Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kerstboom px 150


Niels_1977

Aanbevolen berichten

Ik ben druk met de revisie van een px150 blok, en heb net de kerstboom gemonteerd, alles vernieuwd (wel originele as gebruikt, maar nieuwe kogellager en naald lagers), echter heb ik nu aan de kant waar de kickstart zit (kickstart tandwiel), wat speling op de naaldlagers. (max 0,1mm totaal, dus gedeeld door 2 zal het aan beide kanten vd as 0,05 mm zijn waar de naaldlagers zitten)


Is dit acceptabel? Of beter een nieuwe as (bv van bgm) of misschien wel compleet andere kerstboom monteren?

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De naaldlagers hebben wel iets speling nodig om te kunnen draaien, maar te veel lijkt me niet wenselijk. Durf je niet te zeggen wat het standaard zou moeten zijn.

Weet je zeker dat het de as is, zijn de nieuwe naaldlagertjes niet net iets dunner?

 

Link naar reactie

Als ik de speling vergelijk met andere kerstbomen, is de speling duidelijk meer.

Ik zal nog wat combinaties proberen, andere as, andere naaldlagers etc. 
Maar heb het vermoeden dat de kerstboom tpv de naaldlagers te ver versleten is.

(ik denk dat ik nog wel een reserve kerstboom heb, maar es in de voorraad bakken zoeken)

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Is moeilijk te zeggen zo. 

Heb je voldoende naalden gestoken (eentje meer en je krijgt de kerstboom er niet meer in? 

Hou ook rekening dat het metaal uitzet bij het warmen waardoor alles kan gaan spannen. 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
Link naar reactie

Ik heb het vaste aantal naalden geplaatst (21, de puntige naaldlagers ivm originele as), de speling kan door het opwarmen vd metalen onderdelen nog wat minder worden idd.

Ik heb nog niet geprobeerd 22 naalden te plaatsen, maar ik vermoed dat de as dan teveel gaat klemmen.

 

Dank voor je advies, ik ga kijken wat ik nog kan proberen om de speling minder te krijgen.

De tandwielen zijn een bijzondere combi voor 150cc cilinder.

De primair is; 12/13/17/21

De aandrijfas; 57/42/38/35

Tandwiel combi met koppeling is 67/22

Iemand die weet of het gedeelte vd primair met tanden 12/13/17/21 gelijk is aan de T5 versie? (sip site zegt van wel)

Dan kan ik een T5 primair pakken die ik nog heb, en daar het gedeelte met 4 tandwielen van gebruiken ipv het originele versleten deel.

 

Als je via deze link op bijpassende modellen kijkt is dit gedeelte vd kerstboom zowel voor px150 als t5 geschikt. 
 

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/nevenas-tandwielset-t-12-13-17-21-standaard-drt-804-sip_40436305

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...