Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Glb fixes


f4_1400

Aanbevolen berichten

Goed punt, Frederik. Kerstboom had ik al gecheckt en is nog in orde. De ontbrekende tand lag trouwens onderin het carter, en is dus ook terecht (en kan geen verdere schade meer veroorzaken).

Lees graag als je nog een passend 55 tandwiel over hebt; Nero ging ook al eens zoeken. Heb vandaag wat gegoogled en nieuw lijkt idd lastig.

Link naar reactie

Jammer Frederik, misschien Nero nog?

Inmiddels heb ik zelf ook nog wat research gedaan naar die 2e versnelling. Ik heb tandjes geteld en de overbrengverhouding is 55/16. Volgens SIP is de overbrengverhouding bij GL (dus ook GLB?) echter 54/16 en gelijk aan die van Sprint en (als ik het goed lees) eerste serie PX. En hier vind ik een 54 tandwiel met de juiste buitendiameter, namelijk 109.5mm: https://www.10pollici.com/it/homepage/vespa-classica/motore/ingranaggi-cambio/largeframe/ingranaggio-2a-marcia-z-54-per-vespa-gt-gtr-sprint-ts-gl-p125-150x.1.1.112.gp.6819.uw

Ik ben benieuwd of ik dan zo'n 54 tandwiel zou kunnen plaatsen als 55 onvindbaar is; zo heel erg strak passen de tanden toch niet in elkaar. Het schakelkruis moet wel blijven uitlijnen, maar aangezien dit tandwiel ook al in de Sprint werd toegepast verwacht ik daar geen probleem.

Zo'n 54 tandwiel betreft volgens mij Piaggio nr 152797 (het 55 tandwiel heb ik nog niet weten op te sporen)

overbrengverhoudingen.PNG

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

In het kader van "je moet toch íets" heb ik zo'n 54 tandwiel besteld, we gaan zien of het past.

In de tussentijd verder met andere zaken, oa de kabelboom. Deze GLB had een (6V) accu, maar die wil ik eigenlijk niet meer aansluiten. Op Scooterhelp vind ik ook een schema voor de GLB zonder accu, https://www.scooterhelp.com/electrics/pages/VGLB1T.gl.html. Als ik het goed zie kan ik met minimale aanpassingen de huidige kabelboom ook op deze manier aansluiten. Enige dat ik verder nog hoef te doen is claxon vervangen door AC type. Wat wordt er anders eigenlijk vanuit de accu gevoed, claxon en remlicht?

Hier beneden een foto van de grondplaat. Klopt het dat de rode draad van de ontstekingsspoel is, de gele van de claxonspoel, en de kabel die ooit geel-zwart gestreept was van de lichtspoel? Dan heeft de claxon dus een eigen spoel, en is er geen aparte spoel voor het remlicht? Verder waren een aantal draden bij de stuurschakelaar verkeerd aangesloten en houd ik nu een zwart-wit gestreept draadje over, dat doorloopt tot het kabelboompje naar de motor en aan een massadraad zit. Is dit draadje bedoeld om expliciet het stuurhuis aan massa te leggen en waar zet ik het dan op vast?

20220717_091812.jpg

Link naar reactie

Dit schema is net wat overzichtelijker: http://www.vespa-klub.dk/pics/pdf tegninger/Bat_3.PDF

De accu voedt het remlicht, claxon en pilotlamp. De claxon is idd om te bouwen met een AC model (zie schema hierboven). De pilot lamp kan je gewoon op AC aansluiten want met de schakelaar is het of de voorlamp of de pilot lamp.

Het remlicht is een ander verhaal, houd er rekening mee dat je bij laag toeren, koplamp/achterlamp aan en je dan gaat remmen (totaal +/- 40 watt) er weinig verlichting overblijft zowel voor als achter. Je lichtspoel is gewoon niet krachtig genoeg om bij laag toeren alle verlichting goed te laten branden. Kwestie van proberen en kijken of het voor jou voldoende is, ben zelf altijd voorstander van een bak licht licht.

Rood is idd ontsteking, zwart massa, geel is je lichtspoel en geel zwart lichtspoel/accu.

Het zwart/witte draadje is waarschijnlijk een extra massa punt (wel even meten of dat correct is). Dat heb ik ook gemaakt en deze kan je willekeurig aansluiten ergens in je stuurhuis. De massa zit normaal in de schakelaar maar een extra massa punt is nooit een slecht idee.

  • Like 1
Link naar reactie

Dat zou kunnen, ja! Maar dan heb ik misschien ook een andere stuurschakelaar. In het schema zijn 2 en 3 duidelijk verschillende punten (2 is 6V DC van de accu, 3 is 6V AC van spoel 2), in mijn stuurschakelaar zijn 2 en 3 doorgelust, en kun je in 2 bovendien geen draad monteren, zie rode pijltje. Op zich prima, want ik wil er toch een AC claxon in zetten en die hang ik dan direct aan spoel 2 (dus niet via de stuurschakelaar). 

Hoe interpreteer jij trouwens de tekst onder de tekening vd stuurschakelaar? Ik zou denken: in pilot light stand worden er twee setjes verbindingen gemaakt: 8-3 (rechts van het draaipunt) en 2-5-1 (links van het draaipunt). En in head light stand zijn dan 8-3-9-6-1 doorgelust. Maar wat doet die 9 daar? Is dat dan niet de aansluiting van de kill switch vd ontsteking (rechts boven in de foto)?

Op zich opmerkelijk trouwens dat spoelen 1 en 2 parallel gezet worden (door 8 en 3 door te lussen); ik had verwacht dat ze afzonderlijk werkten, namelijk spoel 1 voor de koplamp en spoel 2 voor de andere lampjes. Als je ze parallel zet moeten ze wel in fase lopen, anders werken ze mekaar tegen. Ze zullen dan wel dusdanig tov elkaar op de grondplaat zitten dat dat het geval is.

 

 

 

lichtschakelaarVespa.JPG

aangepast door f4_1400
Link naar reactie
6 uren geleden, f4_1400 zei:

Maar dan heb ik misschien ook een andere stuurschakelaar.

Dat zou kunnen, moest even kijken hoe ik het destijds heb gedaan. Weliswaar naar 12V AC maar 6V AC werkt hetzelfde.

Heb bij de ombouw deze Grabor schakelaar gekocht: https://www.scooter-center.com/en/light-switch-grabor-vespa-vba1t-vbb1t-gl-7672334?number=7672334

Deze is identiek aan de originele welke ik op het schap heb liggen. Op de M sluit je je ontsteking aan en met de knop verbind je M met 9 (kan je ook op de foto’s zien van SC), ofwel de motor gaat uit. Het klopt dus wat ze zegt qua standen op het stuur, met een compleet AC systeem is het eigelijk nog simpeler want je schakelt of de pilot of de koplamp aan. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de lichtspoel voor, achter en speedo verlichting aan te sturen en de laadspoel de claxon en remplicht (grote gebruikers).

Je kan eventueel het schema gebruiken wat ik destijds voor de Flytech heb gemaakt:https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/34239-weer-op-de-wegvespa-gl-b-150-vglb-uit-1962/

De spanningsregelaar vervang je dan voor een 6V variant en de licht spoelen gaan dan parallel want zo werken ze in de originele toestand ook.

 

7 uren geleden, f4_1400 zei:

Op zich opmerkelijk trouwens dat spoelen 1 en 2 parallel gezet worden (door 8 en 3 door te lussen)

Door ze parallel te zetten verdubbeld de stroomsterkte bij gelijk voltage. Dit is echt noodzakelijk om de verlichting knap te laten branden. De batterij is puur gemonteerd om de balans van het elektrisch systeem niet te verstoren bij gebruik van het remlicht/claxon. Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk zowel met de GS als met de GL naar de 12v e-ontsteking, er kwam gewoonweg te weinig vermogen uit de stator om  de verlichting zonder batterij knap te laten te functioneren. Ben wel benieuwd of het bij jou wel gaat lukken om met deze originele spoelen een beetje knap licht te produceren.

  • Like 1
Link naar reactie

Volgens mij verbind je met de kill switch punt M met massa. Maar misschien heet dat punt ook wel "M9", dus zijn M en 9 geen afzonderlijke punten.

16 hours ago, Pilaf said:

Door ze parallel te zetten verdubbeld de stroomsterkte bij gelijk voltage.

Dat klopt niet helemaal. Stroom gaat lopen als gevolg van spanning, en als bij AC de spanningen uit fase zijn gaan ze mekaar (deels) tegenwerken. Maar ik heb net de grondplaat en het vliegwiel nog eens bekeken: de spoelen zitten 120 graden verdraaid t.o.v. elkaar en het vliegwiel heeft 6 magneten. De spoelen verspringen daarmee 2 magneten van elkaar en zullen in fase lopen.

Maar goed, het is denk ik opgelost: ik leg spoel 2 (laadspoel, gele draad) direct aan de draden van claxon en remlicht. Het is dan geen probleem meer dat in mijn stuurschakelaar punten 2 en 3 zijn doorverbonden, want die worden dan beiden AC (want direct gevoed door spoel 2). Het maakt dan ook niet meer uit dat er in punt 2 geen draad kan worden gemonteerd, want dit contact wordt dan indirect al gevoed via punt 3

 

image.thumb.png.672cde9c2b80460cc8e8a7f90c3c85a4.png

Link naar reactie

Het 54 tandwiel is binnen en past! Als in, het grijpt netjes aan op de kerstboom en wringt niet. Loopt dus even soepel als het originele 55 tandwiel.

Er is alleen 1 klein verschilletje in maatvoering: de afstand tussen de loopvlakken is 1 mm meer. Wat axiale speling betreft is dit op te lossen door de vulring tussen circlip en tandwiel eerste versnelling te vervangen door eentje van 1 mm dunner, maar dan nog verspringt de uitlijning van het schakelkruis 1 mm t.o.v. de tandwielen voor eerste en tweede versnelling.

20220725_223335.jpg

tandwielen_2eversnelling_vergelijk.PNG

Link naar reactie
On 7/13/2022 at 10:04 AM, Niels_1977 said:

 

 

7FEA6D83-7CFA-43F5-BCEF-135DC2BC6EDE.jpeg

CE7588F1-404E-4A04-AA6F-D9392D72150F.jpeg

Inmiddels heb ik ook dit tooltje bij SIP besteld, maar ik krijg geen beweging in de betreffende moer. En aan mijn tooltje zie ik al dat ik niet persé nog harder moet gaan wringen...
Iemand tips hoe dit los te krijgen? Carter heet stoken rondom de moer?

*edit: nevermind, ik zie nu dat die moer helemaal niet los hoeft om de keerring te vervangen. Nieuwe keerring zit nu op z'n plek.

aangepast door f4_1400
Link naar reactie
9 hours ago, f4_1400 said:

Inmiddels heb ik ook dit tooltje bij SIP besteld, maar ik krijg geen beweging in de betreffende moer. En aan mijn tooltje zie ik al dat ik niet persé nog harder moet gaan wringen...
Iemand tips hoe dit los te krijgen? Carter heet stoken rondom de moer?

*edit: nevermind, ik zie nu dat die moer helemaal niet los hoeft om de keerring te vervangen. Nieuwe keerring zit nu op z'n plek.

Uhuh, wel verstandig om ook het lager te vervangen.

Ik meen dat het links draad is, heetstoken is de beste optie.

Als de kasteelmoer echt niet eruit wil, voorzichtig met dremel inslijpen (aan de binnenzijde vd kasteelmoer, zodat het draad in alu carter niet beschadigd)

En nieuwe kasteelmoer bestellen. (let op 2 versies)

Wat ook kan, eerst paar tikken met platte schroevendraaier om de moer los te krijgen.

Link naar reactie

Een vriendelijke collega heeft het 1 mm te hoge randje terug gedraaid in de draaibank, waardoor het tandwiel nu keurig past. Ik heb het blokje inmiddels weer in elkaar zitten, nog een paar kleinigheden en dan kan het weer onder de scooter.

@Niels_1977: dat lager liep nog zo mooi dat ik het heb laten zitten.

 

20220727_110416.jpg

20220727_112837.jpg

20220727_141014.jpg

aangepast door f4_1400
Link naar reactie
4 uren geleden, f4_1400 zei:

dat lager liep nog zo mooi dat ik het heb laten zitten.

Deze snap ik niet….

Heb heel wat lagers in m’n handen gehad die nog mooi liepen maar toch versneld uitliepen. Je weet niks van dit lager qua leeftijd en draaiuren. Het is naar mijn weten het goedkoopste lager van het blok, je hebt het gereedschap liggen en het blok ligt open…ik ben verrast dat je deze laat zitten.

  • Like 2
Link naar reactie
5 uren geleden, f4_1400 zei:

dat lager liep nog zo mooi dat ik het heb laten zitten.

Nie heel snugger…

  • Like 1
Link naar reactie

Het blijft puzzelen bij deze Vespa. Inmiddels heb ik de remtrommel binnen (dank Nero!), maar toen ik deze (nog zonder remschoenen) monteerde liep deze aan tegen de aluminium ankerplaat/stofkap. Nu was deze ook wel aardig verbogen en ik ben een tijd bezig geweest deze recht te krijgen. Toen liep de boel echter alsnog aan en uiteindelijk heb ik de stofkap samen met de remtrommel en een spacer in de bankschroef gezet, om het midden van de stofkap verder naar binnen ofwel de rand verder naar buiten (van het wiel af) te drukken. Toen liep de trommel niet meer aan op de stofkap, maar (toen ik die eenmaal geplaatst had) wel op de remschoenen. Het zijn Newfren remschoenen, even breed als de Piaggio remschoenen die gemonteerd zaten (24 mm). Het lijkt wel alsof de remtrommel gewoon net te ver de as op gaat. Het naafje van de remtrommel heeft een opstaand randje en is 8 mm hoog, ik heb nu een spacertje van 1 mm gemaakt, maar dat is nog niet voldoende om de remschoenen helemaal vrij te krijgen. Ik heb ook al eens met de lamellenschijf de remschoenen iets smaller gemaakt, maar eigenlijk lijkt me dit toch niet de bedoeling. Iemand enig idee wat hier mis gaat?

20220730_142223.jpg

20220730_124757.jpg

20220730_124753.jpg

Link naar reactie

Mijn Sprint leek op het oog hetzelfde type remtrommel te hebben, gisteren maar eens gedemonteerd om wat maten te nemen/vergelijken. Ook hier een remtrommelnaafje met buitendiameter 27mm en hoogte 8 mm. Omdat de diameter gelijk was kon ik deze passen op de GLB (zonder de keerring te beschadigen), maar ook bij deze trommel lopen de zijkanten vd remschoenen aan op de bodem van de remtrommel; vallen dus te diep erin. Verder ook bemeten hoe diep de binnenring van het wiellager zit tov het carter (dwz het bovenvlak van de kasteelmoer). Dit was bij de GLB 1 mm minder, maar dat komt door de zelfgemaakte spacer die ik ertussen gelegd heb en deze zou de trommel dus 1 mm verder naar buiten moeten brengen (en het probleem verminderen/weg nemen).

Blijven denk ik 2 opties over:

1)      remschoenen komen te ver naar buiten. Het zijn deze van Newfren: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/remsegment-set-newfren-10-voor-antiaqua_87591000, 24mm breed. Ze zouden voor een voorrem zijn, maar ik heb ze ook al vermeld gezien voor het het systeem achteraan met 1 scharnierpen. De (originele?) (Piaggio) remschoenen die erop zaten zijn ook 24mm breed. Moeten er dan toch smallere op? Of hoort dit ringetje (blauwe pijl) hier niet te zitten? Als ik die weg haal vallen de remschoenen dik 1 mm verder naar binnen (maar op het oog gaan ze dan wringen tov het scharnierpunt).

2)      Remtrommel valt te ver naar binnen. Dit matcht met dat ik de stofkap heb moet verbuigen, zodat deze nu hol staat (wegbuigt van de remtrommel). En misschien heeft het ook iets te maken met dat er eerst uberhaupt een heel ander type (GS160?) remtrommel gemonteerd zat. Zou ik dan toch nog niet het juiste type remtrommel in handen hebben?

achterremGLB.JPG

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Bij het inpakken heb ik gemerkt dat de tremtrommel binnenin  een gleuf heeft van de dikte van de remschoenen.  Mogelijk is dit van in origine mar het zou kunnen dat de trommel ingesleten is. Ik zou die randen eerst (laten) wegdraaien en dan opnieuw passen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Goed punt, Nero, de remtrommel is inderdaad wat ingesleten. Dit is echter niet het geval bij de remtrommel van mijn Sprint, en daarbij liepen de remschoenen ook aan, en ook nu weer tegen het aluminium van de trommel (en niet de stalen insert waar het frictiemateriaal op moet aangrijpen).

Link naar reactie

Steekt de achteras wel voldoende diep in het lager? 

Anders de remtrommel monteren en voor de moer een paar rondelen steken en goed aanspannen zodat de achteras eventueel wat opschuift naar buiten (als die niet al op zijn plaats zit). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...