Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vbb valt plots stil bij gas geven


Smette

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag allemaal samen,

Ik heb sinds kort een mooi Vespa VBB2t van '65 en rij er nu al een tweetal weken regelmatig mee; kleine toertjes van een uurtje. < 50km. 

Draaide mooi vanaf dag 1, start altijd vlot en tot voor vandaag nooit problemen mee gehad. 

Vandaag na een ritje van nog geen half uurtje kom ik aan de rode lichten en zet ik 'm in neutraal. Als ik schakel naar 1ste en gas geef valt hij stil. 

Hij start met één kick onmiddellijk terug maar ik mag niet aan de gas komen. Niet in neutraal, niet in eerste of tweede, ... Valt telkens onmiddellijk stil vanaf het moment dat ik probeer toeren te maken / aan de gaskraan draai.

Heb'm dus naar huis mogen duwen en zou nu willen beginnen zoeken waar het probleem zou kunnen zijn. 

Kan iemand mij helpen met een logische volgorde van minst-ingrijpende controle tot aan de grootste werken aub? 

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er ergens iets is losgetrild of losgekomen. Althans dat hoop ik toch. 

De motor heeft 3000 km op de teller sinds revisie en lekt nergens olie zover ik kan zien. 

Alvast bedankt voor de hulp 😉 

Link naar reactie

Eerst simpel beginnen en kijk op de carburateur of de choke kabel nog goed zit. Het kan zijn dat deze uit positie is geschoten.

Daarna naar de brandstof, werkt je reserve en is de ontluchting van de tankdop open.

Je kan d’r stationair laten draaien dus denk dat je eerst richting brandstoftoevoer/carburateur moet zoeken. 

  • Like 1
Link naar reactie

Hoe zeker ben je van die revisie? Wat weet je van de herkomst van de scooter?

Bij VBB2 met 3000km op de teller gaan er vrij veel alarmbellen af…

Link naar reactie

Kijk eens naar de filter in de vlotterkamer van je carbu, vandaag nog aan de hand gehad na veel zoeken, filter verstopt, te weinig benzine bij gas geven enz..

 

Link naar reactie

Onlangs een VBB1T binnen gekregen met dezelfde symptomen, dit stak in de benzineleiding nét voor de carburator:

1544272602_vui1.thumb.jpg.6fc0612c5bfaf459d0de0e280b4e597d.jpg

1273794624_vuil2.jpg.f404f4798c37884682f69e1693e0cb93.jpg

Grts, J.

 

 

Link naar reactie

Alvast bedankt voor de suggesties. 

Al snel eens luchtfilter en carbu bekeken. Lijkt allemaal op eerste zicht in top conditie ...

- Sproeiers waren proper en vrij.

- chokekabel en gaskabel doen wat ze moeten doen.

- benzine stroomt zowel op de normale stand als in de reserve.

- ontluchting tankdop is open.

Ik zal nog eens de vlotterkamer bekijken en ook de benzineleiding specifiek naar de carburateur.

Wat mij nu wel opnieuw opviel was dat ik hem startte zonder luchtfilter (koud) en dat hij nu wél in neutraal wou gas geven. Tot ik hem in versnelling stak en hij opnieuw onmiddellijk stilviel. Na  die ene keer was het ook gedaan en bleef hij opnieuw direct stilvallen. 

Is het geen logische richting om richting elektronica te kijken? De spoel of de condensator? Ik denk maar luidop 😉 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Link naar reactie

Stel het ligt aan de electronica, dan zijn de eerste 2 verdachten de bobine, en de condensator.

Check of je goeie vonk hebt, bougie eruit, en weer aansluiten aan bougiekabel.

Vliegwiel kan je draaien met bv accuboormachine, in combi met juiste dopsleutel.

Geeft de bougie goede vonk, dan zijn condensator en bobine iig ok.

 

Heb je fotos vd scooter?

Link naar reactie
1 uur geleden, Smette zei:

Wat mij nu wel opnieuw opviel was dat ik hem startte zonder luchtfilter (koud) en dat hij nu wél in neutraal wou gas geven. Tot ik hem in versnelling stak en hij opnieuw onmiddellijk stilviel. Na  die ene keer was het ook gedaan en bleef hij opnieuw direct stilvallen.

Ontkoppeld de koppeling wel juist als je de koppelingshendel inknijpt? Als ze stationair draait en je zet d’r in de 1e versnelling, gaat dat dan soepel of met weerstand (met als gevolg dat ze uitvalt).

Probeer of je d’r gestart kan krijgen en volgens in stationair (zonder last op de standaard) kan laten draaien, lukt dat…dan gas geven. Kijk op ze zonder belasting lekker op toeren komt en daarna ook weer terug naar stationair komt.

Het is altijd goed om de bougie te bekijken want deze zegt heel veel en wijst je vaak in de goede richting. 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Update met foto's;

- tot in de carburateur en vlotter gegaan. Alles zag er sowieso al proper uit maar toch alles nog eens extra gereinigd en gecontroleerd. 

- koud gestart. Op de standaard gezet en in de versnellingen gas kunnen geven. Zonder probleem. Motor laten warm lopen en bleef werken. 

- biertje gedronken en eens koud nog eens opnieuw gestart. Nu zelf zonder problemen kunnen vertrekken. Optrekken, eerste, tweede, hoge toeren, allemaal geen probleem. Maar als ik vertraagde en mijn gas loste viel hij opnieuw ´in een zak´ en kon ik plots weer geen gas geven en viel de motor uit. 

dan er mee gereden en hoog in toeren gehouden tot ik moest draaien, choque beetje open zetten, kon ik toch weer optrekken en viel hij niet stil. Maar handig is dit niet. 

Zeer vreemd allemaal. Wie dit herkent graag nog suggesties. Zou morgen de sproeiers eens opnieuw bekijken en nieuwe bougie halen maar verder weet ik het even niet. Volledige ontsteking is volgens de vorige eigenaar nog maar recent vernieuwd geweest en afgesteld door een Vespa dealer.

20220729_145826.jpg

20220729_165332.jpg

20220729_144103.jpg

20220729_143725.jpg

Link naar reactie

Lijkt mij toch een probleem ergens aan de benzine toevoer.
De sproeiers (volledige carbu) al eens proper gemaakt met carbu reiniger? Had tijd terug gelijkaardig probleem en toen bleken de hoofdsproeier toch wat dichtgeslibd...

Link naar reactie

Update 30.07

Zoals voorgesteld de sproeiers nog eens uitgehaald en de bougie gereinigd (zag er perfect uit trouwens. Staat wel wat wijd 0.7). In ultra son badje, met ruimers en reiniger ... Kan nu echt wel niet meer aan de sproeiers liggen.

Alles samen gestoken en er is niets veranderd..

Meer suggesties zijn welkom.

Link naar reactie
4 uren geleden, dave zei:

@Smette, uw motor is een LML 5 poort reedvalve?

Goed opgemerkt! De originele VBB motor heb ik ook maar is aan revisie toe. Dat is voor deze winter. 

Deze zat er op bij aankoop en deed het tot voor kort perfect. 

Groeten 

Link naar reactie

Wanneer je zegt dat de motor wél blijft draaien met de choke een beetje open dan moet ik direct aan mijn motor denken die ongeveer dezelfde symptomen vertoonde, bij mij was het de bourage van het vliegwiel dat niet netjes op zijn plaats zat met als gevolg valse lucht...

grts, J

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Update 29.08: 

Beste liefhebbers. Ik heb de wesp een paar weken met rust gelaten en vandaag nog eens gestart met een nieuwe bougie. 

- Startte onmiddellijk met choque. Draait goed stationair. Kan gas geven. 

- Er dus mee vertrokken. Vlot. Paar toertjes dicht bij huis gedaan. Draait mooi, kan gas geven, schakelen goed,.... Voelt wel aan dat ik altijd een beetje toeren moet aanhouden of dat hij anders stil valt. 

- Naar mijn gevoel lijkt er wat degradatie van de motor als hij wat warmer wordt. Sputtert wat meer tegen laag in toeren. Als ik kort draai, laag in toeren ga, valt hij stil of moet ik 'forceren' om hem net niet te laten stilvallen. 

Als hij stilvalt start hij gemakkelijk terug maar dat is natuurlijk niet leuk of ideaal op deze manier.  

Heb een filmpje gemaakt ter verduidelijking. 

 

Met de volgende uitleg/legende :

1. De VBB heef dus net al gedraaid. Ik start de motor met choque.

2. Lijkt minder mooi stationair te draaien met choque. Als ik de choque wegduw (zie je op het filmpje) dan draait hij mooier. Kan ook onmiddellijk nadien gas geven, geen probleem. 

3. Als ik de motor dan even laat stationair draaien en terug gas probeer te geven (zie je op het filmpje als ik even de gashendel film en terugkeer) HOOR je duidelijk je er een probleem is en dat de motor 'iets te kort heeft' en stilvalt. Hij valt in een zak en dat kan je horen. 

Zoals gezegd. Onmiddellijk nadien herstarten geen probleem met choque. Gaat niet zonder. Maar eens hij draait mag choque direct weg en draait hij mooi. Zolang hij wat in toeren is of kort nadat de choque weg is kan ik ook gas geven. Laat ik hem even met rust en geef ik dan gas; valt hij stil.

Sproeiers zijn zeker het probleem niet, nieuwe bougie die aangeraden wordt door NGK (BP8ES). Het probleem zit hem dus ergens anders. Heb nu wat met de rolantievijs geëxperimenteerd maar geen verschil. 

Ik sta open voor alle ideeën of als er iemand een kenner weet in de omgeving van Kortrijk waar ik eventueel terecht kan met mijn probleem hoor ik het graag 😉 Alvast bedankt om mee te denken. Zou er graag nog beetje van genieten deze (na)zomer.

Link naar reactie

De originele carbuutjes op LML-blokjes hebben een beperkte levensduur. Es wisselen met een verse carbu is soms de oplossing.

Welke benzine tank je (of de vorige eigenaar)? E10-slachtoffers vertonen vaak vergelijkbare symptomen.  

Link naar reactie

De goeie olie van Castrol, 2% en 98. Denk niet dat het daar aan ligt. Reed al een 100tal km met die benzine.

Zal eens bekijken wat een nieuwe aftermarket carbu kost. Eventueel tips over welke carbu (merk, etc. ) aangewezen zijn? Staan er best wel veel op SIP. 

Ik sta uiteraard nog altijd open voor andere opties dan direct heel de carbu veranderen 😉

Zouden die symptomen kunnen wijzen op 'valse lucht' trekken of de afstelling van de luchtregelaar? Of denk ik nu te ver / verkeerde richting. 

aangepast door Smette
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...