Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pinasco 177 vragen


f4_1400

Aanbevolen berichten

Op dit forum lees ik goede dingen over de Pinasco 177cc set. Deze bestaat in gietijzer en aluminium, wat zijn de verschillen? Ik verwacht dat de geometrie hetzelfde is. Aluminum beter bestand tegen hoge temperaturen, dus snelweg rijden, gietijzer zonodig hoonbaar/reviseerbaar?

Verder bestaat deze set in 2-poort en 3-poort variant, is het verschil enkel een voor 2-poorts bijgeleverde spacer?

Link naar reactie

ik heb vorig jaar een pinasco 177 Magny Cours alu versie gebouwd voor een vriend, met 24/24 carbu en poorten lichtjes aangepast. SIP-VAPE ontsteking (variabel, maar in toekomst zou ik statisch nemen) en een SIP Road 3 uitlaat. 
Heel fijne vinnige scooter geworden.

 

aangepast door josse
Link naar reactie

Je meldt niet over welk blok dit gaat en of je al een 3e poort op het carter hebt zitten. Ik heb 2 spoelpoorten op mijn carter en de alu pinasco icm 24mm carb, loopt als een zonnetje en werkt prima in huidige verkeer.

Je zegt het zelf al, alu heeft de voorkeur ivm de temperaturen. Zorg je goed voor deze cilinder dan gaat deze lang mee. Staal kan je idd honen maar met cilinders die gewoon in de winkel verkrijgbaar zijn zou ik daar niet voor kiezen.

Frederik heeft mij destijds veel uitgelegd over deze kit en dat kan je hier nalezen zonder al zijn proza te herhalen: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/33282-in-een-schuur-gevondenvespa-gl-b-150-vglb-uit-1962/#comment-331604

 

Link naar reactie

Ik denk dat ik die persoon zelfs héél goed ken. :D 

  • Verward 1
Link naar reactie

Dank voor de info, jouw topic had ik al gelezen, Pilaf, met de warme aanbeveling van de Pinasco 177 door Frederik.

De gietijzeren versie loopt dus makkelijker heet. Hoeveel maakt dat nou uit als je maar incidenteel een stukje snelweg wil pakken? En als je de cilinder eerst netjes inrijdt? 

Het gaat om een 3 poort blok van een Sprint, maar mogelijk wil ik de cilinder ook eens op een 2 poort GLB blok zetten. Vandaar de vraag of het enige verschil een adapterplaat is.

Link naar reactie

Hij past met een juiste pakking ook op een twee poorts blok.

Ik heb zelf een aluminium 177 pinasco en kan hem je echt aanbevelen. Rijdt veel pittiger dan een gietijzeren cylinder. 
 

Meteen een bgm bigbox uitlaat, 24/24 carburateur en electronisch ontsteking en je bent klaar.  Harder wil je met die kleine bandjes en trommelremmen niet rijden. 

 

Link naar reactie
32 minuten geleden, f4_1400 zei:

En een andere nokkenas neem ik aan, Koen, met sportievere timing?

Bij mijn weten steekt er geennokkenas in een 2t-vespamotor.  :)  Je bedoelt waarschijnlijk de vertanding aanpassen? 

Zorg en in ieder geval ook voor dat je de sproeiers aanpast, anders heb je gegarandeerd een vastloper binnen de kortste keren.  

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Pardon, ik bedoelde krukas (ivm rotary valve).

Ik ga ervan uit dat de standaard sproeierbezetting van een 24mm carb OK is, in elk geval als startpunt?

Vertanding van de koppeling aanpassen had ik ook al gelezen, ja. 1 of 2 tandjes extra, zodat de overbrengverhouding langer wordt. Opmerkelijk overigens dat dit kan door maar één van beide tandwielen te vervangen (kennelijk moet het nieuw samengestelde setje dan wel weer op elkaar inlopen).

aangepast door f4_1400
Link naar reactie
2 hours ago, koeno83 said:

(alu) Rijdt veel pittiger dan een gietijzeren cylinder. 

Waarom dat zo zou zijn zag ik niet helemaal, ik heb de 2 varianten dus maar eens naast elkaar gezet. Ik zie nu dat de twee zijdelingse poorten bij de aluminium variant wel degelijk een stuk groter zijn, en met een lamel in tweeën gedeeld. Dit is ook bij derde poort het geval, en SIP prijst dat aan als "Y- förmiger und zweigeteilter Boostport", wat suggereert dat dat iets goeds is. Het heeft misschien iets te maken met productietechnieken of materiaaleigenschappen, waardoor in aluminium (makkelijker) wel kan, wat niet kan in gietijzer.

Desondanks vind ik het prijsverschil van 150 euro vrij groot. Misschien eens met gietijzer beginnen en kijken of dat voldoet. En zo niet, dan krijgt de volgende Vespa alu (ik heb er immers 3...)

Pinasco177varianten.PNG

aangepast door f4_1400
tikfout
Link naar reactie

Doe jezelf een plezier en laat die stalen prehistorische 177’s voor wat ze zijn. €150 weegt niet op tegen de prestatievoordelen, veel minder warmte- en inrijgevoelig en gerodeerd tegen het eind van de straat. 

Link naar reactie

Let op dat voor de stalen variant SC een waarschuwing heeft in de beschrijving: https://www.scooter-center.com/en/cylinder-pinasco-177-cc-2-ports-cast-iron-vespa-sprint150-vlb1t-gt125-vnl2t-gl150-vla1t-super-vnb-vba-vbb-pn0842?number=PN0842

Note: The piston clearance of the Pinasco grey cast iron cylinders is usually very narrow ex works (between 5-8/100mm). For maximum operating safety, the running clearance should be measured and adjusted if necessary (10-12/100mm).

Dat zetten ze er niets voor niets in want zullen wel heel wat kitjes zijn teruggestuurd door de jaren heen. Koop je deze kit toch meet hem goed na voor installatie. Ben het met Frederik en Koeno eens, alu kit is multi inzetbaar voor 2 en 3 poort en heeft gewoon een goede performance, ben nog steeds tevreden en heb geen moment spijt. Kan niet in je portemonnee kijken maar als je vertanding en rotary valve nog goed zijn dan is een komplete revisie echt de moeite en krijg je er bijna een modern blok voor terug. Let op mooie aanbiedingen bij de italiaanse leveranciers, schrijf je in op hun nieuwsbrieven en dan komen de kortinscodes vanzelf voorbij. Zeker bij grote uitgaves is dit interessant.

  • Like 1
Link naar reactie

Dank voor de aanvulling, Pilaf. Dat zo'n gietijzeren setje nog nabewerking vereist en/of risico op vastlopers geeft pleit ook wel weer in het voordeel van de alu variant.

Eén vraag nog, waarmee ik ben blijven zitten: is het nodig een race-krukas te plaatsen? Ik neem aan dat de valve timing daarvan anders (verlengd) is, waardoor er per rotatie meer brandstofmengsel het blok (carter) in getrokken wordt? Ik heb twee jaar terug een Mazzucchelli AMT 132 geplaatst (https://www.lavespadue.it/default.asp?cmd=getProd&cmdID=1023) bij mijn Sprint, maar hier blijkt ook een race-variant van te bestaan (AMT 132 RACE). 

Ik heb trouwens het Vespa tuning boekje besteld van Norrie Kerr om mijn 2-takt (tuning) kennis bij te spijkeren, ik sleutel normaal vooral aan (4-takt) auto's en dat verschilt nogal.

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Ik kan daar weinig over zeggen. Ben geen tuner en ben volledig afgegaan op de kennis en adviezen van dit forum. Wilde gemak en alles plug&play, ditmaal niet het gedoe wat ik bij de GS wel heb (is ook leuk maar anders).

Vind al het spul wat ik van Pinasco gekocht heb echt top en was letterlijk plug&play. Krukas timing is perfect voor deze kit alsook de 24/24 carburateur. Sportkoppeling is een hele fijne met een goede “bite” en de variable ontsteking de kers op de taart. Ook qua lagers niet bezuinigd waardoor het blok voor een 1 cilinder heel rustig is met weinig vibraties.

Het kan ongetwijfeld beter en sneller maar als je puur gemak wilt hebben is dit zeker een optie.

  • Like 1
Link naar reactie

https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/engine/cylinders/largeframe/cylinderkit-pinasco-vespa-px-177-magny-cours-st-aluminium.2.1.26.gp.478.uw

 

Ik heb deze en met 292,- geen dure set in vergelijking met de gietijzeren van 201,-. 

Zojuist, koeno83 zei:

Race krukas is niet nodig, zou wel zorgen dat je lagers nieuw zijn en een versterkte koppeling hoeft niet maar die ga ik zelf binnenkort wel opzetten. 

Link naar reactie

Een aangepaste krukas is nooit per se "nodig". Een krukas met vervroegde of verlengde timing kan anderzijds wél een enorme impact hebben op de prestaties van de hele setup. Het beste/veiligste/betrouwbaarste resultaat heb je (eenvoudig samengevat) met dedicated krukassen van dezelfde producent. Eenzelfde Pinasco 177 MagnyCours draait op de testbank minstens 30% méér vermogen met een Pinasco krukas, dan jouw huidige Mazzucchelli kruk.

Hetzelfde geldt voor de carburatie. Een 24/24 moet niet per se, maar (net zoals bij de krukastiming): hoe meer mengsel je door de intake duwt, des te meer kaboem. Zonder diezelfde intake te verruimen heeft groter dan 24mm geen zin. Verruimen van intake en carterpoorten hoeft ook niet per se, maar het heeft wél een impact op de prestaties. 

Hetzelfde geldt ook voor de ontsteking. Een statische ontsteking werkt prima, maar een variabele ontsteking geeft onderin mérkelijk meer koppel. Hoe lichter het vliegwiel, des te meer koppel onderin, maar heeft ook impact om verbruik en prestaties in hoge toeren. Overigens kan je best de adviezen van producten i.v.m. het vliegwiel- en koppelingsgewicht opvolgen. Sportievere krukassen kunnen breken wanneer het gewichtsverschil tussen beiden te groot wordt. Mazzucchelli en Pinasco i.c.m. met loodzware originele 3kg vliegwielen zijn geen goeie combinaties.  

Standaard 6/7-veerskoppelingen kan je in principe verstevigen met nieuwe robustere veren en sluitcirclips. In theorie kunnen die tot 14-16pk wel aan, maar meestal hebben die dingen al een heel leven achter zich. Beter is een nieuwe goeie standaard Cosa2-koppeling met versterkte sluitcirclips. Bij hoger vermogen neem je best meteen een SIP Sport of BGM Superstrong exemplaar.  

Prijs/prestaties zal de impact van een grotere cilinder alleen op een verder stock blok beperkt zijn. Een goeie cilinder, krukas & carbu combinatie is m.i. een minimale investering. Sprint Veloce zijn in essentie vroege 3 poort PX-blokken mét een interessante versnellingsbak verhouding. Als je carter is goeie staat is levert een Pinasco MagnyCours, Pinasco krukas, BGM Cosa2 23/67, Si 24/24, en Flytech een subliem touringblok. 

Combineren van goeie onderdelen is overigens geen 'Tuning" hoor. Dat begint pas wanneer je je gradenboog en Dremel boven haalt. :D 

 

  • Like 4
Link naar reactie

OK, jullie hebben we overtuigd: ik heb zo'n alu Pinasco 177 besteld. Deze ga ik combineren met een SI 24/24 carburateur en een SIP Road 2.0 (die heb ik al op de scooter zitten). Ik houd het dan even bij de originele contactpuntontsteking (dan maar wat minder koppel onderin) en ook die zo goed als nieuwe Mazzucchelli AMT 132 krukas blijft erin. Koppeling bouw ik wel nog om, van 21 naar 22 tanden en met versterkte Pinasco veren. Ben benieuwd!

  • Like 3
Link naar reactie
On 7/5/2022 at 6:39 PM, f4_1400 said:

Het gaat om een 3 poort blok van een Sprint, maar mogelijk wil ik de cilinder ook eens op een 2 poort GLB blok zetten. Vandaar de vraag of het enige verschil een adapterplaat is.

Ik lees nu dat de Pinasco voor 2-poorts aan de onderzijde een stukje verder weggefreesd is om te compenseren voor de dikte van die adapterplaat. Dus de bestelde Pinasco voor 3 poorts blok kan ik niet "even snel" ook op een 2-poort blok proberen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

In afwachting van de onderdelen voor mijn GLB (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/38565-glb-fixes/page/2/#comment-346314) wilde ik vanavond de Pinasco 177 cilinder op mijn Sprint gaan zetten. Toen ik eenmaal de cilinder wilde gaan plaatsen kwam ik erachter dat het carter te weinig vlees heeft voor de extra grote zijdelingse spoelpoorten, zie rode pijltjes. Deze cilinder gaat bij mij dus niet passen.

Wat ik over het hoofd heb gezien is dat dit geen Sprint Veloce blok is, maar een Sprint blok waarbij een vorige eigenaar een derde spoelpoort heeft gemaakt. Bij de blokrevisie heb ik het carter ter plekke van die nieuwe poort wat laten oplassen, zodat de cilindervoetpakking overal netjes zou aanliggen (de vorige eigenaar had rondom de derde poort met vloeibare pakking getracht wat hoogteverschil te overwinnen). Op die manier kon ik een (3-poorts) PX cilinder plaatsen, maar ik heb me niet gerealiseerd dat een "echt" 3-poorts blok ook net wat meer materiaal heeft bij de 2 zijdelingse poorten...

Nu zit ik dus met een alu Pinasco 177 set die niet past. Terwijl als ik nu in deze thread naar boven scroll zie ik dat de gietijzeren variant wel zou passen (want kleinere zijdelingse poorten)...

 

Pinasco3poort_past_niet.PNG

aangepast door f4_1400
tikfout
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...