Jump to content
Vespaforum.be

evolutie px


Recommended Posts

Na het verkopen van mijn PX en overstap naar smallframe kijk ik momenteel uit naar een nieuwe PX. Nu was mijn eerste PX een VNX2T; deze heb ik grotendeels uit elkaar geschroefd dus heb ik wel wat ervaring mee. Nu bij het uitkijken naar een PX kijk ik zowel naar de vroege als de late modellen; mijn voorkeur gaat wel uit naar de jaren 80/90 modellen (nog met trommelrem; zonder auto-mengsmering en oude speedo), maar vooral vanwege de look. Los daarvan kijk ik ook naar de nieuwere modellen wegens veel makkelijkere beschikbaarheid (ondanks de hondslelijke stervormige voorvelgen)

Nu vroeg ik me af of er iemand een overzicht heeft van de evolutie van de PX 125 van de eerste generatie tot de laatste. Dit om een idee te krijgen van hoeveel ze per generatie van elkaar verschillen, om daar bij de aanschaf ook rekening mee te houden. 

 

Los daarvan vroeg ik me af wat de ervaringen hier zijn met de automatische mengsmering. Langs de ene kant heb ik al wat mensen gehoord die het absoluut vervloekten en me aanraadden om het direct af te sluiten, anderen geven aan dat ze hier geen enkel probleem mee hebben. Wat zijn jullie ervaringen? 

Alvast bedankt! 

Bart 

Link to comment
Posted (edited)

Denk dat er best wel wat mensen zijn die die spuuglelijke voorvelg + schijfrem wel willen ruilen tegen een mooi rond exemplaat met trommelrem. Verder is het neusje van de oude P anders. Mocht je dat autolube niet vertrouwen is het een kwestie van andere carburateur en tank en klaar... zit je alleen nog met een lelijk gat onder je benzinekraan. 

Ohja en de oude modellen hebben een mooier zadel... alleen op de lange afstanden... ik weet niet wat je dan liever hebt. 

Edited by pdvd
Link to comment
Posted (edited)
Link to comment

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Is er - los van de schijfrem & autolube en cosmetische aanpassingen - technisch gezien ergens een grote aanpassing gebeurd? 
 

@pdvddat heeft puur te maken met de wetgeving in BE. Ik heb enkel een auto-rijbewijs, daarmee mag je naast de wagen ook met  motor/scooter tot 125cc rijden. Alles daarboven moet je een apart motor rijbewijs hebben (m.u.v. de oude rakkers die nog met hun jaren ‘70 auto-rijbewijs alle motoren mogen besturen 😬

Link to comment

vanaf een bepaald motornummer is het schakelkruis en de achteras aangepast : het befaamde 'plat kruisje'. Dat was toch wel een belangrijke update, en het oude kruisje was veel gevoeliger voor slijtage.

Link to comment
15 uur geleden, Barte zei:

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Is er - los van de schijfrem & autolube en cosmetische aanpassingen - technisch gezien ergens een grote aanpassing gebeurd? 
 

@pdvddat heeft puur te maken met de wetgeving in BE. Ik heb enkel een auto-rijbewijs, daarmee mag je naast de wagen ook met  motor/scooter tot 125cc rijden. Alles daarboven moet je een apart motor rijbewijs hebben (m.u.v. de oude rakkers die nog met hun jaren ‘70 auto-rijbewijs alle motoren mogen besturen 😬

Tsja Belgische regels... Dat rijbewijs is er niet voor niets denk ik maar. Een fatsoenlijke toer maken zit er dus niet in aangezien je in Frankrijk of Nederland gewoon strafbaar bent als Belg op een 125 cc motor met alleen een autorijbewijs. 

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...