Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa na 7 jaar weer van stal


Thomespa

Aanbevolen berichten

Vespa px125 2005  na 7 jaar stilstand terug van stal gehaald, de ganse tijd binnen en afgedekt gestaan

wat heb ik gedaan:

  • oude benzine eruit gesiffoneerd
  • carburateur gedemonteerd, gekuist en pakkingen vervangen
  • nieuwe bougie
  • nieuwe accu
  • Luchtmengselschroef helemaal ingedraaid, vervolgens 1,5 toer opengedraaid
  • nieuwe naft ingedaan

Voor ik carbu gekuist had startte die helemaal niet

nu vandaag, na lang starten slaat motor aan, eventjes, veeel rook, en slaat na 4 à 5 seconden uit

als ik choke uitzet slaat die direct uit

naftekraantje is erg stroef

Help, wat kan ik nog verder doen?

hartelijk dank voor jullie hulp,

Thomas

aangepast door Thomespa
Link naar reactie

Vermoedelijk probleem met de benzinetoevoer.

Verstopte benzinekraan is een optie, bak uit het frame geweest?

Probeer hem eens te doen lopen met een externe benzinetoevoer ( ik gebruik een stukje darm en een trechter ).

aangepast door jeansprint
Link naar reactie

Probeer hem eens te doen lopen met een externe benzinetoevoer ( ik gebruik een stukje darm en een trechter ).

Vermoedelijk een verstopte kraan door het bezinksel van de oude benzine.

 

Link naar reactie
54 minuten geleden, Thomespa zei:

Is er een manier om die te ontstoppen zonder de tank eruit te nemen?  

Neen, bak moet er uit. Ontstoppen, ik zou voor een nieuwe kraan gaan! 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Thomespa zei:

Ok, ik bestel een nieuwe kraan en probeer die erop te zetten. Ik laat jullie weten hoe dit afloopt…

Vergeet de sleutel niet mee te bestellen.

https://www.scooterpassion.be/nl/scooter-passion-step-vespa-lambretta/2363-gereedschap-montagedemontage-sleutel-benzinekraan-vespa.html

gereedschap-montagedemontage-sleutel-benzinekraan-vespa.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
21 hours ago, Thomespa said:

Heb deze besteld:https://www.sip-scootershop.com/nl/product/benzine-kraan_15879300

zie nu pas dat deze reserve heeft en mijn px niet (enkel open-toe)

gaat dit wel lukken?

Kun je de benzineleiding en olieleiding gemakkelijk uit carbupot halen en terugsteken? Weinig plaats lijkt me.

Heb net hetzelfde gedaan. Kraantje brandstof ging heel stroef en had 5 jaar binnen gestaan. 

Er kwam bij mij geen druppel naft meer uit richting carburateur is dat bij jou ook? de schroef van de brandstofaansluiting in de carburateur losdraaien en even de benzinekraan openzetten, komt er iets uit? 

Ik heb hetzelfde besteld als jou en via enkele goede youtube videos alles kunnen vervangen, het valt reuze mee hoor uiteindelijk.

Over die leidingen, dat is idd redelijk krap maar om ze terug te steken raad ik wat olie,vet aan of de darm eventueel even in warm water laten weken dan is dat ook gemakkelijker.

Link naar reactie

Aan allen die benzinekraan van een px willen vervangen, het is verdomd een klus, als je de olietank er niet afhaalt, en als de motorblok nog op zijn plaats zit. Zeker als die zoals de mijne een catalysator heeft, en je de benzineleiding bijna niet terug door de carbupot krijgt….

in totaal toch zo’n 6 uur aan gezeten. Nu nog testen…

Link naar reactie
Op 10/8/2022 om 19:50, pgsmer zei:

Heb net hetzelfde gedaan. Kraantje brandstof ging heel stroef en had 5 jaar binnen gestaan. 

Er kwam bij mij geen druppel naft meer uit richting carburateur is dat bij jou ook? de schroef van de brandstofaansluiting in de carburateur losdraaien en even de benzinekraan openzetten, komt er iets uit? 

Ik heb hetzelfde besteld als jou en via enkele goede youtube videos alles kunnen vervangen, het valt reuze mee hoor uiteindelijk.

Over die leidingen, dat is idd redelijk krap maar om ze terug te steken raad ik wat olie,vet aan of de darm eventueel even in warm water laten weken dan is dat ook gemakkelijker.

Trouwens, met dat SIP kraantje, op welke stand is die open, en op welke stand op reservestand?

Link naar reactie
32 minuten geleden, Thomespa zei:

Trouwens, met dat SIP kraantje, op welke stand is die open, en op welke stand op reservestand?

Er komt benzine uit: open. 
Er komt soms benzine uit: reserve.
Er komt géén benzine uit: dicht.

😎

  • Haha 1
Link naar reactie

Ai!

Is de bougie nat na het kicken? Giet eens een kletske benzine in de inlaat, dan moet hij aanslaan...

Je kunt trouwens eenvoudig zien of er brandstof doorkomt door de darm aan de carburator te lossen.

Draai door de standen en kijk wanneer er benzine komt ja/neen.

Succes... Jan.

 

Link naar reactie
9 hours ago, jeansprint said:

Ai!

Is de bougie nat na het kicken? Giet eens een kletske benzine in de inlaat, dan moet hij aanslaan...

Je kunt trouwens eenvoudig zien of er brandstof doorkomt door de darm aan de carburator te lossen.

Draai door de standen en kijk wanneer er benzine komt ja/neen.

Succes... Jan.

 

Inderdaad zoals ik eerder zei, koppel darm brandstof even af van de carbu en speel wat met het kraantje, komt er iets uit of niet? dan kan je verder gaan kijken. Er zou na het vervangen van de brandstofkraan toch flow moeten zijn daar. Indien dat idd is moet je gaan kijken naar eventueel bougie vervangen of de carburator reinigen.

Link naar reactie

Alvast bedankt. Ik had al een nieuwe bougie gestoken, en carbu uitgekuist. Gisteren heb ik hem dan nog één keer gestart gekregen, heb een paar keer gas kunnen geven, en daarna viel die stil, voor ik de choke kon induwen. Daarna niks meer. Als ik jullie zo lees, lijkt de benzinetoevoer nog steeds het probleem. Vandaag is het te warm, maar morgen maak ik de benzineleiding los van de carburateur, en zie wat er door komt. Met mijn dikke pollen een hele klus. Ik had de benzineleiding niet uitgekuist. Worst case haal ik de tank er weer uit en maak ik de leiding schoon, én test ik de kraan voor ik alles weer samensteek. Ik heb geen nieuwe benzineleiding liggen jammer genoeg.  Op hoop van zegen… 

Nog één vraagje, dit betreft een redelijk recente px 125 met catalysator. Ik heb de luchtmengselschroef 1,5 keer uitgedraaid, na die met de hand helemaal ingedraaid te hebben. Ik las ergens dat dit voor recentere modellen met “fijne” schroefdraad, dit 2,5 moest zijn. Kan iemand hier iets over vertellen? Hoe kan ik met zekerheid weten welke ik heb? 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...