Tomasso Posted June 18 Share Posted June 18 Hallo, Recent kocht ik een cosa 200 met Polini venturi en een voor mij correct afgesloten auto mixer. De vorige eigenaar heeft iets aan de poorten gewijzigd, ik weet niet wat dat betekent. Hij rijdt redelijk goed maar ik heb de indruk dat het niet ideaal is. Hij blijft voor mij te lang roken, verbruikt redelijk veel en de bougie is koolzwart. Of die polini zooi daar verantwoordelijk voor is weet ik niet. Lucht/brandstof staat op 1.5 draai. Hoe kan ik het systeem in orde brengen zonder brokken en eventuele warmlopers/vastlopers te krijgen ? Zie foto's wat er allemaal aanwezig is. Kan ik zo maar terug gaan naar de standaard luchtfilter zonder venturi ? Alle tips zijn welkom. Dank, Tom Link to comment
nero Posted June 18 Share Posted June 18 Is dat een 102 hoofdsproeier of lees ik het slecht? Groetjes, nero. Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 17 uur geleden, nero zei: Is dat een 102 hoofdsproeier of lees ik het slecht? Groetjes, nero. Bovenaan staat 160, onderaan 102. Gr, T. Link to comment
nero Posted June 19 Share Posted June 19 Het deeltje waar 102 op staat is de hoofdsproeier. Ofwel hebben ze die verwijdt naar een 120 ofzo, ofwel is het geen 200cc- motor maar een 125cc. Met een 102-sproeier had je direct een vastloper moeten hebben in een 200cc- motor. Probeer eerst na te gaan wat je motornummer is en eventueel welke cilinderkit erop steekt. Van daaruit kan je dan vertrekken om de juiste sproeiermaat te bepalen. Groetjes, nero. 1 Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 Dank voor je antwoord, Nero ! Dat is het motornummer. Hoe kan ik zoeken welke cilinderkit er op steekt ? Groet, T. Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 Dit steekt er op. Heb niet direct een merk, stempel of cijfer gevonden. Link to comment
nero Posted June 19 Share Posted June 19 De cilinderkop eraf halen en de diameter meten, alhoewel het motornummer verwijst naar een 200cc-blok. Denk niet dat er 125cc-kitjes bestaan die op een 200- blok passen. 1 Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 Kan ik dat zomaar losschroeven ? Of moet ik ook dan nieuwe dichting steken ? Link to comment
Frederik9111 Posted June 19 Share Posted June 19 (edited) Aan de cilinder en uitlaat te zien: een 200cc standaard-cilinder. Cosa’s worden i.v.m. Px2002 véél armer afgejet. 102 is gewoon te rijk. Edited June 19 by Frederik9111 1 Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 Dus welke sproeier steek ik dan best ? Steekt er momenteel een 160 - 102 sproeier op ? Plaats ik de originele luchtfilter terug ? Of laat ik de Polini Venturi steken ? Gr, T. Link to comment
Frederik9111 Posted June 19 Share Posted June 19 VDR1M is de prefix van Duitse 10pk 200cc Cosa’s. Vraag hij de eerste eigenaar es na wat er juist gebeurd is aan de poorten (poorten geoptimaliseerd of cilinder vervangen door een 12pk cilinder). Die venturi is nergens voor nodig. Als alleen de poorten wat geoptimaliseerd zijn zonder verdere aanpassingen, hoef je aan de jetting niet per se iets te wijzigen (maar controleren kan nooit kwaad). Dus eerst terug naar de fabrieksinstellingen (luchtfilter) en alle jetting (niet alleen de hoofdsproeier) terug naar origineel en vandaar af corrigeren levert wellicht het beste resultaat. Link to comment
nero Posted June 19 Share Posted June 19 51 minuten geleden, Frederik9111 zei: Aan de cilinder en uitlaat te zien: een 200cc standaard-cilinder. Cosa’s worden i.v.m. Px2002 véél armer afgejet. 102 is gewoon te rijk. Weeral iets bijgeleerd! Groetjes, nero. 1 Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 Dank voor je antwoord Frederik. Ik denk de poorten wat geoptimaliseerd, de rest kan ik niet zomaar zien denk ik ? Die Cosa fabrieks luchtfilter lijkt mij best wel ok. Welke specifieke jetting is origineel ? Dat corrigeren wat houdt dat in ? Groet, T. Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 even nagevraagd: de poorten in de cilinder en de zuiger zijn groter gemaakt. Dat maakt het nog moeilijker om de juiste sproeiers te kiezen ? Link to comment
Frederik9111 Posted June 19 Share Posted June 19 Als je niet thuis bent in de materie, kan je beter gewoon even met je Cosa langs een 2takt tuner met testbank passeren. Kost nog nie de helft van de prijs van een vastgelopen cilinder. 1 Link to comment
Tomasso Posted June 19 Author Share Posted June 19 1 uur geleden, Frederik9111 zei: Als je niet thuis bent in de materie, kan je beter gewoon even met je Cosa langs een 2takt tuner met testbank passeren. Kost nog nie de helft van de prijs van een vastgelopen cilinder. Top idee ! Link to comment
Tomasso Posted June 23 Author Share Posted June 23 Meten is weten ! Op de Dynostar testbank is gebleken dat de motor van mijn Cosa heel lichtjes te rijk staat maar bruikbaar is in alle toerentalgebieden. De brandstof/lucht meting, de koppelcurves en vermogenscurves vertelden dat hij bovendien zelfs in topvorm is. Thanks voor de tip Frederik !! 1 Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now