Ga naar inhoud
Vespaforum.be

cosa remmen probleem


Tomasso

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Recent kocht ik een 1990 Cosa 200.  Het hydraulisch remsysteem is volledig vernieuwd maar lijkt totaal niet naar behoren te werken.  Het rempedaal moet zeer voorzichtig/licht ingedrukt worden.  Het achterwiel blokkeert al heel snel in normale omstandigheden, wat heel gevaarlijk is.  Wat kan ik best nakijken, kan er iets afgeregeld worden ?  Op het eerste zicht geen lekken.

Alvast bedankt.  T.

Link naar reactie

Achterrem kun je op 2 plaatsen afstellen, is draaiwieltje dat de afstand van de remschoenen tot de velg bepaald, en daarmee de slag van het rempedaal...

kunt de velg demonteren om het te doen maar als ik me niet vergis (is al tijdje geleden) heeft de velg er speciale gaten waardoor je het draaiwieltje kunt bereiken

aangepast door designo
Link naar reactie

Designo, dat gat geldt voor het voorwiel, in het achterwiel is dat niet aanwezig.  .  Is die stelmechaniek ook voor het achterwiel aanwezig ? 

Trouwens tussen dat rempedaal indrukken tot de rem begint te werken en het moment dat hij 100% werkt/blokkeert zit maar een paar millimeter verschil.  Dat gaat ook zonder kracht...  Met de grote teen zou dat zelfs lukken, met bottines daarentegen is moeilijk om te doseren.  Zit er eigenlijk een (sterke) veer in een rempedaal ?

aangepast door Tomasso
Link naar reactie

Voor zover ik weet zit er geen rembekrachtiging op een cosa dus je zult het probleem ergens anders moeten zoeken.

Als de verdeling tussen voor en achter niet goed is dan zal de rem die het wel doet ook de meeste druk krijgen terwijl dat over beide verdeelt hoort te worden.

Maar voor meer kennis hiervan zou je eens contact op kunnen nemen met Sara van de reng deng shop, zij heeft vorig jaar een heel topic hierover geschreven voor haar eigen cosa.

  • Like 1
Link naar reactie

Bij een cosa zit wel rembekrachtiging, het hele systeem is tot de remschoenen hydraulisch, gelijk aan de wat oudere amerikaanse autos.

Zie voor uitleg deze link; 

https://www.scooter-center.com/en/brakes-repair-kit-oem-quality-vespa-cosa-125-vnr1t-vnr2t-cosa-200-vsr1t-7675039

 

Wat ik heb begrepen (van iemand anders die een Cosa heeft) is het remsysteem notoir lastig af te stellen. (misschien zelfs ontwerpfout van Piaggio?)

 

Link naar reactie

 

54 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Bij een cosa zit wel rembekrachtiging, het hele systeem is tot de remschoenen hydraulisch, gelijk aan de wat oudere amerikaanse autos.

Op Cosa’s zitten geen remservo’s. Hydraulische remmen en rembekrachtiging zijn niet hetzelfde hoor; sowieso ook niet alleen op Amerikaanse wagens. 

17 uur geleden, Tomasso zei:

Designo, dat gat geldt voor het voorwiel, in het achterwiel is dat niet aanwezig.  .  Is die stelmechaniek ook voor het achterwiel aanwezig ? 

Toch wel. Nr 18 op de blueprint. Gewoon een beetje meer opendraaien waardoor je iets meer travel én beter doseerbaar raakvlak creëert.

5F04331A-D8C5-4718-B180-191325FC61D6.png

  • Like 1
Link naar reactie

Zou er iets bestaan om de remkracht te regelen ?  Een soort hydraulische remkrachtbegrenzer, een remdruk regelaar om achter de rempomp te plaatsen...

Link naar reactie

Aangezien beide remmen op het rempedaal werken zal er ook een verdeler zitten. de kans is vrij groot dat die niet goed werkt.

Of dat er vanaf de hoofdremcilinder aparte leidingen gaan naar voor en achter en dat er in de hoofremcilinder iets niet goed zit of leidingen onjuist aangesloten zijn.

De kans bestaat dat in de hoofdremcilinder voor de voor en achterrem verschillende maat zuigers zitten(waarschijnlijk één ding met twee diameters) en daardoor meer of minder vloeistof verplaatsen naar de remcilinders.

Of en dat bedenk ik hier ter plekke😀 de remcilinder voor voor en achter zijn verschillend en verkeerd om gemonteerd

Link naar reactie

Dat zou wel eens kunnen, Bowyer.  Ik stel ook vast dat de voorste remcilinder zelfs (helemaal) niet naar behoren werkt, waardoor de achterste bijna alle vloeistof krijgt en zeer snel helemaal aangrijpt.  Voorste en achterste remcilinder zijn anders/niet uitwisselbaar ?...?  

Link naar reactie

Nu ik het zo bekijk lijkt de setup hydraulisch gezien naar het voorwiel afgesloten te zijn, waardoor de rem van het voorwiel -zoals een PX- enkel met de remhendel bedient kan worden.   Dus resteert de optie om alles naar het voorwiel terug aan te sluiten en na te kijken/vernieuwen. OF de huidige setup verbeteren en aanpassen, maar dat lijkt onmogelijk met die specifieke rempomp en die enige achterste remcilinder.  🤔

Link naar reactie

Logisch dat remdosering moeilijk wordt als het debiet van 2 cilinders alleen naar achter gaat.

Link naar reactie

De hele rempompzooi gaat er uit dus.  Ik ga het remsysteem heropbouwen met de juiste nieuwe componenten (rem pomp en drukregelaar) zoals de ontwerpers het bedoeld hadden.  Remleidingen en remcilinders zijn recent en nog OK. Enkel op die manier zal het goed en veilig werken.  Bedankt iedereen om mee te denken !

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Kijk eens aan je bent goed bezig. Netjes monteren en liefst de remcilinders ook nieuw of in ieder geval heel netjes schoon en gangbaar maken.

Oja remvloeistof is geen olie maar meestal op basis van alcohol, onderdelen dus het best reinigen met spiritus ook de oude remleidingen kan je daar mee doorspoelen om alle vieze oude meuk eruit te krijgen

aangepast door Bowyer
  • Like 1
Link naar reactie

Remleidingen en cilinders zijn nog redelijk recent. Al zijn de remleidingen niet de originele maar een soort geplastificeerde stalen gevlochten remslang...  Probleem is nu dat de schroefdraad van de banjobouten niet overeenkomt met de nieuwe componenten.  Ga straks met juiste banjobouten en verse koper dichtingen het systeem trachten aan te sluiten. 

remleiding.jpg

Link naar reactie

Het remcircuit is netjes aangesloten en uitgebreid ontlucht.  Een eerste testrit voelt correct en comfortabel aan, zo hoort het ook te werken denk ik.

Rond de achterste remcilinder en later ook op de grond heb ik wat bruine druppels gezien.  Ik weet niet of dat uit het remsysteem komt.

De vorige eigenaar heeft ook de oliemenger eruitgegooid (is nu een zelf te mengen) en een polini venturi geïnstalleerd.  Het ding rijdt goed maar is nogal gulzig heb ik de indruk.  Ook was de bougie koolzwart na een deftig ritje.  Liefst van al zou ik die zooi er uit willen.  Maar de vorige eigenaar heeft ook aan de poorten liggen frezen, dus ik weet niet of dat nog mogelijk is.

 

 

cosa rem.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Toch maar ineens ook een nieuwe achterwiel remcilinder besteld.  Er was maar een remzuiger die nog wat bewoog en er was toch nog wat remvloeistof verlies.  Ook werd duidelijk waarom (zie foto).  Waarom goede remmen niet onbelangrijk zijn ! 🙂

 

IMG_4903.jpg

IMG_4384.jpg

Link naar reactie
Op 26/5/2022 om 15:52, Tomasso zei:

 Het hydraulisch remsysteem is volledig vernieuwd maar lijkt totaal niet naar behoren te werken. 

Nu wél ondertussen 😅

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Na veel poets en verfwerk nieuwe remcilinder achteraan geplaatst en het systeem ontlucht.  Alles functioneert eindelijk naar behoren.  🙂 Nu is hij echt klaar. 

Gr, Tom

IMG_4949.jpg

IMG_4956.jpg

IMG_4867.jpg

  • Like 5
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...