Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px 150 - Dr 177


Triumph

Aanbevolen berichten

"DR kan normaliter 18-19° aan. Maar daarbij betrouw je best niet te veel op de A en IT markeringen op de stator. Meten is weten! Onderin bokkig rijden kan ook wijzen op een verkeerde pilot jetting of foute mengvijspositie. "

 

Meten is het eerstvolgende wat op mijn "to do" lijstje staat, de vraag kwam er vooral omdat de motor beter lijkt de draaien bij minder voorontsteking. De jetting zal ook bekeken worden maar liefst met een testbank in de buurt.

Overall ben ik heel tevreden met de geleverde prestaties met deze setup, 't is enkel nog wat fine tunen nu,

alvast bedankt voor de info,

grts, J

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Eindelijk wat tijd gevonden om aan mijn eigen Vespa te sleutelen, gisteren het HDP bepaald met de pistonstopper en dan de gradenboog op het vliegwiel geplaatst en 19° vooronsteking aangeduid. Stroboscooplamp aangesloten en bleek er pal op te zitten:

1933357106_timing1.jpg.1fab72b26b8b5a7e52b94c3c0e20d87c.jpg

14463733_timing2.jpg.5edac9032843bf75685755b0393210f8.jpg

restte er enkel nog de jetting aan te passen in een poging de hapering bij het plots gasgeven te elimineren,

1828992951_timin4.jpg.dbd1080d2e90aa362a83ae6f9cfb2ee7.jpg

2003270869_timing5.jpg.cc3f7146df9df9e33230e31ab1e582e0.jpg

De hoofdsproeier was eerst een 120, vervolgens overgestapt naar een 118 wat een kleine verbetering gaf maar de hapering bleef aanwezig. Dan maar een sproeiersetje gekocht en de volgende maat in het pakket was de 150.

Deze sproeier is er boenk op, wég ruw draaien en wég haperingen, de motor trekt nu zo hard en vlot door dat de koppeling doorslipt, waarschijnlijk moet ik nog een spacer plaatsen tussen het koppelingsdeksel en het karter want ik gebruik een deksel van de 150 en niet van een 200. 

Motor al dik 1000 Km gerodeerd intussen en dus tijd voor een vidange,

2034026721_timing6.jpg.fd5c55cd5994ea55305040519c11f2a1.jpg 

  • Like 2
Link naar reactie

De hoofdsproeier is enkel relevant bij het laatste kwart van de gas. Aarzelen bij plos gasgeven heeft meestal te maken met een te arme pilot jet (ralentisproeier). Symptomen kunnen afwijken en zijn afhankelijk van de warmte van de setup. Je bedoelde wellicht 115 (niet 150)? Da's behoorlijk arm voor een DR. Zéker i.cm. met Polini box. De standaard pilot jet is in 95% van de gevallen (veel) te arm. Als je lang wil gezien van je blokje: passeer even langs een testbank. Kost +/- €60/90, en biedt je jaren gemoedsrust.

Een 200-koppelingsdeksel is enkel zinvol in het geval je huidige deksel tegen de Cosa-koppeling aansleept. If not, gewoon zo laten. Die Newfren zijn niet zo hoog als BGM-, SIP-, of sportieve exemplaren.

Een Vespablok vergt SAE 30 carterolie. Laat het experimenteren met andere viscositeiten best over aan de Piaggio productontwikkelaars. 🙂 

 

 

 

Link naar reactie

Een vriend van mij heeft volgas ooit een vastloper gekregen op de Brusselse ring met een 120 hoofdsproeier. Nadien een 122 gestoken en geen problemen meer (dacht met een BE2 tussenstuk). 

Ik zou, zoals Frederik zegt, een grotere relantisproeier  steken. 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
Link naar reactie
10 uren geleden, Frederik9111 zei:

55-160 is de standaard in Si24-24; maar zoals gezegd in 95% (veel) te arm 

Alvast bedankt voor de verschillende reacties,

ik was blijkbaar vergeten dat de sproeiers in een niet al te beste toestand verkeerden, rechts op de foto de ralentie sproeier die gemonteerd was, links een sproeier die ik nog liggen had, beiden 55/160. 

jetting.jpg.4ed7f39d707a5919f47dc65a30dc4605.jpg

De linkse ralentie sproeier gemonteerd alsook de hoofdsproeier naar 122 gezet i.p.v. 115 en de hapering bij plots gasgeven is verdwenen. Gebruik van de choke is nog steeds niet echt nodig bij het starten van de motor.

Helaas geen rijtest kunnen maken want plots beslistte de bourage van het achterwiel er de brui aan te geven, toeval?

De bourage nog snel vervangen maar tijd voor een rijtest was er niet meer.

dichting.jpg.bcc96137f82a93407b3b618b31a695e7.jpg

Voor wat betreft het doorslippen van de koppeling: ik heb er even het koppelingsdeksel afgehaald maar daar was alles netjes, geen aanloopsporen en ook voldoende speling tussen het drukpennetje en het drukplaatje.

Ik ga er deze week eens gewone SAE30 olie ingieten hopend dat hiermee het doorslippen weg is, nochtans had ik met dit type olie al 1000 Km gereden zonder enig probleem, raar...

Grts, J

 

Link naar reactie
12 hours ago, Frederik9111 said:

55-160 is de standaard in Si24-24; maar zoals gezegd in 95% (veel) te arm 

Toch vreemd dat die setup prima werkt bij de 200 cc cilinder!? (Standaard setup PX200 24/24 carb)

Je zou toch zeggen dat de dr177 minder brandstof nodig heeft dan een px 200 cilinder?

Link naar reactie
1 uur terug, Niels_1977 zei:

Toch vreemd dat die setup prima werkt bij de 200 cc cilinder!? (Standaard setup PX200 24/24 carb)

Je zou toch zeggen dat de dr177 minder brandstof nodig heeft dan een px 200 cilinder?

Het gaat niet over meer of minder brandstof maar over het brandstofmengsel. Verder: andere intake timing, andere piston timing, andere uitlaattiming, andere uitlaat, andere squish, andere compressie, andere diameter, andere...   

Link naar reactie
2 uren geleden, Triumph zei:

De linkse ralentie sproeier gemonteerd alsook de hoofdsproeier naar 122 gezet i.p.v. 115 en de hapering bij plots gasgeven is verdwenen. Gebruik van de choke is nog steeds niet echt nodig bij het starten van de motor.

Tip tijdens het herjetten: wijzig telkens 1 parameter en hou de rest constant. Zoniet is het zeer moeilijk de impact van een wijziging in te schatten.

Het verdwijnen van de hapering is 100% te wijten aan de verse ralentisproeier. Dat je motor met 115 lekker draait geloof ik graag (maar zal gegarandeerd niet al te lang meegaan). Als je niet thuis bent in het "lezen" van je motorprestaties, het rijgevoel en bougiestops ga je best es langs bij een testbank.

Link naar reactie

De eerste 300 Km met het gereviseerd blokje zijn afgelegd met de 120 hoofdsproeier, de bougie had hierbij een mooie koffie met melk kleur, de prestaties waren zeker niet slecht maar zoals gezegd draaide het blokje niet 100% zuiver.

Bij de overgang naar een 118 sproeier en vervolgens naar een 115 werd het koffie met steeds meer melk maar het was wel nog altijd koffie, maar het ging dus de verkeerde richting uit en de afstelling werd te arm. Dus nu even kijken wat de 122 geeft voor kleur.

Wat zou de logische maat van ralentie sproeier moeten zijn met mijn setup als een 55-160 te arm is?

Ideaal is inderdaad om een testbank te boeken, waar in de ruime regio van Diest kan je hiervoor best terecht? 

Grts, J

Link naar reactie
3 uren geleden, Frederik9111 zei:

Het gaat niet over meer of minder brandstof maar over het brandstofmengsel. Verder: andere intake timing, andere piston timing, andere uitlaattiming, andere uitlaat, andere squish, andere compressie, andere diameter, andere...   

Inderdaad, ik had me ook gebaseerd op de jetting van een 200 maar de 177 is ook al geen 177 meer met die lange slag krukas, trouwens welke zou een goede squish zijn in dit geval?

Link naar reactie

Heb je een krukas met verlengde timing of een verlengde slag gestoken? In het eerste geval heb je nog steeds een 177cc setup. In het andere geval heb kan je best zéker asap je squish meten. :D  Los daarvan is het verband tussen jetting en ontbranding net iets complexer dan enkel en alleen het cc. Dé ideale squish bestaat niet en is afhankelijk van kit tot kit. Sommige producenten geven aanwijzingen in hun handleidingen, maar in veel gevallen is het giswerk of vertrouwen op de productieconstanten bij krukas- en cilinderproducten. 🙂 Ik mik meestal naar 1.5~1.6mm. 

Oldschool bougie-uitlezing vergt sowieso een correct uitgevoerde "bougiestop". Het blijft anderzijds altijd een momentopname in één (en niet altijd constante) toestand. Als je verschillende jetsets wil vergelijken, ben je snel een paar weekends bezig. Een paar runs op een testbank met lambdasonde over een volledig bereik van 0 tot max. rpm geeft een véél bredere blik op de zaak. Het onderin of bij hernemingen haperen is, zoals gezegd, een algemene indicatie voor een te arme ralentisproeier. Het ontbreken van symptomen biedt echter géén zekerheid. Zonder dat je't merkt kan de motor onbelast toch (veel) te arm draaien. Veel 2taktrijders onderschatten ook het bereik van die kleine primaire sproeier. Die blijft behoorlijk ver in het toerental relevant. In tegenstelling tot de ralentisproeier ga je de effecten van een te arme hoofdsproeier echter al rijdend veel minder als vervelend ervaren. Meer nog: hoe armer de hoofdsproeier, des te efficiënter (maar ook vééél warmere) de ontbranding (met bijgevolg gevaar op vastlopers). Een te rijke hoofdsproeier voel je daarentegen wél (breeeeeeeeuuuup). Een lambasonde meet daarom het restzuurstofgehalte van de uitlaatgassen en geeft bijgevolg een véél correcter beeld van de ontbranding over het volledige bereik. Door te experimenteren met verschillende ralenti- en hoofdsproeiers kan je niet alleen je setup "veiliger" maken; je kan tegelijkertijd ook de verhinderende factoren identificeren en wegwerken (lees: Nm's en PK's optimaliseren). 

Ik ben niet bekend met 2takt-specialisten in de buurt van Diest. De enige die ik persoonlijk ken en waarvoor ik mijn hand qua 2takt-expertise in het vuur steek is Robyn Racing in Sint-Niklaas.  

 

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Frederik9111 zei:

Heb je een krukas met verlengde timing of een verlengde slag gestoken? In het eerste geval heb je nog steeds een 177cc setup. In het andere geval heb kan je best zéker asap je squish meten. :D  Los daarvan is het verband tussen jetting en ontbranding net iets complexer dan enkel en alleen het cc. Dé ideale squish bestaat niet en is afhankelijk van kit tot kit. Sommige producenten geven aanwijzingen in hun handleidingen, maar in veel gevallen is het giswerk of vertrouwen op de productieconstanten bij krukas- en cilinderproducten. 🙂 Ik mik meestal naar 1.5~1.6mm. 

 

Ik ben niet bekend met 2takt-specialisten in de buurt van Diest. De enige die ik persoonlijk ken en waarvoor ik mijn hand qua 2takt-expertise in het vuur steek is Robyn Racing in Sint-Niklaas.  

 

 

 

 

Er steekt nu een 60mm krukas in, het verschil in slag is opgevangen met een voetpakking van 1.5mm, de squish is momenteel 3mm

Robyn Racing was me bekend via de persoon die mijn Lambretta heeft overgenomen, na de testbank had die er dik 2PK meer weten uit te halen door de juiste sproeiers te monteren

  • Like 1
Link naar reactie

3mm klopt; DR heeft standaard een vrij massieve squish. Een 1~1.5mm kopspacer was ook leuk geweest (i.p.v. een 1.5mm base; die geeft wel meer koppel, maar reduceert het max. RMP). Je kan de squish ook verlagen door een standaard Polini of aangepaste Pinasco 177 of MMW compressiekop te monteren. Ik geloof dat ik nog een Pinasco exemplaar liggen heb. Met een hogere compressie loopt de temperatuur wel wat op; best een voorontstekingsgraadje minder en een koudere bougie zijn aan te raden.

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Op 27/10/2022 om 10:40, Frederik9111 zei:

3mm klopt; DR heeft standaard een vrij massieve squish. Een 1~1.5mm kopspacer was ook leuk geweest (i.p.v. een 1.5mm base; die geeft wel meer koppel, maar reduceert het max. RMP). Je kan de squish ook verlagen door een standaard Polini of aangepaste Pinasco 177 of MMW compressiekop te monteren. Ik geloof dat ik nog een Pinasco exemplaar liggen heb. Met een hogere compressie loopt de temperatuur wel wat op; best een voorontstekingsgraadje minder en een koudere bougie zijn aan te raden.

@Frederik9111, blijkbaar kan ik je geen bericht sturen, wat vraag je voor de Pinasco?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...