisten,

2 maand geleden mijn Vespa PX200 v 1996 uitgerust met een Pinasco 215 kit, BGM krukas, carb 26/26 en sproeiers afgesteld op testbank volgens regels vd kunst. Mengsel lucht/brandstof zorgt voor perfect mokkakleurige bougie. Oliepomp verwijderd en olie gaat rechtstreeks in de benzinetank waar enkel 98 ingaat. Helaas... op vakantie, na 800km met nieuwe cylinder geen compressie meer en Vespa dus de rest vd vakantie op aanhanger want cylinder en piston nr de Filistijnen. Na lang piekeren 2t olie nog eens onder de loep genomen. Aanvankelijk vond ik de olie al vrij dun, dus dat even opgezocht. Nu blijkt dat dit 'voorverdunde' 2t olie is. Het betreft Shell olie, gekocht bij Shell tankstation. De rit waarop de Vespa stilviel was een rit in hele droge omstandigheden bij 37°. Iemand hier ervaring mee? Voorverdunde 2T olie zou blijkbaar moeten zorgen voor een betere menging met de benzine, maar toch denk ik dat het wegvallen vd compressie daarmee te maken heeft. Ik rij zelf best al wat jaren met de Vespa, maar wist niet dat er zoiets bestond als voorverdunde 2T olie... Een gewaarschuwd mens...

1l-advance-vsx-2t.jpeg

shell-advance-vsx-2t-teilsynthetisches-motorrad-motoroel-1l-c88.jpg

Link naar reactie

Gelezen bij specificaties: "Shell Advance VSX 2 takt, een semi syntetische olie voor alle moderne tweetakt motorfiesten, scooters, en sneeuwscooters (mengsmering of olie injectie)."

Volgens mij moet je bij getunede motoren best een full synthetische olie kopen en geen semi synthetische. 

Toen ik in juni naar Frankrijk (ardeche) reed heb ik een sproeier gestoken die een maatje te groot was. Bij een volle tank durfde de motor weleens te sputteren maar ik heb bijna altijd volgas kunnen rijden op de lage rechte banen. Op de terugreis hadden we ook temperaturen van 37°C en meer. 

Nu denk ik dat bij u een combinatie van verkeerde olie en hoge temperatuur een rol gespeeld hebben bij het stuk rijden van de cilinder. Bij lange stukken bergaf geef ik ook steeds wat "tussengas", efkes de gas lossen en afwisselend ga bijgeven zodat de cilinder nooit zonder smering valt. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Wat is de schade aan de cilinder en piston, heb je warmlopers gehad, hoe heb je de motor gerodeerd, heb je een bougiestop gedaan met de nieuwe setup? 

Link naar reactie

Als de compressie wegvalt, zou ik maar eerst kijken of de bougie niet los staat, of de cilinderkop. Anders is er een gat gevallen in de piston aangezien we niets lezen over vast- of warmlopen. 

Ik heb twijfels of het wel iets met de olie te maken heeft aangezien deze toch zou moeten voldoen volgens de specificaties.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...