Ga naar inhoud
Vespaforum.be

hoe moet dit in elkaar?


Aad

Aanbevolen berichten

dank je hartelijk voor de reactie en de gedetailleerde tekening  zo te zien mis ik nog het e.e.a.

 

Op 28/4/2022 om 12:01, Koosbaar zei:

Dit onderdeel hoort daar niet, dit is een koppeling onderdeel van een schakel naar mijn idee, ik zal eens kijken of ik nog foto's heb van mijn vario.

E6160AA1-6048-436E-A287-05F71F173F4D.thumb.jpeg.8b8ec40913f468b6d34d1f428195a7ba.jpeg

dank je wel voor je reactie, ik mis nog een paar onderdelen zo te zien.

Link naar reactie

is dit dan éen onderdeel, bij mij is het buisje los, weet eigenlijk niet of dat te lassen is

foto 3 4 en 5 zijn hetzelfde onderdeel, ik heb het idee dat dit niet bij dit vliegwiel hoort. lastig zo'n puzzle

 

onderdeel.PNG

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Link naar reactie

Let bij foto 1 op dat je niet de glijbus beschadigd of vervormd in de bankschroef. De bus is een belangrijk onderdeel van de vario. Deze ook niet vastlassen want dan vervormd de bus en kan je vario in de prullenmand.

De volgorde is eigenlijk heel simpel maar op de tekening staan alle onderdelen apart beschreven.

Je begint met het vliegwiel waar vario onderdeel 4 al op geperst is. Dit is dus 1 vast gemonteerd onderdeel.

Daar gaan de rollen met plastic cups in, allemaal droog monteren. Dit is ook een kritisch onderdeel van de vario. Er zijn wat nieuwe vervangingsalternatieven maar dan moet je even zoeken op het forum.

Als de cups goed zitten de andere helft van de vario (onderdeel met bronzen glijlager en op tekening links van nummer 7) en nummer 7 zelf monteren. Deze 2 onderdelen zie je ook vaak als 1 stuk en als ze los zijn kan je ze schoonmaken en met een drup lijm vastzetten. Wel gelijkmatig zodat er geen onbalans in de vario komt. De reden dat deze onderdelen uit 2 aparte delen bestaan ligt bij het slechte ontwerp van Piaggio. Het was hun eerste variomatic ontwerp op een smallframe Vespa en het idee was dat de poelie helften (nummer 7 en 3) en glijbus als 1 vervangingsonderdeel in de schappen zou komen. Helaas was de slijtage van de vario glijbanen en het bronzen glijlager zo hoog waardoor het later als 1 vervangingsset (nummer 2) werd verkocht. De tekening is daardoor wat onduidelijk qua onderdelen en nummers.

De glijbus wordt nu “droog” (evt. beetje siliconen spray op de glijbus) en schoon gemonteerd, daarna de buitenste poelie, borgring en moer. Gebruik bij voorkeur geen slagmoersleutel om de moer vast te zetten (zie: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/37593-vespa-pk-50-xl-plurimatic-vonkt-soms/#comment-343475)

 

Je hebt wat foto’s gepost van onderdelen die niet bij de Automatica vario horen dus dat kan wat verwarring veroorzaken.

Belangrijk als je gaat sleutelen aan Automatica’s, hou het heel want de onderdelen zijn schaars.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...