Ga naar inhoud
Vespaforum.be

maatgeving cilinder.


nero

Aanbevolen berichten

Ik heb een cilinder van een SS180 laten boren.  

De pistonmaat (bovenaan aangegeven) is 63.4mm. 

Bovenaan de piston meet ik idd 63.4mm maar onderaan "slechts" 63mm. 

Mijn vraag is of dit normaal is daar ik in het verleden reeds een paar warmlopers heb gehad met deze cilinder. Nu heb ik de cilinder gehoond en kom ik op deze maten uit. 

Of moet een cilinder steeds mooi cilindrisch geboord worden? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
25 minuten geleden, nero zei:

Bovenaan de piston meet ik idd 63.4mm maar onderaan "slechts" 63mm. 

Bedoel je hier de niet cilinder?
 

Een cilinder wordt naar de grootste maat van de zuiger geboord en bij “A” zuigers zoals GrandSport en Meteor is de maat op de zuigerkop de maat die de gehele cilinder moet zijn. De fabrikant hoort bij deze maat rekening te houden met de zuigerspeling omdat de zuiger boven meer uitzet dan aan de onderkant. De zuiger is boven dus ook kleiner dan aan de onderzijde.

Als jij de cilinder boven 63,4mm meet en onder minder is dat vragen om problemen omdat de onderzijde van de zuiger dan gaat vastslaan.

Cilinders met veel km-ers kunnen wel 63,4 boven hebben en 63,0 beneden, als dat bij jou zo is vraag ik me af of er wel geboord is of alleen maar gehoond.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ter extra info, deze komt uit de oude doos. Het hangt dus ook een beetje van het merk zuiger (kwaliteit) af waar je meet.

Mijn ervaring met goedkopere zuigers (zoals GOL) is dat deze rond zijn en de grootste maat heeft ter hoogte van de zuigerpen en gelijk blijft naar beneden. Doordat ze rond zijn kunnen ze helaas na verloop van tijd gaan rammelen.

De Meteor en GrandSport zijn naast dat de conisch zijn ook ovaal. Ze zijn ovaal omdat er bij de zuigerpen minder “zuiger” materiaal is en dus op die plek minder uitzet. 
Onderstaande meettechniek werkt dus goed bij Meteor en GrandSport alleen meet je grootste waarde van de zuiger (waarde “c”) aan de onderzijde en niet tussen de veren en de zuigerpen.

 

7BE7292E-0841-4CBE-90F4-8744F135393A.thumb.jpeg.174aafcbcd26484064385be4e02194e3.jpeg

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ik bedoelde idd de cilinder en niet de piston. 

En met je antwoord is de reden van de warmlopers gevonden. 

Als ik het zo bekijk is de cilinder zelf te nauw geboord voor de bijgeleverde piston. 

De paljas die de cilinder geboord heeft heeft geluk dat dit al een aantal jaren geleden is gebeurd en SS cilinders nogal prijzig zijn, anders kon hij die weervinden in zijn vitrine. :)

Bedankt, ik weet wat te doen...

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

Pieter doe eens een klapke met Stichelmeyer in Meerbeke, die mens weet perfect hoe het moet.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...