Ga naar inhoud
Vespaforum.be

schakel probleem


fenderke

Aanbevolen berichten

Wie van de Vespa-fanaten kan me helpen aub :) ?

Ik bezit een PX200 van '86, enkele dagen geleden ben ik begonnen met het vervangen van de binnen en buiten kabel van de koppeling en de versnellingen. 

Wat opzicht al een uitdaging was, maar mits enkele interessante onderwerpen hier op het forum toch lukte 😅. Ik heb zonet een toertje gemaakt en er kwamen toch enkele problemen naar boven:

- koppeling werkt perfect 

- schakelen van 2 nr 3 nr 4 : probleemloos

- terugschakelen van 4 nr 3: probleemloos

- verder terug naar 2 - N - 1 : lukt niet , geen beweging in te krijgen. (niet in de hendel / niet in het schakelklokje)

Met de versnellingsbak zal niets mis zijn aangezien hij tot enkele weken geleden nog perfect reed. Schakelklok ook al er vanonder genomen, dit is niet vast gelopen en kan handmatig perfect van versnelling verzet worden. (ook de veer is nog straf genoeg).

Wie kan me helpen? Ik heb nog ongeveer 2 weken voor ik een weekend van +- 800 km voor de boeg heb, de stress begint toe te nemen 🤣.

groeten 

T. 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Of kabels achteraan omgewisseld?

Frederik, 

dit dacht ik ook eerst, ik heb dit meermaals nagekeken. Maar hij schakelt wel correct van 3 naar 4 en van 4 naar 3, dan zou dit ook omgekeerd moeten zijn (indien de kabels verkeerd zitten). 

Link naar reactie

Ik begrijp je formulering niet helemaal, maar vergelijk het wijzigen van de stuurhendelpositie en de positie van het geveerde hendeltje op de selectorschijf eens? Dan weet je meteen of de volgorde in de schakelingen klopt.

image.png.0175f5933418582aca2e35097bd46579.png

Een handige om boven je bed te hangen, just in case..:) 

 

cablesgohere_65562.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie

@Frederik9111 het was inderdaad een wat verwarrende uitleg 🤣 !

Nu begin ik echt te twijfelen of de kabels in de stuurhendel wel correct zitten. 

Maar even voor de zekerheid: 

- nummer 2 is opschakelen 

- nummer 1 is terugschakelen

 

ter info: foto genomen voor de kabels aangespannen waren 😛 

IMG_1672.PNG

Link naar reactie
50 minuten geleden, fenderke zei:

- nummer 2 is opschakelen 

- nummer 1 is terugschakelen

Dit principe klopt niet. De neutraal ligt tussen 1ste en 2de versnelling. Om vanuit stilstand op de schakelen naar 4de versnelling trek je éérst aan kabel 1 en vervolgens aan kabel 2 om naar neutraal >> 2de >> 3de >> 4de te gaan.

Als jouw figuur klopt met de aansluiting van de kabels aan de selectorbox, incl. op maat geknipte gainen en voldoende aangespannen kabels incl. alle noodzakelijke kunststoffen gainehoudertjes in het stuur zou alles correct moeten werken.  

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Wederom bedankt voor de info ! 

Ik ga het internet afzoeken naar een technische tekening of afbeelding van hoe de kabels in het stuurhuis correct moeten lopen. Ik vrees dat deze daar niet goed zitten.  De gainen zitten waarschijnlijk niet op dezelfde plaats dan de oude. (Bij het vervangen waren de oude afgebroken. Deze zijn dus volledig opnieuw zonder enige geleider getrokken.) 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Probleem 2 duikt op 😅

Dit weekend ongeveer 600 km gereden. Naar het einde toe begon ik problemen te ondervinden met het schakelen. 

Ik kan een uur perfect schakelen en dan plots kan ik geen enkele versnelling meer vinden. Oplossing: Stilstaan en dit na wat heen en weer schakelen hopen dat hij terug in versnelling komt. Terwijl ik rij (lees: uitbol) lukt dit niet. 

is dit een teken dat het schakelkruis is versleten? 

 

Link naar reactie

Wat weet je over de geschiedenis van de motor? Leeftijd in km-stand? Ooit al geopend?

Link naar reactie

Pxjes van die leeftijd met een bewogen leven, tja… wellicht geen slecht idee om de motor es deftig uit te schudden en op te frissen met alle nieuwe slijtagedeeltjes. 

Link naar reactie
Op 30/6/2022 om 17:09, Frederik9111 zei:

Pxjes van die leeftijd met een bewogen leven, tja… wellicht geen slecht idee om de motor es deftig uit te schudden en op te frissen met alle nieuwe slijtagedeeltjes. 

Motor demonteren (of alles liggend op de grond regelen ;) ) ... kijken wat er vervanging nodig heeft? 

zal idd het beste (winter)plan zijn :) 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...