Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cosa 200 polini venturi setup niet ideaal


Tomasso

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Recent kocht ik een cosa 200 met Polini venturi en een voor mij correct afgesloten auto mixer.  De vorige eigenaar heeft iets aan de poorten gewijzigd, ik weet niet wat dat betekent.  Hij rijdt redelijk goed maar ik heb de indruk dat het niet ideaal is.  Hij blijft voor mij te lang roken, verbruikt redelijk veel en de bougie is koolzwart.  Of die polini zooi daar verantwoordelijk voor is weet ik niet.  Lucht/brandstof staat op 1.5 draai.   Hoe kan ik het systeem in orde brengen zonder brokken en eventuele warmlopers/vastlopers te krijgen ?  Zie foto's wat er allemaal aanwezig is.  Kan ik zo maar terug gaan naar de standaard luchtfilter zonder venturi ?  Alle tips zijn welkom.

Dank,

 

Tom

IMG_4803.jpg

IMG_4804.jpg

IMG_4806.jpg

IMG_4808.jpg

IMG_4809.jpg

IMG_4810.jpg

IMG_4811.jpg

IMG_4812.jpg

IMG_4816.jpg

IMG_4817.jpg

IMG_4819.jpg

IMG_4820.jpg

Link naar reactie
17 uur geleden, nero zei:

Is dat een 102 hoofdsproeier of lees ik het slecht? 

Groetjes, nero. 

Bovenaan staat 160, onderaan 102.

 

Gr, T.

Link naar reactie

Het deeltje waar 102 op staat is de hoofdsproeier. Ofwel hebben ze die verwijdt naar een 120 ofzo, ofwel is het geen 200cc- motor maar een 125cc. Met een 102-sproeier had je direct een vastloper moeten hebben in een 200cc- motor. 

Probeer eerst na te gaan wat je motornummer is en eventueel welke cilinderkit erop steekt. Van daaruit kan je dan vertrekken om de juiste sproeiermaat te bepalen. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Aan de cilinder en uitlaat te zien: een 200cc standaard-cilinder. Cosa’s worden i.v.m. Px2002 véél armer afgejet. 102 is gewoon te rijk. 
 

4F4A65D7-2AC2-42F2-B04A-76A5305B90E8.jpeg

aangepast door Frederik9111
  • Wow 2
Link naar reactie

Dus welke sproeier steek ik dan best ?  Steekt er momenteel een 160 - 102 sproeier op ?  Plaats ik de originele luchtfilter terug ?  Of laat ik de Polini Venturi steken ? 

Gr, T.

Link naar reactie

VDR1M is de prefix van Duitse 10pk 200cc Cosa’s. Vraag hij de eerste eigenaar es na wat er juist gebeurd is aan de poorten (poorten geoptimaliseerd of cilinder vervangen door een 12pk cilinder).
 

Die venturi is nergens voor nodig. Als alleen de poorten wat geoptimaliseerd zijn zonder verdere aanpassingen, hoef je aan de jetting niet per se iets te wijzigen (maar controleren kan nooit kwaad). Dus eerst terug naar de fabrieksinstellingen (luchtfilter) en alle jetting (niet alleen de hoofdsproeier) terug naar origineel en vandaar af corrigeren levert wellicht het beste resultaat.

 

Link naar reactie

Dank voor je antwoord Frederik.  Ik denk de poorten wat geoptimaliseerd, de rest kan ik niet zomaar zien denk ik ?  Die Cosa fabrieks luchtfilter lijkt mij best wel ok.  Welke specifieke jetting is origineel ?  Dat corrigeren wat houdt dat in ?

 

Groet, T.

Link naar reactie

even nagevraagd: de poorten in de cilinder en de zuiger zijn groter gemaakt.  Dat maakt het nog moeilijker om de juiste sproeiers te kiezen ?

Link naar reactie

Als je niet thuis bent in de materie, kan je beter gewoon even met je Cosa langs een 2takt tuner met testbank passeren. Kost nog nie de helft van de prijs van een vastgelopen cilinder.

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Frederik9111 zei:

Als je niet thuis bent in de materie, kan je beter gewoon even met je Cosa langs een 2takt tuner met testbank passeren. Kost nog nie de helft van de prijs van een vastgelopen cilinder.

Top idee !

Link naar reactie

Meten is weten !  Op de Dynostar testbank is gebleken dat de motor van mijn Cosa heel lichtjes te rijk staat maar bruikbaar is in alle toerentalgebieden. De brandstof/lucht meting, de koppelcurves en vermogenscurves vertelden dat hij bovendien zelfs in topvorm is.  Thanks voor de tip Frederik !!

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Toch nog een breinbreker, die carburateur van mijn cosa.  Mijn bougie vind ik nog steeds nogal zwartjes.  Dat betekent te rijk.  Ik wens daarom het ding wat te verfijnen door andere sproeiers te proberen.  De stationaire sproeier is nu 42 160  (origineel moet dat 48/140) en hoofdsproeier nu 160 BE3 102 (origineel moet 160 BE3 92).  De autolube is uitgeschakeld.  Kan ik zomaar naar de standaard/originele setup gaan aangezien ik nu 2% 2T olie bijmix ?  Hoe pak ik dat best aan zonder het ding de vernieling in te rijden ?

IMG_5302.jpg

Link naar reactie

Begin es met die Polini luchtfilter verticaal te klasseren. Die mousse zou je in principe na elke rit moeten onstoffen en sowieso zuig je daar alleen warme motorlucht aant. Vervang die met de gewone rubberen slurf en een verse mousse in de Cosa-frame-luchtfilter onder de tank en je draait al een stukje armer.

Als de scooter verder prima draait zou’k er gewoon afblijven en af en toe es wat meer de gas open draaien. 😉

  • Like 1
Link naar reactie

Gooi er eens een premium brandstof in dat wil vaak ook helpen om schoner te verbranden.

Bovendien is de bougie nu niet ernstig zwart, liever zo dan een te arm mengsel met alle nare gevolgen daarvan.

Liever iets aan de rijke kant dan te arm. 

en vermogen zal je er op dat laatste beetje niet echt mee winnen in ieder geval niet voelbaar.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...