Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Afstellen carburator 24/24


Triumph

Aanbevolen berichten

Uiteindelijk toch maar overgegaan tot de aankoop van een PX-blokje voor de MotoVespa.

Het betreft een 150 blokje uitgerust met een DR177 en een 24/24 carburator. 

Omdat de meegeleverde uitlaat niet de juiste bleek te zijn heb ik voorlopig de originele uitlaat van mijn Spaanse Vespa gemonteerd, 

Het blokje draait maar ik krijg het maar niet afgesteld, het start koud of warm met één kick maar het draait hoog in toeren en heeft steeds een héél klein beetje choke nodig om niet stil te vallen. van zodra de choke de laatste millimeter wordt ingeduwd valt de motor stil. 

Met de mengsproeier twee toeren uit te draaien en de gasschuif volledig dicht valt het nog mee en reageert de motor goed op gas geven maar zoals gezegd moet de choke een millimeter openstaan of ze valt stil.

Is het de combinatie van de sproeiers en de uitlaat die dit gedrag met zich meebrengt?

Hierbij de foto's van de schuif en sproeiers:

image.jpeg.8213203f17dcf823ec8178db123072ad.jpeg

image.thumb.jpeg.7116f59fcb038ae74af2c4a89f9a90ac.jpeg

image.thumb.jpeg.3abdc10f31e1c8404bc1d04e7b0a36fe.jpeg

image.jpeg.3f6b856f1c6e8c2c7cac817502392c80.jpeg

Link naar reactie

Je stationair sproeier is iig verbogen, zou evt voor complicaties kunnen zorgen. (schijnt vaker voor te komen bij de spaco 24/24 carburateurs)

Originele uitlaat van je spaanse Vespa?? Dat gaat in combi met de dr177 zowiezo niet werken.

(eerder sip road voor px150 blok oid)

 

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

In mijn achterhoofd hield ik rekening met de stelling van Frederik9111 maar het feit dat de motor héél gemakkelijk start, koud én warm deed me twijfelen aan dat idee, (hoewel ik Frederik zijn kennis steeds bewonder en niet naast me neerleg).

Wanneer ik de gasschuif bekijk is deze steeds heel nat van de benzine waardoor ik dacht dat de sproeiers te groot zijn voor de setup met de Spaanse uitlaat.

Daartegenover denk ik dan weer dat het verhoogt toerental eerder te maken heeft met valse lucht zoals Frederik zegt of komt het gewoon doordat er teveel benzine wordt geleverd

Zijn de sproeiers die er nu insteken logisch voor een 177 met een 24/24 carbu?

grts, J

Link naar reactie
3 uur geleden, Niels_1977 zei:

Je stationair sproeier is iig verbogen, zou evt voor complicaties kunnen zorgen. (schijnt vaker voor te komen bij de spaco 24/24 carburateurs)

Originele uitlaat van je spaanse Vespa?? Dat gaat in combi met de dr177 zowiezo niet werken.

(eerder sip road voor px150 blok oid)

 

Het lijkt mij dat dat de main jet is van de hoofdsproeier. Jammer dat er niet te zien is hoe groot de daadwerkelijke hoofdsproeier is.

Maar ik sluit mij aan bij de mening van Frederik, valse lucht. Of heel misschien een veel te arm mengsel?

Link naar reactie

Hoogstwaarschijnlijk zal het wel valse lucht zijn gezien ik met geen mogelijkheid het toerental echt mooi op ralenti krijg. Het is een tweedehands blokje en dan is het natuurlijk altijd gissen wat de staat is.

Grts, J

Link naar reactie
On 6/19/2022 at 11:50 PM, Bowyer said:

Het lijkt mij dat dat de main jet is van de hoofdsproeier. Jammer dat er niet te zien is hoe groot de daadwerkelijke hoofdsproeier is.

Maar ik sluit mij aan bij de mening van Frederik, valse lucht. Of heel misschien een veel te arm mengsel?

Ik bedoel de stationair sproeier, zie het gaatje het dichtst bij schroefdraad.

(of de foto werkt vertekenend)

Maar heb dit vaker gezien bij spaco carburateurs, zelfs nieuw gekocht bij SCK was dit al het geval, assemblage foutje denk ik.

En dan gaat de motor nooit mooi stationair lopen.

 

 

 

6D6F769A-C7EC-45A4-865E-F91642FB9F6B.jpeg

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Alvast bedankt voor de verschillende reacties, 

Voordat ik het blokje uitbouw kan ik misschien eerst een test doen op lekkages van de dichtingen/keerringen met remreiniger? Of is dat geen sluitende test?

Tevens zal ik de vervorming aan de sproeier nog eens bekijken om te zien of het wel degelijk om een vervorming gaat of gewoon een vertekend beeld van de foto is.

Eveventueel nog andere opties alvorens uit te bouwen en open te gooien?

Grts, J.

Link naar reactie

Even Dr Google geconsulteerd en de symptomen zijn identiek aan deze in het begin van het filmpje dus het is duidelijk, uitbouwen en opengooien die handel...

Frederik9111 zat er dus alweer boenk op.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...