Koala2 Geplaatst: 26 oktober 2006 Delen Geplaatst: 26 oktober 2006 Wie met een Piaggio 125 Leader rijdt en een abnormaal geluid waarneemt bij het electrisch starten of wiens kickstarter niet behoorlijk meer werkt : - direct opensmijten of naar de hersteldienst brengen. Ik ben blijven verder tuffen (omdat de auto total loss was en ik niet graag te voet ga) en nu ligt mijn moteurke hélemaal uiteen in twee grote dozen : tandwieltje van bendix versleten, vasthoudring van terugslagveer gebroken én : boelke tegen krukas geslagen met als gevolg een verdraaide krukas. Die zit nu bij een specialist om hem terug uit te lijnen ... gelukkig is er verder niks kapot. En zeggen dat ik dat ding al eens had binnengedaan bij een officiële dealer voor dat gekke schreeuwtje van de starter : diagnose toen : het werkt toch nog, stoort dat lawaai je ? kan je gerust mee verder bollen. Niet dus. Link naar reactie
René Geplaatst: 29 oktober 2006 Delen Geplaatst: 29 oktober 2006 Luc, bedankt voor de info about de ET4. Mijn ET4(geen Leader)maakt ook een lawaai van metaal op metaal bij het starten. Omdat het mij enorm stoorde heb ik alle draaiende delen van de starter ingevet. Niets baatte. De technische info die ik van een dealer kreeg was dat er soms wel een scooter dit lawaai maakte. Hij had er ook al naar gezocht en niets gevonden. Maar dat ik me niet ongerust hoefde te maken. Laat eens weten of dat lawaai na herstelling weg is Groeten uit Oostende Link naar reactie
Koala2 Geplaatst: 2 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 2 november 2006 De 'specialist' heeft te veel werk. Mijn krukas is nog steeds niet terug. Tap, tap, tap,... Link naar reactie
Progetto 300 Geplaatst: 2 november 2006 Delen Geplaatst: 2 november 2006 Tijd voor een LX of misschien een nieuwe Vespa "S"??? Link naar reactie
René Geplaatst: 2 november 2006 Delen Geplaatst: 2 november 2006 Beste Luc Ik heb het grijze vermoeden dat niet alle Vespalogen zelf aan deze soort motoren werken. Hierdoor kan het transport plus reparatie wat langer duren. Ook is het mogelijk dat nog niet alle onderdelen vlot verkrijgbaar zijn. Groeten Link naar reactie
Koala2 Geplaatst: 2 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 2 november 2006 @ LX125 Nope, ik sla de LX over en ga voor de GTS, maar zoals elders al gezegd, wegens de total-loss van de Peugeot zit het er dit jaar niet meer in. @Réné : Karretje staat bij Kawasaki-Brussels die ook officieel Vespa-dealer zijn en ik heb daar al vele Vespa's zien verkopen en onderhouden. Hun atelier is geen BMW-garage maar het valt al bij al mee en de mecano's zijn mensen met ervaring. De Krukas is 2 mm verdraaid (schijven ten opzichte van elkaar) en dat kunnen/durven ze daar niet zelf aan te pakken, vandaar dat ze hem naar een zekere "Réné" hebben gebracht maar die zit dus tot over zijn oren in 't werk. Enfin, mijne krukas staat nu op zijn werkbank, dus zodra deze verlofweek door is zal er schot in de zaak komen. Onderdelen waren geen prob : nieuwe bendix, V-snaar en alle nodige 'joints' waren op 24 uur al bij de garagist. Het geheel van startmotor/bendix/kickstarter ziet er in globo wel gelijkaardig uit bij M04 en M19 maar 't zijn wel andere stukken en langs de kickstarterzijde zitten er bij de M19 minder onderdelen aan. Link naar reactie
René Geplaatst: 2 november 2006 Delen Geplaatst: 2 november 2006 Ja Luc als de krukas bij een zekere 'René' terecht komt moet dat goed aflopen. Toch sta ik verwonderd dat een krukasje van zulke lichte motoren hersteld wordt. Alé Geduld zal wel de boodschap zijn Groetjes Link naar reactie
Koala2 Geplaatst: 20 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2006 Krukas is terug. Ziet er gezond uit. Alléén, ze hebben mij iets voorgelogen wat de andere onderdelen betreft : de centrale dichting om de twee carterhelften terug bij-elkaar te zetten ontbreekt en zou in 'back order' zijn nog even geduld. Wat is er gebeurd ? Langs de linker-zijde was de veer om de kickstarteras gebroken, met als gevolg dat het startkwadrant niet naar binnen geduwd werd zoals 't hoort en dus enkel 'per toeval' soms wel, dan weer niet in het tandwieltje van de starteras greep. Dit veroorzaakte het metaalgerinkel op slechte baan. Langs rechts was de bendix naar de knoppen door het feit dat hij (vermoedelijk enkel wegens te lang stilgestaan - binnenin te droog geworden - bij het electrisch starten een beetje bleef nahaperen en dus kloppen kreeg van het tandwiel waar hij in moet grijpen en normaal zodra de motor aanslaat moet uitvliegen. Dat 'uitvliegen' deed hij dus met enige vertraging, slechts een minieme fractie van ene seconde maar genoeg om de schade te veroorzaken. Het kroontje ziet er duidelijk serieus beschadigd uit en de omvattende klem-veer was ook gesplitst. Slechts met véél geluk geraakte hij toch nog soms op zijn plaats. Door het plaatsen van een nieuwe startmotor werd niets opgelost doch blokkeerde bij de eerste start het gehele geval, wat dan de verdraaing van de krukas heeft veroorzaakt. Dus : bij gerinkel links boel direct laten opensmijten, ook al rijdt de vesp verder perfect. Bij problemen met de electrische starter, nooit enkel de startmotor vervangen maar ook boelke opensmijten en staat van de drie stukken nagaan : kroon startmotor, bendix en tandwiel op start-as. Of ze bij Kawa het ding behoorlijk terug in mekaar gaan krijgen laat ik nog wel weten. Link naar reactie
Koala2 Geplaatst: 29 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 29 november 2006 Luc, bedankt voor de info about de ET4. ... Laat eens weten of dat lawaai na herstelling weg is ... Bon, heb nu al een tachtigtal Km gebold en ik hoor géén gerinkel meer, ook niet op slechte baan. Enkel bij héél laag toerental hoor je de gewichtjes van de koppeling tikken, voor de rest enkel normaal gebrom en draaigeluiden. De electrische starter maakt wél nog erg véél lawaai naar mijn goesting bij het in- en uitschakelen. Bij "in" is die klop normaal maar bij uit vind ik hem ni gezond. Zal maar eens teruggaan. Bovendien stonk mijn beestje naar de benzine na het voltanken, wat vroeger nooit voorkwam (Néé, ik heb niks gesmost). Misschien hebben ze toch ergens iets niet goed in mekaar geflanst. Maar de motor start wel echt op een fractie van een seconde ook bij dit koud-vochtig weertje. Een echt héél korte impuls op de startknop volstaat. BTW : grapje heeft 700 Eurokes gekost (zit dus wel een nieuwe electrische startmotor op (ca 100 €), + nieuwe v-snaar (52 e) + bendixje (119 €?) en uiteraard is olie en dito filter nieuw. Het rechtzetten van de krukas kostte ook 100 € - detailprijzen buiten BTW)en vijf weken geduurd. Maarrr ... ik rijd terug met mijn Vespa en das gewoon zaaaalig! Link naar reactie
René Geplaatst: 30 november 2006 Delen Geplaatst: 30 november 2006 Luc, bedankt voor de info, Het draaien van de bendix op het kroonwiel maakt bij mij nogal lawaai. Na 14.000 km zie ik nergens abnormale sleet, waardoor ik aanneem aan dat het geen abnormaal geluid is. Op een moderne Vespa zie ik het niet vlug gebeuren maar bij de oudere moet je goed opletten dat de passagier niet met de voet op de kickstarter zit tijdens het rijden. Dit geeft abnormale slijtage en de herstelling kan kostelijk zijn. Luc, het ware niet slecht als ge ooit de kickstarter gebruikt toch eens zien of de pedaal volledig terug naar boven komt. Met een knipoog naar Stanmans. Natuurlijk vallen wij bij een Vespa-treffen met een vrouwvriendelijke ET4 ontzaggelijk uit de toon maar wij rijden wel milieuvriendelijk, zalig, betrouwbaar en met comfort. Groetjes René Link naar reactie
Koala2 Geplaatst: 12 december 2006 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2006 Heb kickstarter al uitgeprobeert. Werkt terug perfect ook met dit koud/vochtig weertje, zeker als ik de voorverwarming gebruik. Link naar reactie
Progetto 300 Geplaatst: 13 december 2006 Delen Geplaatst: 13 december 2006 ...zeker als ik de voorverwarming gebruik. ????????? Betreft kickstarten ET: http://www.modernvespa.com/forum/topic7250.html Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.