Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Glb fixes


f4_1400

Aanbevolen berichten

Bij opbouw van de motor heb ik de achteras precies zo helemaal het lager in getrokken: door ringen/rondelen op de kasteelmoer te leggen en daarop de wielmoer aan te draaien terwijl ik de achteras tegen hield.

De uitsteek vd achteras heeft trouwens volgens mij niks te maken met hoe ver de trommel naar buiten zit. Dit wordt bepaald door het pasvlak van het lager in het carter, de dikte van het lager zelf, en de hoogte van het naafje van de remtrommel. Trouwens: als het lager niet goed op z'n pasvlak zou liggen, dan zou de remtrommel te ver naar buiten ipv te ver naar binnen staan. 

Het blok was zo ver ik kon zien niet eerder open geweest, dus lager en kasteelmoer lijken mij origineel. Ik denk nog steeds dat het naafje van de remtrommel te kort is, zou men daarmee gevarieerd hebben? (in elk geval wel met de dikte; de diameter 27mm die ik heb is de kleinste maat)

 

Link naar reactie

Zijn er mensen die maten weten van remtrommels, of die eens kunnen nameten? Ben benieuwd hoe hoog daarbij het naafje is (en of er iets tussen zit hoger dan 8 mm, bijv 10). Dit mogen remtrommels zijn met naafdiameters 27mm en 30mm (want met de juiste keerring kan ik beiden monteren op mijn GLB). Het gaat om remtrommels voor 10" wielen, dus met binnendiameter 150 mm.

image.png.09b3592257ab27a3e990067f95242f22.png

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Beste,

Ik weet dan een gl-a een andere remtrommel heeft dan vb een sprint of een gl-x.

Ik had een gelijkaardig probleem, en gelukkig had Peter (maskes) nog een originele liggen. Paste direct zonder aanpassingen.

ik zou als ik tijd heb eens moeten het verschil meten tussen een gl-a en sprint trommel.

 

Link naar reactie

Dank voor de aanvulling, Geronimooo! Inmiddels heb ik zelf een vulring van dik 2.5 mm geplaatst tussen lager en remtrommel, deze loopt nog nét niet aan tegen de keerring (en ook niet tegen het lager). Ook heb ik de remschoenen net iets dichter op de stofkap geplaatst door getoond (dunner) ringetje te plaatsen bij de rode pijl, gecompenseerd door het ringetje bij de blauwe pijl. De remschoenen lijnen nu ook netter uit tov het vaste scharnierpunt (hoewel dit eerst ook al binnen de toleranties viel).

De remtrommel loopt nu vrij, maar maar nét. Het viel me op dat ik de remkabel flink wat voorspanning moet geven, wil de rem beginnen aan te grijpen voordat het rempedaal aan het einde van z'n slag zit. Mogelijk is er toch een nieuwe/andere remtrommel nodig. Gezien de slijtagesporen is er gok zo'n 1.5 mm van de stalen insert al "weggeremd" in de loop der jaren, dit lijkt me vrij veel.

 

image.thumb.png.5a290e26a028c6776dba6b85383cfe76.png

20220804_233924.jpg

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Vanavond heb ik de GLB weer aan de praat gekregen en ook afgesteld, loopt niet verkeerd! Ik moest de rotary valve nog wat nabewerken, die liep hier en daar een beetje aan, de opening was dus te klein (!) Wat heen en weer draaien met een voelermaatje 0.05 ertussen verschafte de benodigde clearance.

Ook alle elektra doet het, inclusief remlicht en claxon, die nu op AC werken (dwz direct aangesloten zijn op de laadspoel van de inmiddels vervallen accu).

Verder heb ik de achterste remtrommel er nog eens af gehaald en het valt eigenlijk wel mee hoe versleten die is. Het is lastig te meten, maar achteraf denk dat er minder dan 1 mm materiaal weggesleten is. Ik heb nu de nieuwe (iets bredere) Newfren remschoenen geplaatst ipv de originele en nu is er veel minder voorspanning op de kabel nodig; de remsleutel (zo heet dat ding kennelijk) hoeft maar een fractie "voorgedraaid" te staan wil het pedaal al redelijk bovenin wat beginnen te doen. Wel zit de remtrommel niet helemaal recht op de as, waardoor het achterwiel een slagje lijkt te hebben. Dit kan te maken hebben met het opstaande randje aan het naafje, dit zou de inmiddels bestelde nieuwe remtrommel niet moeten hebben.

Dan wordt het nu tijd om een afspraak te maken bij de RDW voor een kentekenkeuring. Er zijn namelijk geen kentekenpapieren bij; de vorige eigenaar heeft de Vespa 20 jaar gehad, maar had geen motorrijbewijs en heeft nooit een NL kenteken aangevraagd (!)
Ik wilde dus de aankoopfactuur meenemen naar de keuring, een uitdraai van Scooterhelp.com om adhv het framenummer het bouwjaar te bewijzen, en misschien ook eens de FEHAC te benaderen of zij ook de identiteit van deze klassieker kunnen bevestigen. Zo heb ik destijds ook mijn (papierloze) VNA op kenteken gekregen, maar dat is wel al weer meer dan 10 jaar geleden.

  • Like 3
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

In september hier in Nederland naar invoerkeuring geweest: kink in de kabel omdat ik geen kentekenpapieren bij de Vespa heb en deze in België nog geregistreerd bleek te staan. Vervolgstap was "aanvraag van geen bezwaar" starten, waarmee bij de betreffende buitenlandse instantie wordt nagevraagd of zij betreffende registratie willen laten vervallen. Je voelt hem al aankomen: bezwaar "omdat het voertuig (...) nog in het bezit is van de eigenaar in België." Dit terwijl de betreffende Vespa bewijsbaar al sinds 2001 in Nederland is (maar al die tijd zonder kenteken).

Iemand ideeën hoe hier een positieve wending aan te geven? Ik hoop aan te kunnen tonen dat de Belgische registratie een "slapende" is, dus dat het voertuig daar al dik 20 jaar niet meer op de weg is.

Link naar reactie

Inmiddels een stapje verder door nog een langs het loket te gaan. Volgens de Nederlandse wegendienst (RDW) registreert België alleen de laatste 6 cijfers van het framenummer, niet de typeindicatie die daarvoor staat, in mijn geval VGLB1T. Dat is toch vragen om (valse) duplicaatcodes en problemen? Is er iemand uit België die dit verhaal kan bevestigen/ontkrachten?

Link naar reactie

Goede tip, Erwig. Als ik alleen de 6 cijfers invoer, dan vind ik een "PIAGGIO VESPA" met datum laatste inschrijving 15-6-2011 (terwijl mijn Vespa dus als sinds 2001 in NL is), voer ik het volledige framenummer is (beginnend dus met VGLB1T), dan verschijnt "Het chassisnummer is onbekend in onze databank. Controleer uw invoer en probeer het opnieuw."

Over die "PIAGGIO VESPA" worden geen verdere gegevens gegeven; werd het bouwjaar gegeven, dan kon ik misschien nog aantonen dat het niet mijn GLB betreft...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Inmiddels nieuwe ontwikkelingen: ik heb contact gehad met de DIV (Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen) en zo achterhaald dat de Belgische Vespa met 125cc geregistreerd staat. Aangezien een GLB 150cc heeft biedt dat misschien een haakje tot een oplossing.

Link naar reactie

Mocht het niet lukken, dan is een "nieuwe" inschrijving met het volledige prefix, chassisnummer en de correcte cc. in België nog steeds mogelijk (via BEHVA of de gekende dienstverleners; in combinatie met een bereidwillig Belgisch forumlid). 

Link naar reactie

Inmiddels weer bericht gehad van de RDW: gezien het verschil in cc's tussen de Belgische Vespa en mijn GLB vindt men voldoende aangetoond dat het een ander voertuig betreft. De Nederlandse kentekenaanvraag kan dus alsnog doorgezet worden en bij die registratie zal het volledige framenummer (inclusief prefix) gebruikt worden.

Goed nieuws dus! Dan komt het alsnog in orde.

  • Like 2
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...