Ga naar inhoud
Vespaforum.be

mengeling benzine


expo 58

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

W elke mengverhouding olie./benzine moet daar weer in. (oude vespa ss180)   Ik vergeet het steeds weer.   Hoeveel cc olie op 5 liter benzine ?  Ik houd niet van die ingewikkelde formules.  Inderdaad te weinig mee gereden, door corona etc...  

alvast dank voor het antwoord. 

Link naar reactie

Ik doe er 5% full syntetisch in, makkelijk omdat je alleen de helft van wat je tankt moet berekenen (gedeeld door 100). 

Bvb 5L tanken is gelijk aan 250 ml. 

Sommigen zullen zeggen dat dit teveel is maar "je m'en fou".  :)

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
On 5/18/2022 at 12:26 PM, nero said:

Ik doe er 5% full syntetisch in, makkelijk omdat je alleen de helft van wat je tankt moet berekenen (gedeeld door 100). 

Bvb 5L tanken is gelijk aan 250 ml. 

Sommigen zullen zeggen dat dit teveel is maar "je m'en fou".  :)

Groetjes, nero. 

 

Dit doe ik ook, en bij het afstellen meng ik iets royaler als ik nog aan de arme kant zit.
 

Link naar reactie

met vol synthetisch zou ik er eerder voor kiezen om minder vet te mengen dan voorgeschreven.

Toen dat bedacht werd was er nog geen synthetische olie en die heeft toch echt veel betere smerende eigenschappen dan de ouderwetse mengolie.

Buiten dat waar olie zit is geen brandstof dus minder koeling en minder vermogen. Olie koelt namelijk niet en het verband ook niet explosief dus liever minder olie

Link naar reactie

Voor de luie mensch:

android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ratio.castrol&hl=en_AU&gl=US

ios: https://apps.apple.com/nl/app/castrol-2tratio/id812548191

Zou voor jouw SS180 ook geen 5% mengen.

Met een goede moderne minerale olie kan je naar 4% (1:25 in de calculator).

Met een goede volledige synthetische olie en goede afstelling kan je zelfs naar 3% (1:33 in de calculator).

Voordeel van een SS180 is dat deze gewoon een naaldlager heeft als small end lager (t.o.v. een bronzen bus zoals de GS160). Gooi je er teveel olie bij dan vervuild (koolafzetting) je zuiger/veren/uitlaat gewoon teveel en dat kan ook veel ellende geven.

Link naar reactie

Je hebt van die kleine schenkkannetjes met daarop streepjes per liter benzine en dan ook per mengverhouding... veel makkelijker dan er ook nog eens een app bij pakken.

Link naar reactie
3 uur geleden, pdvd zei:

Je hebt van die kleine schenkkannetjes met daarop streepjes per liter benzine en dan ook per mengverhouding

Zijn die er voor 3% en hoger? Dacht dat deze kannetjes vooral voor 2% te koop zijn. Zal daar ook eens naar opzoek gaan. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

De benzinetank van mijn px125e is ooit vervangen en ik kap dus ook een “maat bekertje” synthetische 2takt olie bij een tank van 5 liter. Ik weet nog van vroeger toen de synthetische olie voor handen kwam dat je maar de helft nodig had. 
ik heel dit topic gelezen maar het gaat niet echt over een px125. 
Wat is de juiste verhouding? Ik moet dat namelijk nog allemaal uitzoeken. 
Mijne is van 1993

Link naar reactie
33 minuten geleden, Arnovt zei:

De benzinetank van mijn px125e is ooit vervangen en ik kap dus ook een “maat bekertje” synthetische 2takt olie bij een tank van 5 liter. Ik weet nog van vroeger toen de synthetische olie voor handen kwam dat je maar de helft nodig had. 
ik heel dit topic gelezen maar het gaat niet echt over een px125. 
Wat is de juiste verhouding? Ik moet dat namelijk nog allemaal uitzoeken. 
Mijne is van 1993

Doe maar 2%. 

Groetjes, nero.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...