Timmie Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 (aangepast) Momenteel reviseer ik een smallframe blokje. Alles is inwendig vernieuwd (incl. de koppelingsplaten), het blokje hangt sinds vandaag onder het frame, er zit 250 ml SAE 30 olie in het carter, en als ik nu probeer te kickstarten merk ik op dat de kickstarter af en toe ( één op tien keer trappen of zo) wat door schuift/glijdt, en niet pakt. Wat kan dat zijn? Voor zover ik weet heb ik de koppeling correct gemonteerd. De koppelingskabel is nog niet aan gesloten. Wat best eerst checken? 25 april 2022 aangepast door Timmie Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 Check eerst of er een beetje speling op de kopplingshendel onderaan het blok zit. Indien niet kan het zijn dat de duwpen te lang is. Heb je de koppelingsplaten een nachtje laten weken in SAE 30? Groetjes, nero. 1 Link naar reactie
Sjoerdo Geplaatst: 26 april 2022 Delen Geplaatst: 26 april 2022 Heeft het blokje al gelopen indien ja loopt hij dan op juiste verhouding mengsmering? 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 26 april 2022 Delen Geplaatst: 26 april 2022 Kickstartertandwiel vervangen bij de revisie? 1 Link naar reactie
Timmie Geplaatst: 26 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 april 2022 15 uur geleden, nero zei: Check eerst of er een beetje speling op de kopplingshendel onderaan het blok zit. Indien niet kan het zijn dat de duwpen te lang is. Heb je de koppelingsplaten een nachtje laten weken in SAE 30? Groetjes, nero. Platen goed ingesmeerd met olie en dan gemonteerd. Pen is de correcte lengte... 2 uur geleden, Frederik9111 zei: Kickstartertandwiel vervangen bij de revisie? Yes. En juistom gemoteerd. 4 uur geleden, Sjoerdo zei: Heeft het blokje al gelopen indien ja loopt hij dan op juiste verhouding mengsmering? Heel eventjes aan de praat gekregen, met de juiste brandstofverhouding. Vanwaar deze vraag? Link naar reactie
Sjoerdo Geplaatst: 26 april 2022 Delen Geplaatst: 26 april 2022 Als hij langere tijd heeft gelopen met te weinig olie als smeering kan het duiden op een soft seize, maar aangezien hij maar kort gelopen heeft kan dat niet het geval zijn. 1 Link naar reactie
nero Geplaatst: 26 april 2022 Delen Geplaatst: 26 april 2022 Een andere mogelijkheid is dat de halvemaanspie van de koppeling of de krukas gebroken is. Groetjes, nero. 1 Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 26 april 2022 Delen Geplaatst: 26 april 2022 Gebruik je de standaard koppeling? Heb je naast de kurken koppelingsplaten ook metalen platen en de veren vervangen? Heb je van de oude set en de nieuwe set het verschil in dikte gemeten? Het zou kunnen zijn dat je veren te slap zijn of dat door iets te dunne platen icm slappe veren de platen niet genoeg worden samengedrukt tijdens het kicken. Als je een verse cilinder/zuiger met goede compressie hebt, kan het zijn dat je soms precies tegen de maximale compressie aan het trappen bent, de koppeling kan dan iets doorslippen bij lichte veren. Heb zelf soms ook dat tijdens het kicken de kickstarter iets door slipt maar accepteer dat want hou zelf van een “zachte” koppeling. Bij zware veren en een tussenplaat heb ik het slippen niet maar knijp je de kramp in je handen. Ik hou de olie wel in de gaten want bij teveel “slip” verbranden je kurken platen tijdens het rijden. 1 1 Link naar reactie
Timmie Geplaatst: 26 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 april 2022 (aangepast) 2 uur geleden, nero zei: Een andere mogelijkheid is dat de halvemaanspie van de koppeling of de krukas gebroken is. Groetjes, nero. will check. 🙂 9 minuten geleden, Pilaf zei: Gebruik je de standaard koppeling? Heb je naast de kurken koppelingsplaten ook metalen platen en de veren vervangen? Heb je van de oude set en de nieuwe set het verschil in dikte gemeten? Het zou kunnen zijn dat je veren te slap zijn of dat door iets te dunne platen icm slappe veren de platen niet genoeg worden samengedrukt tijdens het kicken. Als je een verse cilinder/zuiger met goede compressie hebt, kan het zijn dat je soms precies tegen de maximale compressie aan het trappen bent, de koppeling kan dan iets doorslippen bij lichte veren. Heb zelf soms ook dat tijdens het kicken de kickstarter iets door slipt maar accepteer dat want hou zelf van een “zachte” koppeling. Bij zware veren en een tussenplaat heb ik het slippen niet maar knijp je de kramp in je handen. Ik hou de olie wel in de gaten want bij teveel “slip” verbranden je kurken platen tijdens het rijden. Standaard koppeling. Zowel de kurkplaten als de metalen platen vervangen door identieke exemplaren. De centrale veer hergebruikt. Interessante info, thanks. 26 april 2022 aangepast door Timmie Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 28 april 2022 Delen Geplaatst: 28 april 2022 Op 26/4/2022 om 17:53, Timmie zei: will check. 🙂 Standaard koppeling. Zowel de kurkplaten als de metalen platen vervangen door identieke exemplaren. De centrale veer hergebruikt. Interessante info, thanks. Je koppelingsveer vervangen en opgelost. 🙂 als je een sterkere koppeling wil zonder je voorarm op te blazen kan je een polini wave of crimaz multispring gebruiken. 1 Link naar reactie
Timmie Geplaatst: 29 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2022 Op 28/4/2022 om 14:01, Frissenappel zei: Je koppelingsveer vervangen en opgelost. 🙂 als je een sterkere koppeling wil zonder je voorarm op te blazen kan je een polini wave of crimaz multispring gebruiken. Mijn gedacht ook L. Die oude veer is waarschijnlijk net niet meer krachtig genoeg voor de nieuwe cylinder/piston/75cc. Blokje loopt intussen wel al, da's al mooi 🙂 1 Link naar reactie
Timmie Geplaatst: 3 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 3 mei 2022 Op 29/4/2022 om 22:57, Timmie zei: Mijn gedacht ook L. Die oude veer is waarschijnlijk net niet meer krachtig genoeg voor de nieuwe cylinder/piston/75cc. Blokje loopt intussen wel al, da's al mooi 🙂 Heb bij lokale Vespaspecialist SDN even geïnformeerd naar beschikbaarheid van deze veer: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/koppeling-veer-polini-wave_22800100 Kreeg van Sven de reactie: "Als je een linker arm wil hebben als de hulk wil ik deze veer zetten". 🙂 Is dit de juiste veer? Voor de volledigheid nog: de koppeling is gewoon de originele, met 3 kurkplaten. Stel me nu de vraag wat de beste optie is: Die Polini Wave, of gaan voor een gewone nieuwe standaard veer? Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 13 mei 2022 Delen Geplaatst: 13 mei 2022 Die polini wave is niet zwaarder in te duwen dan een originele. En een crimaz multispring al helemaaaal niet. Geen idee wat Sven bedoelt.. Ik heb nog een hoop standaard veren liggen. Als je wil mag je ze gewoon hebben Tim. 1 Link naar reactie
Timmie Geplaatst: 13 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 mei 2022 17 uur geleden, Frissenappel zei: Die polini wave is niet zwaarder in te duwen dan een originele. En een crimaz multispring al helemaaaal niet. Geen idee wat Sven bedoelt.. Ik heb nog een hoop standaard veren liggen. Als je wil mag je ze gewoon hebben Tim. Thanks again voor de feedback L., top. Link naar reactie
Timmie Geplaatst: 7 juli 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2022 Na een volledige revisie te hebben gedaan bolt mijn machien terug. Voor mij was dit de eerste keer dat ik zelf een blokje reviseerde, maar het is mij mits onderstaande filmpjes (en mede dank zij het regelmatige advies en de nieuwe carterhelften die ik kon kopen van forumlid Frissenappel - thanks) prima gelukt: https://www.youtube.com/watch?v=tYB7pvLnBu8 SDN in Stevoort heb ik de finale afstelling en het monteren van de vitessekabeltjes laten doen. Dit werd perfect gedaan door Sven. Hierbij nog enkele foto's van mijn scooter. Keep it safe! Tim (Hasselt) 3 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen