Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Glb fixes


f4_1400

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn V50 (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/33470-restauratie-v50r/page/3/#comment-345701) geruild tegen een GLB met werk.

Het plaatwerk is in orde en de scooter is prima gespoten, maar technisch is het ding een beetje slordig in elkaar gezet: M6 ringetjes onder M5 boutjes, verkeerde schroefnippel op het uiteinde van een versnellingskabel, ontbrekende kabelstelbout (ook bij gaskabel), geen borgclip om het scharnierpunt vd voorste remschoenen en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik heb besloten de motor ook maar uit elkaar te gaan trekken om te zien hoe netjes daaraan gewerkt is. Inmiddels heb ik vastgesteld dat de rotary pad veel te ruim is (>0.15 mm). Ben benieuwd hoe dat eruit ziet als ik het carter eenmaal gesplitst heb, hoop dat het met JB Weld te redden is. De scooter startte en reed opmerkelijk genoeg wel nog, maar met een constant zuigend/ruisend geluid, ipv de bekende reng-deng-deng.

Wat me ook meteen opviel is dat het achterwiel niet bepaald centraal geplaatst is. De velg zelf kan er op 2 manieren op, maar die zit er volgens mij goed op, namelijk zodat aan linker zijde de velgmoeren toegankelijk zijn (en je dus enkel velg ipv gelijk het hele wiel kan demonteren).

20220706_123356.jpg

20220705_225058.jpg

20220705_105950.jpg

20220613_222445.jpg

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Leuke ruil. 👍

Draai de velg es om. Staat er overduidelijk omgekeerd op. 

  • Like 1
Link naar reactie

Dat is een remtrommel van een GS160 en niet van een VLB.

Onderstaande foto’s zijn van een GS160, daar horen origineel 2.45x10” velgen onder. Zo te zien op de foto heb jij een standaard 2.10x10” velg eronder vandaar dat deze van achter gezien meer naar links zit.

172FDFE9-8E69-48E5-9114-FD8B7467A211.thumb.jpeg.bcc84d4de80d895896a2fe0ca1a31753.jpeg

D0807B99-7018-47BD-8159-593616CE6CAE.thumb.jpeg.94d5f1615832ce9caa7d78fd8dea7f66.jpeg

  • Like 4
Link naar reactie

Rotary valve gerepareerd met JB Weld en een manier bedacht om precies haaks te schuren, met het resterende lipje als referentie. Verder vaak de krukas erin en eruit om te zien hoe veel ik nog weg moest schuren.

Iemand tips hoe deze ring netjes te verwijderen, om de keerring te kunnen vernieuwen? Is het rechtse draad?

1657646608184932442522538210659.jpg

Link naar reactie

Dat is ook voor mij lang geleden.  Ik zou eerst wat warm stoken en voorzichtig tikken . Ben niet meer zeker of het een rechtse draad is. Maar hier ben je vet mee he . Daarmee (voorzichtig) .

Link naar reactie

Dacht dat sck of sip een erg goede tool hadden, kan je op een ratel zetten, zodat je makkelijker kracht kan zetten.

Blokje op een of andere manier goed vaszetten (in houten blokken), en dmv moment moet het lukken.

Ik maak wel een foto van wat ik gebruikt heb.

 

De tool is van Sip, en de arm/wringer van hbm machines in Gouda.


 

8800EC9A-C0C7-4AAD-BFEB-EE810AB8D645.jpeg

149A7052-8D4E-4B70-8EA3-C0E2CDE7FC38.jpeg

7FEA6D83-7CFA-43F5-BCEF-135DC2BC6EDE.jpeg

CE7588F1-404E-4A04-AA6F-D9392D72150F.jpeg

aangepast door Niels_1977
  • Like 1
Link naar reactie

Ja, dat is de tool die Dave ook al liet zien! Ik heb je een PM gestuurd, Niels

Gisteren heb ik de krukaslagers en -keerringen vervangen, en ook de O-ringen in het blokje vernieuwd. Toen ik het weer in elkaar wilde zetten bleek het tandwiel vd 2e versnelling een tandje te missen, die moet dus ook vernieuwd. Het is een tandwiel met 55 tanden, is dat gebruikelijk voor een GLB? De meeste google-hits zeggen dat 55 tanden bij een PX hoort.
De koppeling heeft trouwens 22 tanden, ik dacht begrepen te hebben dat 21 tanden gebruikelijker is?
Hoe beoordelen jullie trouwens dit schakelkruis?

20220712_200032.jpg

20220712_230010.jpg

20220712_200315.jpg

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Kan je de maten van het tandwiel doorgeven, misschien heb ik nog één liggen. 

Best het schakelkruis vervangen.  Voor de prijs moet je het niet laten en dan ben je gerust voor 1000-den km's. Let wel, er zijn verschillende soorten schakelkruisen, altijd het juiste type gebruiken.  En voor te demonteren is het ook linkse draad. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Dank Nero! Buitendiameter 109mm, binnendiameter 58mm, dikte ter hoogte van de tanden 11.5 mm. De dikte van het middenstuk is lastig te meten (kan er niet goed tussen met de schuifmaat), maar lijkt ook iets van 11.5mm te zijn.

Ik dacht dat het deze was, maar hierbij staat een grotere buitendiameter vermeld: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/tandwiel-t-55-2e-versnelling-piaggio-px-oud-px-lusso_17772500

Link naar reactie

Bij Sip zou het beste eerst de juiste categorie selecteren, zodat je exact de juiste onderdelen hebt, GL (a/b) onderdelen zijn duidelijk anders dan de px serie (alt of lusso etc)

Wat ik wel heb gezien bij de revisie van mijn GLb is dat een aantal onderdelen overeenkomen met de vbb. (oa koppeling)

In geval vd GL, beste bij Sip de 150 (T4/150) selecteren, die op de foto boven de rood geselecteerde staat.

 

 

71EB28CD-6D3C-400B-8838-C4D280145B54.png

8184A725-A15E-408A-902A-0FEFEB477D7B.png

Link naar reactie

Check bij een ontbrekende tand ook zéker de Kerstboom.

Nieuwe vervangonderdelen van deze generatie zijn zeer moeilijk te vinden of Aziatische brol. Hiervoor kijk je dus best richting de 2dehandsmarkt.

Mogelijk misschien eventueel bennietzeker, maar ik geloof dat ik nog een VBB 4-bak liggen heb (Kerstboom beschadigd aan de kickstarttandwielvatting, maar platen nog OK; kan morgen even in mijn bakken graaien.) 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...