Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke kledij is wettelijk verplicht.


Aanbevolen berichten

Ik heb wat gezocht op dit forum maar niet gevonden. 
Wat zegt de wet ivm kledij. 
ik weet: helm, handschoenen, hoog schoeisel, lange broek en geen korte mouwen. 
Maar moeten vest en broek bijzonder voor motorfietsen zijn of mag een gewone katoenen broek, jeans en jeans vest ook?  Uiteraard droeg ik op mijn BMW 1100rs ook enkel lederen motor pakken. 
Een Vespa 125cc is natuurlijk wat anders wanneer je hooguit 80km/uur gaat. Neemt niet weg dat de wet vermoedelijk dit onderscheid niet maakt. 
ik lees graag jullie opmerkingen. 
mvg arnovt 
 

Link naar reactie

Buiten een jas (geen pull of sweater met lange mouwen) klopt hetgeen je opnoemt. 

Als je ten 80km/ u of minder tegen het asfalt belandt kan de lichamelijke schade groot zijn. 

Met dit weer draag ik een "geperforeerde" motojas met beschermstukken, in de herfst en winter een gewone motojas. 

Groetjes, nero. 

  • Like 3
Link naar reactie

Gevallen met de koersfiets, ... bergop tegen 13 km/u. 
Sleutelbeen over, 11 gebroken ribben ... jawel 11! En een klaplong. 
Intensieve, epidurale en pijnpomp en een blaassonde. 

Vroeger hemdje op de Vespa aan nu idd een zomer motor jas en moto-jeans. 
Het kan dus ook op een fiets of step gebeuren maar op een Vespa rijden we wel net iets harder. Dus een beetje beveiliging mag wel. 

aangepast door Ronin
  • Like 1
Link naar reactie

Vallen tegen 80km/u met een 125cc of 900cc doet evenveel zeer, denk ik dan.

Anyway: Vesparijden in motorpak en rijden op nun koersvelo is vur jan… ☝😬

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
11 uren geleden, Frederik9111 zei:

Vallen tegen 80km/u met een 125cc of 900cc doet evenveel zeer, denk ik dan.

Anyway: Vesparijden in motorpak en rijden op nun koersvelo is vur jan… ☝😬

Ja ik ben wel mee dat beschermende vest en broek geen echte luxe is. Inderdaad vallen tegen welke snelheid dan ook doet zeer. 
Je kan je dan wel afvragen waarom wielertoeristen meer risico op zeer doen nemen. Maar soit iedereen moet zelf maar weten wat hij aandoet, het ging mij enkel maar waar we toe verplicht zijn. 
een motor pak zoals bijgaande foto op een 125cc is waarschijnlijk wel veilig maar er toch ook wat over. 
gts arnovt 

55F14E2B-406A-4341-AFC7-5B8BCE7A0FBE.jpeg

Link naar reactie

Volledig motorpak doe ik enkel aan bij lange ritten. Lees: rondritten en lange afstand en dus geen woon-werkverkeer. Anders motorvest (zomer- of wintervest) in combinatie met kevlar jeans. In de herfst- en winterperiode die ik wel altijd een motorbroek aan voor woon-werkverkeer omdat dit warmer is dan die kevlar jeans. 

Wat die wielertoeristen betreft die doen dat inderdaad op eigen risico. Ze hebben mijn vader zo eens thuis gebracht na een zondags ritje op de koersfiets. Hij was bij een afdaling met de groep van zijn club tegen 60km onderuit gegaan. Een clublid die voor hem reed kreeg een klapband, hij kon die niet meer ontwijken en er dus knalhard op ingereden en over zijn velo gevlogen. Resultaat: beide armen, benen en volledige borstkas helemaal open van over de asfalt te schuren. Ik kan u zeggen daar heeft hij lang last van gehad en dat was een vrij pijnlijke ervaring. Maar achteraf terug de koersfiets op in korte broek en mouwen want zeg nu zelf een motorpak op een koersfiets is er los over. 😉

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...