Jump to content
Vespaforum.be

Cosa 200 polini venturi setup niet ideaal


Recommended Posts

Hallo,

 

Recent kocht ik een cosa 200 met Polini venturi en een voor mij correct afgesloten auto mixer.  De vorige eigenaar heeft iets aan de poorten gewijzigd, ik weet niet wat dat betekent.  Hij rijdt redelijk goed maar ik heb de indruk dat het niet ideaal is.  Hij blijft voor mij te lang roken, verbruikt redelijk veel en de bougie is koolzwart.  Of die polini zooi daar verantwoordelijk voor is weet ik niet.  Lucht/brandstof staat op 1.5 draai.   Hoe kan ik het systeem in orde brengen zonder brokken en eventuele warmlopers/vastlopers te krijgen ?  Zie foto's wat er allemaal aanwezig is.  Kan ik zo maar terug gaan naar de standaard luchtfilter zonder venturi ?  Alle tips zijn welkom.

Dank,

 

Tom

IMG_4803.jpg

IMG_4804.jpg

IMG_4806.jpg

IMG_4808.jpg

IMG_4809.jpg

IMG_4810.jpg

IMG_4811.jpg

IMG_4812.jpg

IMG_4816.jpg

IMG_4817.jpg

IMG_4819.jpg

IMG_4820.jpg

Link to comment
17 uur geleden, nero zei:

Is dat een 102 hoofdsproeier of lees ik het slecht? 

Groetjes, nero. 

Bovenaan staat 160, onderaan 102.

 

Gr, T.

Link to comment

Het deeltje waar 102 op staat is de hoofdsproeier. Ofwel hebben ze die verwijdt naar een 120 ofzo, ofwel is het geen 200cc- motor maar een 125cc. Met een 102-sproeier had je direct een vastloper moeten hebben in een 200cc- motor. 

Probeer eerst na te gaan wat je motornummer is en eventueel welke cilinderkit erop steekt. Van daaruit kan je dan vertrekken om de juiste sproeiermaat te bepalen. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link to comment

Dank voor je antwoord, Nero !  Dat is het motornummer.  Hoe kan ik zoeken welke cilinderkit er op steekt ?

Groet, T.

IMG_4856 blur.jpg

Link to comment

Dit steekt er op.  Heb niet direct een merk, stempel of cijfer gevonden.

IMG_4858.jpg

IMG_4860.jpg

Link to comment

De cilinderkop eraf halen en de diameter meten, alhoewel het motornummer verwijst naar een 200cc-blok.  Denk niet dat er 125cc-kitjes bestaan die op een 200- blok passen. 

  • Like 1
Link to comment

Kan ik dat zomaar losschroeven ?  Of moet ik ook dan nieuwe dichting steken ?

Link to comment

Aan de cilinder en uitlaat te zien: een 200cc standaard-cilinder. Cosa’s worden i.v.m. Px2002 véél armer afgejet. 102 is gewoon te rijk. 
 

4F4A65D7-2AC2-42F2-B04A-76A5305B90E8.jpeg

Edited by Frederik9111
  • Wow 1
Link to comment

Dus welke sproeier steek ik dan best ?  Steekt er momenteel een 160 - 102 sproeier op ?  Plaats ik de originele luchtfilter terug ?  Of laat ik de Polini Venturi steken ? 

Gr, T.

Link to comment

VDR1M is de prefix van Duitse 10pk 200cc Cosa’s. Vraag hij de eerste eigenaar es na wat er juist gebeurd is aan de poorten (poorten geoptimaliseerd of cilinder vervangen door een 12pk cilinder).
 

Die venturi is nergens voor nodig. Als alleen de poorten wat geoptimaliseerd zijn zonder verdere aanpassingen, hoef je aan de jetting niet per se iets te wijzigen (maar controleren kan nooit kwaad). Dus eerst terug naar de fabrieksinstellingen (luchtfilter) en alle jetting (niet alleen de hoofdsproeier) terug naar origineel en vandaar af corrigeren levert wellicht het beste resultaat.

 

Link to comment
51 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Aan de cilinder en uitlaat te zien: een 200cc standaard-cilinder. Cosa’s worden i.v.m. Px2002 véél armer afgejet. 102 is gewoon te rijk. 
 

4F4A65D7-2AC2-42F2-B04A-76A5305B90E8.jpeg

Weeral iets bijgeleerd! 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link to comment

Dank voor je antwoord Frederik.  Ik denk de poorten wat geoptimaliseerd, de rest kan ik niet zomaar zien denk ik ?  Die Cosa fabrieks luchtfilter lijkt mij best wel ok.  Welke specifieke jetting is origineel ?  Dat corrigeren wat houdt dat in ?

 

Groet, T.

Link to comment

even nagevraagd: de poorten in de cilinder en de zuiger zijn groter gemaakt.  Dat maakt het nog moeilijker om de juiste sproeiers te kiezen ?

Link to comment

Als je niet thuis bent in de materie, kan je beter gewoon even met je Cosa langs een 2takt tuner met testbank passeren. Kost nog nie de helft van de prijs van een vastgelopen cilinder.

  • Like 1
Link to comment
1 uur geleden, Frederik9111 zei:

Als je niet thuis bent in de materie, kan je beter gewoon even met je Cosa langs een 2takt tuner met testbank passeren. Kost nog nie de helft van de prijs van een vastgelopen cilinder.

Top idee !

Link to comment

Meten is weten !  Op de Dynostar testbank is gebleken dat de motor van mijn Cosa heel lichtjes te rijk staat maar bruikbaar is in alle toerentalgebieden. De brandstof/lucht meting, de koppelcurves en vermogenscurves vertelden dat hij bovendien zelfs in topvorm is.  Thanks voor de tip Frederik !!

  • Like 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...