Triumph Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 even zelf een topic starten om anderen hun topic niet te gijzelen, hier gaan we: Motorblokje PX 150 tweedehands aangeschaft, blokje was voorzien van een gietijzeren DR177 en 24/24 carbu. Bij de start-up draaide het motortje dadelijk maar de leegloop kreeg ik maar niet naar beneden. Dus blokje onderuit gehaald en opengegooid, bleek de bourage aan de vliegwielkant niet goed op haar plaats te zitten en zat het veertje niet meer in zijn voorziene logement. Valse lucht, de eerste opmerking van Frederik9111 was correct... 1 Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 24 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Gezien ik de staat van het blok niet ken én er zich al dadelijk een probleem voordeed is een complete demontage en vervanging van tenminste alle dichtingen en lagers aan te raden, geen grote kost op zich en een leuke bezigheid. Dit lager wordt sowieso vervangen door een dubbelzijdig gesloten lager, hoewel er geen olielek was aan de remmen speel ik toch liever op zeker. lekker vettig maar geen olielek, remmen zijn droog (en versleten) cilinder verwijderd, alle onderdelen van de DR 177 lijken me nagelnieuw en hebben zo goed als geen gebruikssporen, een kat in de zak gekocht of toch een goede deal gedaan? Grts, J Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Hangt er vanaf wat je betaald hebt en wat je nog zal tegenkomen als de carters gesplit zijn. Groetjes, nero. Link naar reactie
Spaniard Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Dat is precies een blokje met de uitwendige keerring vanachter? Dan zou ik wel die zwarte ringen eruit halen want anders gaat die keerring droog lopen , zal rap stuk zijn dan . Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 (aangepast) 4 hours ago, nero said: Hangt er vanaf wat je betaald hebt en wat je nog zal tegenkomen als de carters gesplit zijn. Groetjes, nero. Carter zijn al uit elkaar geweest, anders kon de krukas niet ontbreken in de foto waarop de gedemonteerde keerring aan vliegwielkant te zien is 2 hours ago, Spaniard said: Dat is precies een blokje met de uitwendige keerring vanachter? Dan zou ik wel die zwarte ringen eruit halen want anders gaat die keerring droog lopen , zal rap stuk zijn dan . Mee eens, het lager zal dan ook gesmeerd worden met de olie uit het carter, ipv dat het puur op dat klein beetje intern vet aankomt. Het is de keerring die de remmen olievrij moet houden; welke variant lager je monteert heeft hier niet (direct) mee te maken. En wat kat in de zak betreft: ik denk dat dit blokje onlangs op Marktplaats.nl lag en dat de vorige eigenaar het als project gekocht had, maar nog niks mee gedaan had. Kan dus goed dat een eerdere eigenaar er wel al in geinvesteerd heeft, maar nog niet mee heeft gereden. 24 juli 2022 aangepast door f4_1400 Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 24 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Eerst even reageren op bovenstaande inputs 🙂: De carters zijn inderdaad gesplitst, het hele blok is intussen uit elkaar gehaald en al eens door de wasmachine gehaald om een beter beeld te krijgen van wat ik in handen heb. Het gesloten lager voor het achterwiel? Ik meende ergens op dit forum gelezen te hebben dat dit een goede oplossing was om het beruchte olielek van de keering aan de remmen te voorkomen. Is buitenkant gesloten en binnenkant open een betere oplossing, of beter gewoon een volledig open lager? Bij de originele Motovespa motor kreeg ik het lek maar niet gedicht vandaar... Het blokje stond inderdaad op Marktplaats en dat was me gemeld door iemand op het forum toen ik een PX blokje aan het zoeken was, met dank aan de melder. De eigenaar had het gekocht van iemand die uiteindelijk een 200 had gemonteerd, hijzelf ging het gebruiken voor een project maar had daar een andere motor voor gebruikt en had deze motor nooit horen draaien. Het is dus allemaal een beetje koffiedik kijken maar dat hoort er nu eenmaal bij als je iets tweedehands koopt. Dat geeft ook niet, zolang ik maar niet bedrogen uitkom doordat iemand bewust foute boel verkoopt zoals afgebroken carters bijvoorbeeld. Bij deze motor ben ik wat ongerust nét omdat alles er piekfijn uitziet en als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat ook meestal zo... Zo zit er volgens mij een spiksplinternieuwe DR177 set op, een gloednieuwe 24/24 carbu en een compleet nieuwe koppeling. Ik vermoed dat de bourages ook nieuw zijn want die zijn nog heel soepel maar ze worden voor alle zekerheid vervangen. De lagers zijn waarschijnlijk niet vervangen geweest want ze zijn wel van SKF maar made in India...? Er zijn me bij het demonteren nog een aantal dingen opgevallen waarbij ik me (of jullie 🙂) enkele vragen stel, geef gerust jullie mening, grts, J Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 24 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Om verder te gaan met de demontage: De koppeling kwam gisteren maar niet los van de krukas tot iemand mij een link stuurde met een tooltje, even de werkplaats in en een vervangend stuk gereedschap was snel gevonden: De moer op de krukas gedraaid ter bescherming van de schroefdraad, één poot van een kleine poelietrekker erin en enkele tikjes van de hamer later was het koppelingshuis van de as. De demontage van de koppeling kon beginnen want ik was wel nieuwsgierig of er nu enkel kleine veertjes inzaten of ook nog grotere veren die ik misschien niet kon zien. De onderste plaat was gewoon vuil, na met een doek erover te zijn gegaan was deze ook als nieuw, geen slijtage- of gebruikssporen te bemerken Dit is de enige plaats waar er ook maar iets te zien is van gebruik, het zijn geen groeven of krassen, enkel een lichte verkleuring Aan de korf is niet gevijld geweest, er zijn geen bramen aan de randen of andere oneffenheden te bespeuren. De kurkplaten zijn in nieuwstaat net als de metalen tussenplaten. De koppeling op mijn Motovespa had grote veren maar ik denk dat deze zwaarder in te drukken zijn, nochtans had ik die indruk niet toen de motor ingebouwd was, integendeel, het koppelingshendel was heel vlot te bedienen. Is dit een goed type van koppeling voor de 177 ? Iemand een idee van het merk want er staat nergens iets op. grts, J. Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 24 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Om verder te gaan met de koppeling, of tenminste de plaats in het carter waar ze thuishoort: Dat er aan het blok is gewerkt geweest is op enkele plaatsen te zien, ik vermoed dat het complete koppelingshuis iets dikker uitvalt dan een standaard koppeling, er is een licht spoor van wrijving te zien op de buitenkant van het huis en ook in het koppelingsdeksel is er een stukje weggefreesd (of weggesleten?): Ook in het carter zijn er een aantal wijzigingen te merken, of deze sporen enkel en alleen aan het freeswerk te wijten zijn kan ik niet zeggen maar ze waren nogal grof uitgevoerd waardoor ik vermoed dat het koppelingshuis misschien nog ergens het carter raakt tijdens het draaien, in elk geval heb ik daar tijdens het (weliswaar stationair) draaien niets van gehoord. Deze rand was heel ruw en in trapjes gefreesd of afgesleten en heb ik al wat gefatsoeneerd, bij de volgende foto lijkt het me dat dit niet is weggefreesd maar eerder weggesleten maar ik kan me vergissen, Wat is de bedoeling van deze opstaande kam, voorkomen dat de koppeling te ver richting carter kan komen? De tanden van de kooi komen net waar de opstaande kam is afgesleten, zou ik die nog iets verder kunnen wegfrezen of niet? Grts, J. Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 24 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Hoewel ik niet zinnens ben enige veranderingen aan te brengen aan het blok kwestie poorten en timings wil ik toch wel dat de dingen een beetje op elkaar afgestemd zijn. Zo is de carburator een 24/24 maar het inlaattraject is duidelijk kleiner dan deze 24 mm en beperkt alzo de doorstroming van het gasmengsel naar het carter. Na het passen met een dichting van de carburator op het carburatorhuis en het carter is duidelijk dat er wat materie in de weg zit. Aan de poorten wordt er niets gewijzigd maar de overtollige millimeters worden weggevijld zodat er een geen obstakels zijn in de gasstroom: Binnenkant carburatorhuis: het heeft weinig nut een 24mm te steken wanneer je ziet hoeveel de carburator wordt afgeblokt idem dito aan de onderkant van het huis en aan de inlaat van het carter (na verwijderen krukas uiteraard), de laatste millimeters onderaan het carter net aan de krukaswangen worden niet bewerkt om de timings niet te beinvloeden en de afdichting met de krukas te verzekeren Het resultaat na enkele minuutjes werk, het huis staat hier gemonteerd op het reeds gevijlde carter, beiden gaan naadloos in elkaar over. De aangepaste inlaatopening van het carter, links lijkt me er eerder al een wijziging te zijn aangebracht? Niet makkelijk zichtbaar maar hier is de carburator gemonteerd op het carter om te zien of er geen belemmeringen meer zijn, de 24 mm heeft nu een vlotte doorgang Grts, J. Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 24 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Dan nog enkele merkwaardigheden die ik ben tegengekomen maar waar de kenners hier op het forum misschien een geruststellend (hopelijk) antwoord kunnen geven: De krukas en drijfstang, is de krukas een standaard krukas? De drijfstang, LML, mag geen probleem zijn veronderstel ik? (Ik had ergens gelezen dat men voor een 177 een iets langere krukas aanbeveeld, is dit er zo eentje misschien?) Wat met de onderstaande krukaswang, is hier een stukje van weggeslepen? En wat met de aanpassing in het carter hieronder, ordentelijk of knoeiwerk? Voilà, genoeg vragen en gezever voor vandaag, kat in een zak of goeie deal? (weet ik misschien pas bij de testrit?) Shoot your comments Morgen wat onderdelen halen en dan kan de opbouw beginnen, grts, J. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 3 hours ago, Triumph said: Om verder te gaan met de demontage: De koppeling kwam gisteren maar niet los van de krukas tot iemand mij een link stuurde met een tooltje, even de werkplaats in en een vervangend stuk gereedschap was snel gevonden: De moer op de krukas gedraaid ter bescherming van de schroefdraad, één poot van een kleine poelietrekker erin en enkele tikjes van de hamer later was het koppelingshuis van de as. De demontage van de koppeling kon beginnen want ik was wel nieuwsgierig of er nu enkel kleine veertjes inzaten of ook nog grotere veren die ik misschien niet kon zien. De onderste plaat was gewoon vuil, na met een doek erover te zijn gegaan was deze ook als nieuw, geen slijtage- of gebruikssporen te bemerken Dit is de enige plaats waar er ook maar iets te zien is van gebruik, het zijn geen groeven of krassen, enkel een lichte verkleuring Aan de korf is niet gevijld geweest, er zijn geen bramen aan de randen of andere oneffenheden te bespeuren. De kurkplaten zijn in nieuwstaat net als de metalen tussenplaten. De koppeling op mijn Motovespa had grote veren maar ik denk dat deze zwaarder in te drukken zijn, nochtans had ik die indruk niet toen de motor ingebouwd was, integendeel, het koppelingshendel was heel vlot te bedienen. Is dit een goed type van koppeling voor de 177 ? Iemand een idee van het merk want er staat nergens iets op. grts, J. Koppeling is denk ik vh merk Newfren, het type is een Cosa koppeling die veel mensen bij een revisie in het blok zetten omdat het een stuk prettiger koppelt. (lichter) En net zo goed werkt als de oudere typen koppelingen. Het opstaande randje kan je nog een fractie verder wegslijpen, aangezien de buitenkant vd koppeling iets meer ruimte nodig heeft. De opstaande kam kan je helemaal weghalen, koppeling heeft er zo te zien contact mee gemaakt. Die werd bij alle blokken meegegoten zodat ze destijds niet voor de autolube en gewone carter sets verschillende versies hoefden te gieten. Aangezien dit zowiezo geen autolube is, kan de kam helemaal weg. Tpv deze kam zit bij autolube het asje en tandwiel mechaniek voor de olie. LML krukassen zijn niet de beste kwaliteit die je kan vinden, anderzijds is een dr177 cilinder set heel lichte tuning, dus zou de krukas aan moeten kunnen. Over de LML aandrijfassen zijn slechtere verhalen bekend, die zou ik zowiezo vervangen door een aandrijfas van bv FA Italia, prima merk bij niet al te zware tuning. (mocht die as van LML zijn) Ik zou als ik toch het blok open heb, de krukas ook vervangen door een beter merk dan LML. LML is niet per definitie slecht, carters zijn prima, maar bv niet geschikt voor heel zware tuning. Maar bouw je een standaard blok of licht getuned (177/187) dan moet dat prima lukken met LML carters. En aandrijfassen en krukassen zijn zeker niet de beste die er zijn van LML. (maar voldoen denk ik prima bij 150cc) Interessant om te weten; als je momenteel bv tandwielen, primair onderdelen besteld bij de diverse webshops, dan krijg je vaak GR onderdelen (huisleverancier van LML) verpakt in een Piaggio/Vespa zak. 😅 Zit er in de inlet erg diepe krassen? Dit kan de werking vh blok wel duidelijk beinvloeden. Goed, dit is wat ik weet, succes met de bouw. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 24 juli 2022 Delen Geplaatst: 24 juli 2022 Gooi die krukas maar weg! Die LML krukasjes Hebben zeer zwakke messingen sleepbussen rondom het biëllager. Zeker icm iets meer vermogen absoluut te vervangen! De bramen die je ziet vallen onder de normale Indische QC. Ik ben geen fan van DR, maar als je die toch wil behouden, kan je idd opteren voor een krukas met verlengde timing. De koppeling lijkt me een basic (Newfren?) Cosa2 exemplaar. Je steekt best meteen een sterkere sluitcirclips. Die vreemde lip naast de krukaslagervatting is een gietvoorziening voor een optionele oliepomp (maar in jouw geval niet benut). De bovenste lip mag gerust nog wat verder weggefreesd worden (koppelingen hebben de neiging wat te “tulpen” na verloop van tijd). Ook de aanpassing in het deksel mag net iets verder gaan. Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 25 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2022 Thanks voor de reply's, bij het halen van nieuwe onderdelen vanochtend een gelijkaardige uitleg gekregen. Blijkbaar moet er een bijkomende ring tussen de krukas en de koppeling zitten om te voorkomen dat de koppeling tegen die lip aanschuurt. De koppeling gemonteerd en het deksel er tegen geschroefd en de koppeling schuurt ergens tegen het deksel De lip die al wat was weggefreesd in het deksel even met een stift markeren om te zien waar er precies nog contact is Voilà, we weten wat te doen... De nummering van het blokje verwijst naar een PX 150 en tja, die krukas zal voorlopig even moeten dienen, als er iets interessants op mijn weg komt is die snel vervangen, maar goed om te weten want dit was onbekend voor mij, thanks, grts, J Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 25 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2022 Nog een klein vraagje, moet die kleine rand van het hartje weg of niet? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 25 juli 2022 Delen Geplaatst: 25 juli 2022 24 minuten geleden, Triumph zei: … tja, die krukas zal voorlopig even moeten dienen, als er iets interessants op mijn weg komt is die snel vervangen, maar goed om te weten want dit was onbekend voor mij, thanks. ik geef u op een briefke dat je binnen het half jaar een vastloper hebt. Niet doen. 1 Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 26 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2022 8 uren geleden, Frederik9111 zei: ik geef u op een briefke dat je binnen het half jaar een vastloper hebt. Niet doen. OK, ik heb met schade en schande geleerd wijze raad niet in de wind te slaan, krukas gaat er terug uit, wat mag er dan wél inkomen? Iemand iets liggen dat kan dienen? Grts, J 1 Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 26 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2022 Op 24/7/2022 om 23:58, Frederik9111 zei: Ik ben geen fan van DR, maar als je die toch wil behouden, kan je idd opteren voor een krukas met verlengde timing. Had even niet goed opgelet... Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 26 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2022 Moet de onderkant van de poort in de cilinder afgestemd worden op het carter of gewoon afblijven? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 26 juli 2022 Delen Geplaatst: 26 juli 2022 Dat hoeft niet. Wél zéker alle cilinderopeningen ontbramen met een diamantvijltje of Dremel (verkort en beveiligd het rodeerproces aanzienlijk). Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 26 juli 2022 Delen Geplaatst: 26 juli 2022 22 hours ago, Triumph said: Thanks voor de reply's, bij het halen van nieuwe onderdelen vanochtend een gelijkaardige uitleg gekregen. Blijkbaar moet er een bijkomende ring tussen de krukas en de koppeling zitten om te voorkomen dat de koppeling tegen die lip aanschuurt. De koppeling gemonteerd en het deksel er tegen geschroefd en de koppeling schuurt ergens tegen het deksel De lip die al wat was weggefreesd in het deksel even met een stift markeren om te zien waar er precies nog contact is Voilà, we weten wat te doen... De nummering van het blokje verwijst naar een PX 150 en tja, die krukas zal voorlopig even moeten dienen, als er iets interessants op mijn weg komt is die snel vervangen, maar goed om te weten want dit was onbekend voor mij, thanks, grts, J Ik meen dat het koppelingsdeksel vd px200 dieper is dan de px150, dus die erop zetten. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 26 juli 2022 Delen Geplaatst: 26 juli 2022 Die zijn even diep als andere. Alleen is het ribje onder de ontluchter een stukje kleiner dan voorheen. Voor BGM Superstrongs of sommige andere verstevigde Cosa2-koppelingen is dat nog niet genoeg en moet je nog wat extra materiaal wegdremelen. Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 2 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2022 Bon, het heeft even geduurd maar uiteindelijk alle onderdelen bij elkaar gekregen en de boel terug in elkaar gezet. Nieuwe krukas gemonteerd alsook de primaire vertanding van 21 naar 22 tanden gezet Nog net op tijd het plastieken oliegeleidertje zien liggen op de werkbank de kickstart-as terug geplaatst maar eerst van een nieuw rubbertje voorzien in het karter De boosdoener die verantwoordelijk was voor de complete revisie Zonder reclame te willen maken: twee van mijn favoriete producten voor vlakkenafdichting, meestal gebruik ik de K2, de Loctite is iets meer kleverig en kan handig zijn om de dichting op zijn plaats te houden tijdens de montage, voordeel is dat beiden niet hard worden waardoor je de dichting eventueel opnieuw kan gebruiken. Dit ging deze keer wel héél vlot, ik was wel gul geweest met vaseline te smeren op de assen en oliekeerringen, vandaar waarschijnlijk iets meer vermogen dus ook maar direct nieuwe stoppertjes koppeling, carburator en statorplaat en tenslotte het schakelklokje en het blokje mag terug onder de Vespa aansluiten en afstellen van de verschillende kabeltjes Na de kabeltjes is het de beurt aan de uitlaat en het (voorlopig) aansluiten van de elektriciteit (wijziging bekabeling van 6V naar 12V) zodat er nog snel een eerste testrit kan gamaakt worden Eén kick en de motor draait, dat is al een goed begin, de verlichting werkt ook, enkel de rem moet nog worden aangesloten. Nachtelijke testrit, er rammelt wel iets ergens of is het de nieuwe uitlaat? Ook oliesporen te zien op het achterwiel tussen velg en band. Wiel en band proper gemaakt ter plaatse en terug naar huis gereden, totaal ongeveer 15 Km. Thuis gekomen en geen sporen van olie meer te zien op het achterwiel, was waarschijnlijk nog een restant van voor de demontage. Deze ochtend 45 Km naar het werk gebold (alweer in het donker) en weer met momenten een gerammel, plots gerammel gedaan: handschoenbakje opengevallen omdat slotje was losgekomen. Scoot rijdt lekker maar moet nog verder afgesteld worden, 3/4 gas is zalig rijden, 1/4 en 2/4 gas is wat bokkig met momenten, volgas wachten we nog wel even, grts, J. 4 Link naar reactie
Triumph Geplaatst: 6 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2022 Om een ander zijn topic niet te belasten stel ik mijn vraag hier verder: (Uit het hoofd staat in de installatie instructies in de doos dat de "ontsteking op de IT-positie mag blijven staan". 18° dus.) In eerste instantie stond mijn ontsteking zoals ik ze gedemonteerd had, netjes tussen A en IT maar dit gaf een wat ruw rijgedrag en hapering bij het plots gas geven. Vervolgens de ontsteking op IT gezet en dat was al een stuk beter maar het ruw rijden was nog steeds een beetje aanwezig, bougie had een mooie koffie-met-melk kleur na de 1e Ronde van België welke zonder enig probleem verlopen is. De ochtend erna de ontsteking nog een beetje verder verdraaid tot tegen de aanslag, merkteken staat nu nét voorbij IT (16-17°?) en de motor loopt nog iets mooier en hapert nét iets minder. Wanneer ik nu op het GFS-forum kijk zie ik dat men vaak naar 14° gaat wanneer er een 60mm krukas wordt gebruikt, zou ik de ontsteking die richting draaien? setup: PX 150 blok DR 177 cilinder en zuiger Mazzucheli 60mm 1.5mm voetpakking 24/24 carbu grts, J Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 6 september 2022 Delen Geplaatst: 6 september 2022 Elke motor is anders. M'n quote hierboven was in een alumnium Pinasco 177 MagnyCours-discussie. Dat kan je niet zomaar overnemen naar een stalen DR, en zeker niet een 190. DR kan normaliter 18-19° aan. Maar daarbij betrouw je best niet te veel op de A en IT markeringen op de stator. Meten is weten! Onderin bokkig rijden kan ook wijzen op een verkeerde pilot jetting of foute mengvijspositie. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 6 september 2022 Delen Geplaatst: 6 september 2022 of zelfs gewoon een versleten vlotternaald... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen