Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Beste

Ik heb een vraagje dat hier misschien al wel ooit aan bod is gekomen (sorry daarvoor)

Mijn vrouw heeft een Vespa LX 125 cc. Met haar rijbewijs (behaald in 1997) mag ze daar in België mee rijden.

Wij wonen vlakbij de Nederlandse grens maar daar mag ze dus niet rijden.

Als ze nu voor een rijbewijs zou gaan, zou ze waarschijnlijk met een geschakelde moto moeten leren, welke ze daarna waarschijnlijk nooit meer zal gebruiken.

Of zie ik dat verkeerd? Kan ze bijvoorbeeld ook met een automaat (Bv een Vespa) gaan voor een motorijbewijs voor alleen een "automaat".

Bedant voor jullie advies / antwoord.

Kris

 

 

Link naar reactie

Wij hebben iets soortgelijks in ons groepje... de meesten zijn ondertussen gewoon voor het rijbewijs gegaan, maar het loopt spaak met een vriendin die juist met de voeten aan de grond geraakt. Zij heeft al een poging ondernomen om de lessen te volgen met een reguliere schakel moto, maar de combinatie schakelen en voeten niet volledig aan de grond brengt te veel onzekerheid met zich mee. Lessen gestaakt dus. Volgens het examencentrum (Geel) waar ik navraag heb gedaan, moet het mogelijk zijn om met een automaat de examens af te leggen. Het probleem stelt zich dat het parcourgedeelte verplicht met een motor van de rijschool dient afgelegd worden... we zijn nog steeds op zoek naar een rijschool die dit aanbied. 

Succes... als iemand een oplossing weet hoor ik het graag.

Link naar reactie

Ik ben om diezelfde reden ook voor mijn rijbewijs A gegaan. Ik dacht ook dat ik dat rijbewijs achteraf nooit meer zou gebruiken. Nou, dat viel tegen. Er staat nu een Harley in mijn garage naast mijn PX :)

Ik zou in plaats van een rijschool met een automaat op zoek gaan naar een rijschool met motoren met verlaagde zitjes.

My $0.02.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...
  • 2 maanden later...

Nog even en dan draaien ze de zaken om:
Steeds meer auto’s hebben een automatische versnellingsbak. Dat geldt zeker voor de nieuwe elektrische auto’s. Daarom pleit mobiliteitsorganisatie VAB ervoor om het rijbewijs steeds te laten gelden voor een automaat. Wie manueel wil schakelen, mag dat dan na enkele extra rijlessen.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Hoi even voorstellen voor het moment rij ik met een Vespa 125cc maar ik zou in de toekomst voor iets zwaarders willen gaan maar nu komt het het rijbewijs ik heb mijn rijbewijs voor de auto van 1993 zou ik nu mijn theorie opnieuw moeten doen of kan ik direct lessen volgen voor een zwaardere motor 

Link naar reactie
20 uren geleden, scotspark zei:

Hoi even voorstellen voor het moment rij ik met een Vespa 125cc maar ik zou in de toekomst voor iets zwaarders willen gaan maar nu komt het het rijbewijs ik heb mijn rijbewijs voor de auto van 1993 zou ik nu mijn theorie opnieuw moeten doen of kan ik direct lessen volgen voor een zwaardere motor 

Yep, theorie + praktijk

Link naar reactie
  • 3 weken later...
On 5/29/2023 at 11:54 AM, scotspark said:

Hoi even voorstellen voor het moment rij ik met een Vespa 125cc maar ik zou in de toekomst voor iets zwaarders willen gaan maar nu komt het het rijbewijs ik heb mijn rijbewijs voor de auto van 1993 zou ik nu mijn theorie opnieuw moeten doen of kan ik direct lessen volgen voor een zwaardere motor 

Inderdaad, theorie en praktijk. Theorie is wel ok, kost enkel het examen en op voorhand wat studeren. Je zult verstelt staan hoeveel je niet meer weet en hoeveel er bijgekomen is. En doe maar direct A he, al de rest is toch maar een tussenoplossing 🙂 .

aangepast door Wutsie75
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...