Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px80 olielekken boodschappenlijstje


G.O.A.T.

Aanbevolen berichten

PX80 met oliepomp gekocht en dat olielekske aan het achterwiel blijkt wat meer te zijn. Ik heb motorolie en rode tweetakt olie ...

Na wat rondgeklikt te hebben op links met olielekken bij een PX kom ik - zichtbaar - op een lek aan de uitgaande as. Iemand die me zo kan zeggen of ik hier een interne keerring heb of een uitwendige die ik zo kan vervangen ? Ik hoop het laatste wat ik heb nog nooit een blok van een Vespa opengesmeten en mezelf kennende ben ik dan weer vertrokken voor een paar maanden prutsen.

En dan ? Pakking luchtfilterhuis op carter, pakking koppelingsdeksel ... Mis ik nog wat dat heel die smurrie kan veroorzaken ?

IMG_20220706_195250.jpg

IMG_20220706_195254.jpg

IMG_20220706_195257.jpg

IMG_20220706_195326.jpg

Link naar reactie

Officieel is dit een EFL blok, dus oliekeerring aan de binnenkant vh blok, en filtring aan buitenkant.

Dus volgens officieel; blok splitsen en oliekeerring aan binnenzijde vervangen, heb wel eens een dergelijk blok onder handen gehad en me toen hardop afgevraagd waarom ze niet simpelweg op de plek vd filtring een oliekeerring zouden kunnen plaatsen. Als ik me niet vergis zijn de afmetingen en positie tpv filtring gelijk aan een standaard PX blok waar daar wel de oliekeerring zit.

Wellicht gewoon proberen?

Werkt het niet kan je altijd nog het blok volledig reviseren! 😅

Zo te zien lekt er wel nog iets meer aan je blok, ik gok zo dat de mengsmering toevoer flink lekt. Dus best carb bak maar eens verwijderen om alles daar schoon te maken.

 

 

 

Link naar reactie

Binnenkeerring lek = open gooien. Alle ander trukjes zoals het drainage kanaal afkitten of een keerring (als je al een 31,5mm exemplaar vindt) zijn oplapwerk. Dat wil je niet in de buurt van je remplokken. Korte pijn en meteen een motorrevisie (laten) uitvoeren, is de bootschap.

Link naar reactie

31,5 mm oliekeerring is zelfde als T5 keerring, dus niet lastig te vinden ansich.

Maar gezien de enorme olie lekkages kan ik het eens zijn met Frederik, complete revisie is het beste om dit blok te repareren.


Als je dan toch flink geld gaat uitgeven; Px150 blok kopen en reviseren plus tunen?

Link naar reactie

T5 heeft geen 31,5mm keerring maar een stofring zoals alle andere Lusso-blokken.

Link naar reactie

Ik heb speciaal een PX80 gekocht om de vrouw te leren ( met versnellingen ) te rijden. Zelf heb ik een PX150 met polini cilinder enz. dus de need for speed is er niet voor deze. Als ze het gewend is kan er desnoods wel een 125cc cilinder of dergelijke maar dat zien we dan wel weer.

Dat gezegd zijnde is het volgens mij nog een heel gezond motorke met 19000km dat mooi draait en goed schakelt.

Reviseren ... Kijk ik niet naar uit eerlijk gezegd. Begint weeral met speciaal gereedschap kopen neem ik aan en ik ben weer zoet voor een paar maanden mezelf kennende.

Laten doen ... Tegen wat bedrag kijk ik dan aan ? Ik hier rekeningen liggen van een de revisie van mijn motor door de vorige eigenaar ... Bijna evenveel als wat ik de 80cc heb betaald.

Link naar reactie
30 minuten geleden, G.O.A.T. zei:

Tegen wat bedrag kijk ik dan aan ? Ik hier rekeningen liggen van een de revisie van mijn motor door de vorige eigenaar ... Bijna evenveel als wat ik de 80cc heb betaald.

Vraag & antwoord ☝🏻

Link naar reactie

Tja, in het professionele circuit is €60 excl. btw zowat de norm tegenwoordig. Da’s omgerekend +/- 15u werk. Da’s zelfs goed doorgewerkt. Ik steek minstens 20-25u in volledige blokrevisie.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Tja, in het professionele circuit is €60 excl. btw zowat de norm tegenwoordig. Da’s omgerekend +/- 15u werk. Da’s zelfs goed doorgewerkt. Ik steek minstens 20-25u in volledige blokrevisie.

Goed doorgewerkt of half zijn kl*ten. Wat me tegensteekt is dat er niks van koppelingsplaten ( tenzij die inclusief waren bij de polinikit van 600€ bij SIP ) , kruisje vermeld is en na 1000km de olie toch een grijze sluier had en behoorlijk vuil was. Gaan vragen kan niet want de winkel bestaat niet meer of is failliet, de meningen verschillen. Ik zal maar hopen dat die sluier nieuwe onderdelen zijn die inlopen.

Volgende week ga ik het weten dan heb ik eindelijk mijn plaat en hoop ik verder te geraken dan rond de kerktoren.

Link naar reactie

Als je dat niet zelf kan/wil doen/leren, ga je best op zoek naar iemand die het voor je wil doen, voor een vriendenprijs.
Of wordt lid van een club en probeer daar iemand te vinden. In elke club zitten er mensen met teveel tijd en goesting. Als je het blok er zelf al van onder haalt en later zelf weer erin steekt, scheelt dat al een hoop werkuren. 

Hoe dan zou ik heel goed nadenken of je echt de investering in een volledige revisie van een PX80-blokje wil doen. Elke euro die je erin steekt, komt er nooit meer uit. Zo een 80-er heeft nagenoeg geen marktwaarde in België, behalve dan voor de eigenaar/liefhebber. Werden volgens mij enkel voor de Duitse markt gemaakt?
Ik zie eerlijk gezegd het voordeel er ook niet van in om dat te kopen 'om te leren schakelen'. Een 125 had even handig geweest en tenminste zijn waarde gehouden. 

En het is logisch dat iedereen hier zegt dat je een volledige revisie moet doen, als je hem toch open doet. Maar dat moet natuurlijk niet. Als je zelf wat handig bent en dit forum als hulp-lijn gebruikt, zou je ook eerst eens kunnen proberen om enkel de olie-keerring te vervangen en de rest zo laten. En eens open, ga je wel meer weten qua slijtage kruisje en koppelingsplaten. Die 2 onderdelen zijn trouwens een verwaarloosbare kost als je bezig bent. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik zie geen graten in een 80 kopen tov een 125, naar mijn mening wel een erg goeie prijs betaald, een goeie 800€ minder dan een vergelijkbare 125. Weinig km's, blok dat niet heeft afgezien door laag vermogen, roestvrij frame, ...

Dat is 800€ die ik tegen een revisie en andere prullen kan smijten incl. 125cc ombouw van het 80 blok en dan is het enige verschil met een 125 de papieren. De rest zit "tussen de oren". Ik zou de 80 eerder als ondergewaardeerd bestempelen.

En oude scooters en ander gemotoriseerd tuig moet je sowieso niet kopen om de euro's die je er insteekt er weer uit halen als je dat doet met de bedoeling te toeren. Vandaag is iets 3000€ waard en volgend jaar misschien het dubbel... maar misschien moet morgen niemand het nog hebben en is het de helft nog niet waard.

Morgen gaat hij trouwens de aanhangwagen op, die liefhebber die hem onder handen gaat nemen is gevonden

aangepast door G.O.A.T.
  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...