Ga naar inhoud
Vespaforum.be

evolutie px


Barte

Aanbevolen berichten

Na het verkopen van mijn PX en overstap naar smallframe kijk ik momenteel uit naar een nieuwe PX. Nu was mijn eerste PX een VNX2T; deze heb ik grotendeels uit elkaar geschroefd dus heb ik wel wat ervaring mee. Nu bij het uitkijken naar een PX kijk ik zowel naar de vroege als de late modellen; mijn voorkeur gaat wel uit naar de jaren 80/90 modellen (nog met trommelrem; zonder auto-mengsmering en oude speedo), maar vooral vanwege de look. Los daarvan kijk ik ook naar de nieuwere modellen wegens veel makkelijkere beschikbaarheid (ondanks de hondslelijke stervormige voorvelgen)

Nu vroeg ik me af of er iemand een overzicht heeft van de evolutie van de PX 125 van de eerste generatie tot de laatste. Dit om een idee te krijgen van hoeveel ze per generatie van elkaar verschillen, om daar bij de aanschaf ook rekening mee te houden. 

 

Los daarvan vroeg ik me af wat de ervaringen hier zijn met de automatische mengsmering. Langs de ene kant heb ik al wat mensen gehoord die het absoluut vervloekten en me aanraadden om het direct af te sluiten, anderen geven aan dat ze hier geen enkel probleem mee hebben. Wat zijn jullie ervaringen? 

Alvast bedankt! 

Bart 

Link naar reactie

Denk dat er best wel wat mensen zijn die die spuuglelijke voorvelg + schijfrem wel willen ruilen tegen een mooi rond exemplaat met trommelrem. Verder is het neusje van de oude P anders. Mocht je dat autolube niet vertrouwen is het een kwestie van andere carburateur en tank en klaar... zit je alleen nog met een lelijk gat onder je benzinekraan. 

Ohja en de oude modellen hebben een mooier zadel... alleen op de lange afstanden... ik weet niet wat je dan liever hebt. 

aangepast door pdvd
Link naar reactie

Waarom eigenlijk per sé een 125? dit is wat ik zo snel op mp al vind

https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-oldtimers/m1838672583-vespa-p150-oldtimer

https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-oldtimers/m1832522907-vespa-px200-e-1987-px-px200-px-200

https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-oldtimers/m1840254072-vespa-iris-200-bj-1981

En ook sam van lambrettafider heeft nog wel wat leuke spaanse projecten staan. 

aangepast door pdvd
Link naar reactie

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Is er - los van de schijfrem & autolube en cosmetische aanpassingen - technisch gezien ergens een grote aanpassing gebeurd? 
 

@pdvddat heeft puur te maken met de wetgeving in BE. Ik heb enkel een auto-rijbewijs, daarmee mag je naast de wagen ook met  motor/scooter tot 125cc rijden. Alles daarboven moet je een apart motor rijbewijs hebben (m.u.v. de oude rakkers die nog met hun jaren ‘70 auto-rijbewijs alle motoren mogen besturen 😬

Link naar reactie
15 uur geleden, Barte zei:

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Is er - los van de schijfrem & autolube en cosmetische aanpassingen - technisch gezien ergens een grote aanpassing gebeurd? 
 

@pdvddat heeft puur te maken met de wetgeving in BE. Ik heb enkel een auto-rijbewijs, daarmee mag je naast de wagen ook met  motor/scooter tot 125cc rijden. Alles daarboven moet je een apart motor rijbewijs hebben (m.u.v. de oude rakkers die nog met hun jaren ‘70 auto-rijbewijs alle motoren mogen besturen 😬

Tsja Belgische regels... Dat rijbewijs is er niet voor niets denk ik maar. Een fatsoenlijke toer maken zit er dus niet in aangezien je in Frankrijk of Nederland gewoon strafbaar bent als Belg op een 125 cc motor met alleen een autorijbewijs. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...