Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa pk50 - Carburateur probleem ?


Matthias B

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, 

Bij deze mijn eerste post op dit (tot hier toe zeer behulpzame) forum. Fingers crossed :).

Ik heb nu ongeveer 6maanden een PK50s elestart uit 1983. Deze is helemaal opgeknapt en ziet er als nieuw uit (nieuwe banden, vering, remmen, bekabeling, electra, ...). Motorisch had ik er niets aan gedaan want was niet dringend. De carbu lekte een beetje, maar hij reed gewoon zeer vlot met volgende (atypische) opstelling:
- 75CC blokje (ipv de standaard 50CC)
- Leovince uitlaat
- originele SHB 16.10F carbu, met vilten ring tussen carbu in inlaat (bij nieuwe versies met Oring niet meer nodig)
- mainjet 68 (ipv de standaard 53)
- topsnelheid ongeveer 65-70 km/u (zeer blij mee)

Om het carbu lek finaal op te lossen heb ik deze eerst uit elkaar gehaald en alle pakkingen vervangen, maar ook dat hielp niet. Ik heb daarom uiteindelijk de carbu gewoon vervangen door een splinternieuwe. Omdat bovenstaande setup zo goed werkte heb ik een nieuwe 16.10F gekocht en geplaatst (zonder vilten ring want dat is met nieuwe 16.10F niet meer nodig, bevat O-ring nu) en dezelfde 68 mainjet er in gedraaid.Het lekken is inderdaad gestopt maar ik heb nu dit probleem:
- topsnelheid is enorm gezakt, ik geraak met moeite nog aan 50 km/u
- motor "sputtert" een beetje: vooral wanneer ik richting maximumsnelheid ga. Dan blijft hij steken op die 50 km/u en "stottert" hij een beetje (zonder volledig stil te vallen).
- ik heb al veel met de mengselschroef etc gespeeld, maar lijk de oplossing niet in de vingers te hebben.

Hebben jullie enige tips? Online wordt er vooral verwezen naar bougie en grootte van de jets. Ik vind het vooral vreemd dat ik nu die problemen heb, terwijl de opstelling identiek is als voorheen. Jullie ideeen om hem terug op topsnelheid te krijgen?

PS: be gentle, ik durf mijn handen vuil te maken maar blijf een amateur :). Ik weet nu ook dat een 16.12 of 16.16 carb waarschijnlijk beter had geweest, maar ik dacht waarom veranderen als die zo goed draaide voorheen.

aangepast door Matthias B
Link naar reactie
  • Matthias B wijzigde de titel naar Vespa pk50 - Carburateur probleem ?

Ben je zéker dat je originele carbu geen 16.16 was of een bijgedraaide 16.10? Al zou een 68 MJ wat aan de arme kant zijn (en bijgevolg érg goed maar onbetrouwbaar rijden).

75cc met 16.10 (en wellicht iets te rijk) heeft een met top van om en bij de 50-55 km/u, maar dan is 68 weer wat te rijk (en bijgevolg sputterend in hoge toeren). 

Snelle fix voor 75cc + Leovinci banaan: 16.10 aan de kant en verse 16.16 met 72~74 MJ 

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Ben je zéker dat je originele carbu geen 16.16 was of een bijgedraaide 16.10? Al zou een 68 MJ wat aan de arme kant zijn (en bijgevolg érg goed maar onbetrouwbaar rijden).

75cc met 16.10 (en wellicht iets te rijk) heeft een met top van om en bij de 50-55 km/u, maar dan is 68 weer wat te rijk (en bijgevolg sputterend in hoge toeren). 

Snelle fix voor 75cc + Leovinci banaan: 16.10 aan de kant en verse 16.16 met 72~74 MJ 

Goedemorgen, 

Bedankt! 100% zeker dat zowel de oude als de nieuwe een 16.10F is, zoals hierboven beschreven. Wat bedoel je met "bijgedraaide"?

Begrijp ik met goed dat je met "iets te rijk" bedoelt dat: de jet van 68 te groot is, er daarom teveel benzine doorkomt en hij daarom sputtert? Ik probeer even te begrijpen hoe het allemaal werkt. Ik heb nog jets liggen dus in alle maten dus kan gersut groter/kleiner gaan als dat zou helpen natuurlijk?

Ik geloof je dat een 16.16 het beste werkt, maar aangezien ik net heb betaald voor een nieuwe 16.10F (en die ook goed werkte in vorige setup), begrijp je wel dat ik even wil wachten nu een 16.16 + aangepast inlaat te moeten bijkopen :) ...

aangepast door Matthias B
Link naar reactie

 + Bijkomende vraag: zou een 16.12 veel verschil maken ten opzichte van een 16.10? Want ik heb begrepen dat een 16.12 kan worden geplaatst op de bestaande inlaat van een 16.10. Bij een 16.16 weet ik dat dat niet het geval is en dat ook allemaal vervangen moet worden.

 

aangepast door Matthias B
Link naar reactie

Ter info, zonet een 65 jet ipv 68 gestoken. Het is nog niet perfect (blijft wat te lang in toeren naar mijn zin, stationair moet vrij hoog blijven) maar hij rijdt voor vlotjes 60km/u met zijn 75cc en 16.10 carb. Ben ik al heel blij mee 😁

Laatste vraag: Zou een 16.12 of 16.16 nog zoveel verschil maken of voordeel geven? Misschien iets om over te denken naar de toekomst dan.

Link naar reactie

Wellicht is het kleine tandwiel dan wellicht ook een tand vergroot. In alle eerlijkheid krijg ik het niet echt uitgelegd. 65-70km/u uit een 75cc puren met een 16.10 is echt wel veel. Met 16.12 heb ik geen ervaring, maar logischerwijs haal je altijd voordeel uit een hoger debiet (16.16 met dedicated intake). DR/Polini/... 75cc kan dit sowieso zeker aan.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik vermoed dat het ook geen standaard 75cc Dr/Olympia cilinder is.

En dat mischien de hele vertanding is aangepast...

Mij is het in elk geval ook nog nooit gelukt > 70km  met een 16/10

 

gr

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Thanks voor jullie reacties, much appreciated!

Ik heb helaas zelf geen idee of de tandwielen zijn aangepast, waarom die tot die snelheid geraakt, enzovoort. Ik heb hem gekocht met de uitleg "er zit wel een 75cc op" en dat was het zowat. Het feit dat het een 16.10 was met een 68 jet, heb ik gewoon zelf gezien. Welk merk cilinder (en of het wel 75cc is), geen flauw idee.

De vraag of ik beter af ben met een 16.12 of 16.16 is vooral omdat ik me afvraag:
- is het gezond voor de brommer om met deze huidige setup (16.10, 65jet, 75CC en 60 km/u) te blijven rondrijden?
- Met de snelheid ben ik tevreden, maar ik wil wel vermijden dat ik op deze manier de motor sneller kapot ga rijden bijvoorbeeld.

 

Link naar reactie

Als je echt zeker wil zijn, ga dan es op een testbank met lambdasonde je jetting checken.

Is in een half uurtje gefixet en kost nog geen kwart van een vastgelopen cilinder. :) 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...