Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Geur van benzine in de versnellingsbakolie


Tomasso

Aanbevolen berichten

De versnellingsbakolie van mijn Cosa200 ruikt naar benzine.  De kleur, hoeveelheid en textuur lijkt normaal.  De Vespa start en rijdt goed en rookt een beetje; enkel als hij koud is.  Van buitenaf is het moeilijk te achterhalen hoe dat komt. Moet ik mij ergens zorgen maken of blijf ik gewoon doorrijden ? De vorige eigenaar beweert alle lagers, keerringen en dichtingen vervangen te hebben. 

Groet, Tom.

Link naar reactie

Dat kan wijzen op een “oil sucker”. Vraag ‘m es of hij de BGM-carterpakking heeft gestoken?

Link naar reactie

Klopt. Als de pakking wat verschuift bij het sluiten van de carter kan er na verloop van tijd olie in de krukaskamer gezogen worden en omgekeerd 2tmengel lekken naar de versnellingsbak zonder de klassieke valse luchtsymptomen of abnormale hoeveelheden rook.

Link naar reactie

Bedankt voor je antwoord, Frederik.  Is dat het dunnere deel aan het kickstarter tandwiel ?  Is het problematisch om daarmee te blijven doorrijden (benzine en koppelingsplaten + carterolie verbranden). 

Link naar reactie

Ja en daar vrees ik wel voor ja. Een verstoorde mengselverhouding is de voornaamste oorzaak van warm- en vastlopers. 

Link naar reactie

Zo vlug zal hij nog niet vastlopen blijkbaar aangezien er na de goede tests (power/toerental/koppel/temperatuur/uitlaatgassen) de afgelopen weken redelijk stevig gereden is geweest, misschien ook door een hogere inwendige druk?...   Is ook een klus die je niet even snel kan doen.

Link naar reactie

Om alleen een carterpakking te wisselen kan het blok perfect onder het frame blijven zitten. Een avondje flink doorwerken volstaat. 

Blijven rondrijden met lekkende pakking of keerringen = het lot tarten. Veel succes/geluk verder. 

  • Like 3
Link naar reactie

Toch nog even getest vandaag. 🙂 Rustig gereden, goed geluisterd.  Bleef na het ritje onrustig stationair draaien met toch iets te veel rook naar mijn zin.  Bougie was koolzwart.  Zoektocht wees uit dat de electrische choke geen spanning krijgt.  Grijze draad gaat naar G van de spanningsregelaar, ander is massa.  Ik heb dus zonder ik het weet lekker rijkelijk gereden met choke aan...  Leve de manuele choke toch.  Is misschien ook een oorzaak om benzine in de carter te krijgen ?  Wordt vervolgd.  Fijn week-end.

Link naar reactie

Een defecte choke kan geen oorzaak zijn van brandstof in je versnellingsbak van je carter. De enige mogelijkheid dat dit gebeurd is als er een pakking of keerring kapot is.

Een stukke choke kan hooguit zorgen dat je bougie vetslaat en het spul mogelijk verzuipt.

Wees nu verstandig en bestel een revisie setje aan lagers en keerringen en nieuwe pakkingen.

Zo'n blok kan niet zo spannend zijn voor je als ik zie hoeveel vespa's je hebt😀 

  • Like 1
Link naar reactie

OK...   Wat kost dat om te laten doen, en vooral wie doet het ?  Als ik het zelf doe, dan moet de motor er uit ?  Wat weegt zo'n motortje ?  Moet die hele hydrauliekzooi ook alweer los ?  Waarschijnlijk heb ik dan extra gereedschap nodig (vb momentsleutel ed. ) Waar vind ik dan de juiste (exacte) stukken ?  De verkoper had de motor gereviseerd, bepaalde dingen niet goed blijkbaar, maar niet alles zal fout zijn denk ik.  Ik citeer de verkoper recent: "De cylinder is nieuw en de poorten zijn vergroot. Ook deze in de zuiger. Nieuwe krukaslagers en keerringen. Alle dichtingen nieuw. Nieuwe koppelingsplaten en veren. Motorblok is als nieuw."  Eerst nu die electrische choke aan de praat krijgen.  Choke op zich werkt, alleen krijgt hij geen stroom na dat de motor gestart is en draait.   Een ander stroomregelapparaat werkt al niet.

aangepast door Tomasso
Link naar reactie

Gezien je laatste reactie denk ik dat het verstandig is dat je de hele scooter bij iemand binnen duwt die van de hoed en de rand weet als het over vespa's gaat.

Nu heb ik geen idee wie er bij je in de buurt zit maar ik lees en hoor goede verhalen over de rengdeng shop.

Link naar reactie

Dank voor de reacties.  De elektrische choke was een slechte kabel.  Nu ik toch aan de carburator was heb ik een brandstoflek(je) aan de manuele brandstofkraan naast de elektrische afsluiter hersteld en een nieuwe vlotternaald geplaatst.  Ik heb een vermoeden dat een heel klein benzinelek zijn weg gevonden heeft na enkele dagen naar de carter.  Verder ben ik met verse carterolie een uurtje gaan rijden en direct afgelaten en gecontroleerd.  De hoeveelheid en textuur was exact wat ik er op deed. Dat heb ik twee maal gedaan.  Ze start goed, rookt helemaal niet, en rijdt helemaal niet verkeerd.  Ik ga het seizoen nog regelmatig de carterolie nazien en verversen en dan ga ik beslissen wat er moet gebeuren.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...