Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa gs 150: gelijkrichter + chassisnummer


HugoS

Aanbevolen berichten

Tussen de  + op de gelijkrichter (groene draad) en de massa meet ik een weerstand van 20 ohm. Dat lijkt mij niet normaal en is eerder een kortsluiting. De zekering was dan ook gesprongen. Ik neem aan dat de gelijkrichter (evenwijdige platen) kapot is.

Bij SIP zie ik een gelijkrichter voor 19,62 €, maar dat is een ander model (https://www.sip-scootershop.com/nl/product/gelijkrichter_85152000). Maken/verkopen ze de oude gelijkrichters niet meer? Iemand ervaring met de montage en werking van gelijkrichter model SIP?

Om gemakkelijk te werken heb ik de linker bil verwijderd. Nu blijkt dat het chassisnummer dat daar onder staat volledig verroest is.
Voorlopig heb ik de roest laten zitten. Wat moet ik nu doen? Iemand hetzelfde meegemaakt?

Link naar reactie

Het chasisnr staat niet onderaan de bil maar onder de bovenzijde van het klepje onder het zadel.  Als het een MISA is kan je het chasisnr ook onder het klepje vinden maar dan aan de rechterzijde als je op de scooter zit. 

Die "moderne" gelijkrichters kan je ook vinden in de electro shop aan een veel goedkopere prijs. 

Mijn ervaring is dat je best overschakelt naar een elektronische ontsteking. Nu men verplicht met daglicht op moet rijden krijgt de batterij van een GS150 het moeilijk om de ontsteking en de verlichting te voeden. Er is wel een stand op het contact om de verlichting rechtstreeks te voeden via de spoelen maar hou rekening met platte batterij= niet meer kunnen rijden.  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
22 uur geleden, nero zei:

Het chasisnr staat niet onderaan de bil maar onder de bovenzijde van het klepje onder het zadel.  Als het een MISA is kan je het chasisnr ook onder het klepje vinden maar dan aan de rechterzijde als je op de scooter zit. 

Die "moderne" gelijkrichters kan je ook vinden in de electro shop aan een veel goedkopere prijs. 

Mijn ervaring is dat je best overschakelt naar een elektronische ontsteking. Nu men verplicht met daglicht op moet rijden krijgt de batterij van een GS150 het moeilijk om de ontsteking en de verlichting te voeden. Er is wel een stand op het contact om de verlichting rechtstreeks te voeden via de spoelen maar hou rekening met platte batterij= niet meer kunnen rijden.  :)

Groetjes, nero. 

Hartelijk dank voor de reactie!

Het chassisnummer blijft iets raar. Het staat op de linker zijkant van het klepje als je op de scooter zit.
Het komt ook niet overeen met een traditioneel chassisnummer van Vespa: het bestaat immers slechts uit 5 cijfers met telkens een sterretje voor en na het nummer.
Onder de linker bil staat er geen nummer, daar is lokaal wel roest, maar als er een nummer zou gestaan hebben, zou daar zeker nog iets van zichtbaar zijn.
Wat bedoel je met een MISA?

Vorig jaar heb ik de Vespa laten inschrijven. Het VIN nummer is dus (voorlopig) niet vindbaar op de Vespa en komt absoluut niet overeen met het nummer op de linker zijkant van het klepje.
Het motornummer staat niet meer op de huidige inschrijving, maar die komt wel wel overeen met wat er op het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar staat (ik heb daar een kopie van genomen als ik het origineel heb afgegeven bij de verzekering).

Volgens scooterhelp en op basis van de inschrijving uit 1964 is zowel de motor als het chassis een Vespa GS uit 1961. Het staat ook op de rechter beenkap en de controle (zie foto).

Iemand een idee hoe het in elkaar zit met het chassisnummer?

Vermits een brugcel niet veel kost en ik toch een batterij heb, ga ik dat eerst eens proberen. We zullen wel zien.
In denk trouwens dat ik als jonge gast (14 jaar) in 1972 met deze Vespa reeds zonder batterij.

Voor de volledigheid: deze Vespa heeft mijn vader begin jaren 70 gekocht met inschrijvingsbewijs, maar hij heeft die nooit ingeschreven. Dat heb ik vorig jaar gedaan.

deksel benzine.jpg

Link naar reactie

De latere VS5 modellen hebben wel degelijk het chassisnummer onder de linkerbil op het chassis staan. Zie foto hierbij. De vespa die je hebt is een Klassieke Misa GS 150 (VS5). Het verticale nummer tussen sterretjes achter het carburatordeksel is NIET het chassisnummer, maar een Misa controlenummer. Dit verticale nummer staat nooit op een Italiaanse GS. Ook de beide papieren stickertjes op de achterkant van het carburatordeksel zijn Misa controle nummers.
Als het chassisnummer onder de linkerbil volledig is weggeroest, heb je een probleem, maar soms is het toch nog mogelijk het nummer leesbaar te maken.

jhgjg.thumb.jpg.5dcf85310575a57f1ff4c02bcd304d90.jpg

 

 

Link naar reactie
11 uur geleden, Sjoerdo zei:

12v conversie lijkt me een goede stap!

 

is het een gs of gl? gl150 heeft namelijk wel het nummer onder de bil zitten op een plek die vaak wegroest...

Zie mijn reactie op bericht van Nero.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Edwin zei:

De latere VS5 modellen hebben wel degelijk het chassisnummer onder de linkerbil op het chassis staan. Zie foto hierbij. De vespa die je hebt is een Klassieke Misa GS 150 (VS5). Het verticale nummer tussen sterretjes achter het carburatordeksel is NIET het chassisnummer, maar een Misa controlenummer. Dit verticale nummer staat nooit op een Italiaanse GS. Ook de beide papieren stickertjes op de achterkant van het carburatordeksel zijn Misa controle nummers.
Als het chassisnummer onder de linkerbil volledig is weggeroest, heb je een probleem, maar soms is het toch nog mogelijk het nummer leesbaar te maken.

jhgjg.thumb.jpg.5dcf85310575a57f1ff4c02bcd304d90.jpg

 

 

Hierbij een foto met de roest nog aanwezig. Het ziet er erger uit dan het is. Ik heb de roest reeds gedeeltelijk verwijderd, maar ik vermoed niet dat er een nummer achter zit. Hoe lang is het volledige nummer bij jou? Dan kan ik eens meten of het kan kloppen. Zal echter iets voor zaterdag zijn.

met roest.jpg

Link naar reactie

Foto is niet van mijn vespa.

Lijkt wel mogelijk om het nummer leesbaar te maken, maar zeker niet met slijpschijf of ander grof schuurgerief. Op jou foto zou op de roestplek het IGM nummer moeten staan. Net daarvoor het chassisnummer tussen twee sterretjes, daarvoor het prefix "VS5T" en uiterst links het Piaggio logo.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Edwin zei:

Foto is niet van mijn vespa.

Lijkt wel mogelijk om het nummer leesbaar te maken, maar zeker niet met slijpschijf of ander grof schuurgerief. Op jou foto zou op de roestplek het IGM nummer moeten staan. Net daarvoor het chassisnummer tussen twee sterretjes, daarvoor het prefix "VS5T" en uiterst links het Piaggio logo.

Op het eerste zicht  lijkt het chassisnummer van jouw foto langer dan de lengte van de roest op mijn GS.

Link naar reactie
Op 24/5/2022 om 21:52, HugoS zei:

Op het eerste zicht  lijkt het chassisnummer van jouw foto langer dan de lengte van de roest op mijn GS.

 

Ik vermoed dat het chassisnummer er werd ingeslagen ofwel:
- als hij reeds gespoten was
- bij het inslagen de plaats een beetje vettig werd waardoor de verf niet goed hechtte. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...