Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa na 7 jaar weer van stal


Thomespa

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Arnovt zei:

Voor zover ik je volg is het wel degelijk een probleem van brandstof en niet iets elektrisch zoals ontsteking. Meestal is dit onderscheid in panne ook snel gemaakt door wat startpilot te gebruiken.  
mvg Arno 

Hoogstwaarschijnlijk domme vraag, maar waar steek je die starpilot in?

Link naar reactie
26 minuten geleden, Thomespa zei:

Hoogstwaarschijnlijk domme vraag, maar waar steek je die starpilot in?

Er zijn geen domme vragen, enkel domme antwoorden. 
Startpilot is een spuitbus met erg brandbare vloeistof die je spuit zoals haarlak in de luchtinvoer van je carburateur. Je maakt dus de luchtfilter los en zo kan je een “gas” spuiten terwijl je kickstart of elektrisch start. Zo ben je zeker dat er brandbaar gas in de cylinder komt en wanneer je ontsteking hebt slaat de motor aan. Krijgt vervolgens de motor geen brandstof en valt hij stil tenzij je snel nog wat startpilot spuit. Zo stel je snel een diagnose.

mvg Arno 

C40AF4E4-B5E1-4784-BFFC-4959FC654F05.jpeg

Link naar reactie

Benzinekraan werkt goed, getest. Start nog steeds niet. (Geen startpilot gebruikt) Niet met elektrische start, en niet met kick. Kick werd de laatste keren trouwens zachter, precies nu ook minder compressie. Bougie vonkt mooi zoals het hoort. Ook elektrische start wordt trager, zou batterij het al aan het begeven zijn? Sproeiers mooi zuiver. Ik weet het niet meer… mijn kennis rijkt niet verder dan dat… iemand een idee?

Link naar reactie

Indien je geen startpilot wil gebruiken, vul dan een klein busje zoals neus spray met 2takt benzine (2%tweetaktolie) en spuit dat in het luchtkanaal van de carburateur. De aangezogen luchtstroom laat deze brandstof verdampen en zo weet je zeker dat er een gas mengsel in de cylinder terecht komt. Als je motor aanslaat en vervolgens stil valt weet je dat er iets schort aan de carburateur. Wel eerst je batterij opladen misschien want na een aantal keer starten verminderd de capaciteit. 
mvg Arno 

Link naar reactie

Carbu nog eens helemaal uiteen gehaald, ziet er allemaal ok uit. Zie luchtmengselschroef, is dit die met “fijne” schroefdraad, of met “grote” schroefdraad? 

B136CB60-0287-4BAE-9092-FA0D3E8BCAF4.jpeg

Rest van carbu, iemand opmerkingen? Zie je iets wat ik niet zie?

E5FDA8E6-2C1B-4C17-82DE-BEC3364B2840.jpeg

E4A0F508-B774-4B73-BB54-2087DAAB7444.jpeg

D13F041E-193A-426F-81F9-B8585B092294.jpeg

2746F6AB-FAD3-4727-BE1F-D1A4259DAD73.jpeg

11 minuten geleden, Arnovt zei:

Ook is het geen garantie dat je bougie een goede vonk geeft wanneer je die uit de cylinderkop draait en test want het kan ook dat de bougie onder druk het laat afweten. 
mvg Arno 

Dus nieuwe bougie? Is pas nieuw. Of nieuwe bougie kabel? Is er een manier om bougiekabel te testen?

Link naar reactie
32 minuten geleden, Thomespa zei:

Carbu nog eens helemaal uiteen gehaald, ziet er allemaal ok uit. Zie luchtmengselschroef, is dit die met “fijne” schroefdraad, of met “grote” schroefdraad? 

B136CB60-0287-4BAE-9092-FA0D3E8BCAF4.jpeg

Rest van carbu, iemand opmerkingen? Zie je iets wat ik niet zie?

E5FDA8E6-2C1B-4C17-82DE-BEC3364B2840.jpeg

E4A0F508-B774-4B73-BB54-2087DAAB7444.jpeg

D13F041E-193A-426F-81F9-B8585B092294.jpeg

2746F6AB-FAD3-4727-BE1F-D1A4259DAD73.jpeg

Dus nieuwe bougie? Is pas nieuw. Of nieuwe bougie kabel? Is er een manier om bougiekabel te testen?

Mijn advies blijft de test met brandstof in het luchttoevoer kanaal om het probleem van elektrisch of brandstof te stellen

mvg Arno 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Arnovt zei:

Mijn advies blijft de test met brandstof in het luchttoevoer kanaal om het probleem van elektrisch of brandstof te stellen

mvg Arno 

Doe je dit dan met luchtfilter eraf, mengsel inspuiten en kicken? Ik heb jammer genoeg geen batterijlader…

Link naar reactie

De groene aanslag in je vlotterkamer zou ik verwijderen ( met WD40 en wat staalwol ), gaat oplossen in je verse benzine en de sproeiers doen verstoppen...

Het zou kunnen dat door het stilstaan de segmenten plakken en voor minder compressie zorgen.

Zoals ik reeds aangaf, zonder luchtfilter in je inlaat een kletske 2takt mengsel en kicken. De batterij heeft geen invloed op de werking/starten van de motor.

Link naar reactie
1 minuut geleden, jeansprint zei:

Dat kan of een defecte vlotternaald kan ook een oorzaak zijn.

Heb je de olie afgelaten? Als hier benzine inzit is de vlotternaald defect/verduurd... 

Rust roest..

 

Heb vlotternaald gecheckt, zag er goed uit. Heb olie niet afgelaten, wel leiding ontlucht. 

Dus nog eens proberen, de boel zal niet ontploffen?

Link naar reactie

Okee ze start nu redelijk vlot. De uitspuitende benzine bleek éénmalig te zijn. Maar ze valt na een paar keer gas geven terug stil. Of dan blijft ze draaien op ralenti, en als ik gas geef valt ze stil.

luchtmengselschroef nu 2,5 keer uitgedraaid (fijne draad spaco carbu van 2007) op aanwijzen van andere topics op dit forum.

iemand een idee?

5 minuten geleden, jeansprint zei:

Ik bedoel wel de olie van de versnellingsbak...

 

 

Neen niet aangeweest, ik hoop dat ik daar geen miserie mee zal hebben. Nu ben ik enkel nog maar om de motor bekommerd, ze heeft verder nog geen cm gereden sinds ik ze heb uitgehaald.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...