Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Technische vragen Vespa px125 vnx2t 1986


elsken

Aanbevolen berichten

Hallo 

Ik heb sinds kort een vespa px type VNX2T, volgens scooterhelp Vespa PXEFL van 1985

Bij de eerste maal bij mijn eerste rit zag ik dat de knipper lichten het niet deden , heb het  knipperlicht relais vervangen en nu werken ze wel maar knipperen niet. Ook vind ik dat ze niet zo fel schijnen. 

Alle ander lichten werken perfect , vooraan zit er een halogeen lamp in ( ook niet standaard voor dat type px dacht ik?) 

Het vreemde was dat er een knipperlichtrelais inzat met twee pinnetjes ( is dit een standaard relais voor dit type?) . Omdat ik nog eentje liggen had ( knipperlicht relais ) met drie pinnetjes heb ik die er in gestopt om de relais eens te checken.

Ook heb ik de batterij die er in zat gecheckt en die geeft maar 6 volt en bij draaiende motor 8 volt. Ik veronderstel dat die batterij aan vervanging zal zijn? 

Ook dacht ik als ik het contactslot op on zet dat de lichten dan moeten branden? klopt dit? Want dat doen ze dus niet. 

Ook het starten gaat toch moeizaam ( meer dan 15 X kicken) als ik twee a drie dagen de motor niet heb gestart maar misschien moet de carburator eens uitgekuist worden?  Durf dit nog niet zelf doen omdat ik er nog geen kennis genoeg van heb. 

Mijn concrete vragen zijn dus :

  • De batterij welke tips hebben jullie hierover ? en is ze nog te redden? Bij aanschaf van een nieuwe waar koop ik die best aan?
  • De knipperlichtrelais is die standaard of kan ik dat vervangen door een gelijkaardige tweepins relais? of toch een nieuwe driepins relais in stoppen?
  • Kan iemand me aanraden waar ik de px kan doen om een grondig onderhoud te doen ( vooral carburateur uitkuisen) in de buurt van Aalst? 

 

Alvast merci ! 

 

Mvg Els 

Knipperlichtrelais_2.jpg

image.png

knipperlichtrelais_1.jpg

nummerplaatje.jpg

px125.jpg

2022-06-15_12h41_32.png

aangepast door elsken
spelfout
Link naar reactie
  • elsken wijzigde de titel naar Technische vragen Vespa px125 vnx2t 1986

Een 6 volt px kan ik mij niet voorstellen maar wat staat er op de accu.

MOcht dit een 12 volt type zijn dan begin maar eens die te vervangen, waarschijnlijk zijn dan ook de problemen met de pinkers opgelost.

Het is een 12v relais en 6 volt is dan echt veuls te weinig.

Link naar reactie

Begin es met het meten van de stroom rechtstreeks vanuit de stator. Afhankelijk van het toerental normaliter tussen 14~50V (give or take; if so: stator OK; if not: stator vervangen). Daarna aan de regulator: tussen één van de 2 linkse en de massa verwacht je +/- 12V(if so: regulator OK; If not: regulator vervangen).  

Die 2pins 2x10watt relais is niet standaard. De Lusso generatie heeft normaliter altijd een 3-pins 2x21watt relais. Logisch dat je pinkers op dit moment zwak pinken. Heb je daar niet nog ergens een draad op overschot?

Moeilijk starten kan verschillende oorzaken hebben. Check om te beginnen de benzineleiding eerst es op luchtbellen. Mogelijk heeft de vlotternaald ook z'n beste tijd gehad en verzuipt de Vespa zichzelf continu.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo iedereen 

 

Even een update:

Heb ondertussen de batterij vervangen door een nieuw exemplaar en nu zijn de knipperlichten een pak feller en is mijn claxon héél luid! Maar knipperen doen de knipperlichten helaas nog niet...

Maar ik heb ook een nieuwe knipperlicht relais gestoken helaas met de splinternieuwe relais gaan de knipperlichten helemaal niet... 

Ik had idd nog een draad gevonden ( rood wit die was afgesloten die is nodig volgens het elektrisch schema om het lichtje op mijn dashboard/kmteller te doen branden) die heb ik ook kunnen aansluiten op de knipperlicht relais . image.thumb.png.c157b88a68299188c0d2e9e397b7b1a1.png

Maar met de nieuwe knipperlicht relais doen mijn kipperlichten helemaal niks, begrijp er niks van , zou het kunnen dat die nieuwe knipperlicht relais stuk is? 

 

Of zie ik iets compleet over het hoofd? 

 

Of zou er toch nog iets mis zijn met de regulator? image.png.28cbc4cc7f60aa3e956d093001b6990b.png

 

Alvast bedankt om even mee te denken! 

 

mvg Els 

knipperlichtrelais_nieuw.jpg

knipperlichtrelais_nieuw_onderaanzicht.jpg

knipperlicht_schakelaar_stuur.jpg

knipperlichtrelais_oud aansluitingen.jpg

relaisknipperlichtoud.jpg

Link naar reactie

Ik vermoed dat je de dubbele witte en enkele witte fiche hebt omgewisseld van plaats.

image.png.aaa1a4fc0ec3ee0e9875967560fdb2fb.png deze hoort op de pinkrelais te zitten.

image.png.4ab68a0696ec6feff44de8301df9ffaf.png deze hoort in de regulator te zitten.

You see? :)

image.png.5285c589c6734371138fbaa253db4e64.png

 

 

 

 

Link naar reactie

Ok merci voor de tips! Ik bekijk het vanavond eens!

 

@fredrik die dubbele draad in de tranformator die zat daar toen ik het voor de eerste keer naar de electriciteit keek . 

 Ik was ook al in die richting aan het denken..  alvast merci!

 

mvg Els 

Link naar reactie

Wel, op zich zou je denken dat dit normaliter geen verschil zou moeten maken. Best gewoon even uitsluiten, you never know... 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Hallo 

Even een update heb de twee draden verwisseld maar helaas de knipperlichten knipperen nog steeds niet. Het geen ik nu wel gezien heb is dat er een zwarte draad los zit ? ( aarding? ) zou het het kunnen dat het aan een  aarding ligt? 
groeten Els 

89D96CA8-F706-4D7C-8712-6174CBF15189.jpeg

Link naar reactie

Heb je de pinker schakelaar aan je stuur er al eens afgehaald en gecheckt of daar misschien een draad los zit of bijna door is en daardoor slecht contact geeft? Die schakelaars durven ook wel eens voor problemen zorgen.

 

https://www.scooter-center.com/en/indicator-switch-vespa-px80-px125-px150-px200-1984-6-wires-7672352?gclid=EAIaIQobChMIgfrItv2K-QIVked3Ch0wjAkeEAQYAyABEgKCo_D_BwE

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 21/7/2022 om 21:01, elsken zei:

Hallo 

Even een update heb de twee draden verwisseld maar helaas de knipperlichten knipperen nog steeds niet. Het geen ik nu wel gezien heb is dat er een zwarte draad los zit ? ( aarding? ) zou het het kunnen dat het aan een  aarding ligt? 
groeten Els 

89D96CA8-F706-4D7C-8712-6174CBF15189.jpeg

Heb je niks aan de "-" van je accu hangen? Daar zit normaliter een zwarte massadraad op. Indien niet, is het logisch dat je pinkers niks doen.

Link naar reactie

@frederik

Er is een zwarte aardingsdraad aanwezig op de min die naar de spanningsregelaar gaat . Een nieuwe batterij zit er ondertussen ook al op ( op foto nog de vorige batterij)laatste foto met nieuwe batterij. 

En vorige week een poging gedaan met de nieuwe kipperlicht relais, de knipperlichten werken maar knipperen niet en het lampje op mijn dashboard blijft branden... 

( heb ik dan maar even losgekoppeld).

Enig idee waar het misschien fout zit? 

 

Alvast merci om mee te denken!

Groeten Els 

min_accu.png

dashboard.jpg

knipperlichtrelais_nieuw.jpg

accu_min_spanningsregelaar.jpg

relais_aangesloten. jpg.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, elsken zei:

relais_aangesloten. jpg.jpg

Zit die bedrading juist?

Op de relais staan normaliter een (1) wit, (2) rode en (3) groen bolletje.
Daar horen respectievelijk de (1) witte, (2) wit/rode en (3) wit/groene draad in.

Link naar reactie

Ik heb verschillende combinaties geprobeerd van de draden . misschien toch ergens een combinatie niet geprobeerd? 

Een wit /groene draad heb ik allesinds niet even gekeken in de kabelboom , ik check nog eens voor de zekerheid. 

hieronder nog foto's . 

 

groet Els 

kabelboom.jpg

knipperlichtrelais_nieuw_onderaanzicht.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, elsken zei:

Een wit /groene draad heb ik allesinds niet even gekeken in de kabelboom , ik check nog eens voor de zekerheid. 

 

Kan ook wit/blauw zijn! Die moet dan op het contact met groen bolletjes.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...