Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tuning PX 200 de begin stappen


renoretro

Aanbevolen berichten

Eerst wat lasjes leggen ze op het carter.

Zie foto's.

Alleen één ding begrijp ik niet en dat is dat ze een lange slag krukas steken de motor dan 100% nog werkt,natuurlijk met een semise,of carterplaat onder de cilinder,maar de maat van bovenkant cilinder tot onderkant uitlaatgat blijft toch hetzelfde (de slaglengte) als voor een standaard of malossi cilinder,als je begrijpt wat ik bedoel.

één ding staat vast en dat is dat je moet zorgen dat de zuiger gelijk of iets lager komt dan de onderkant binnenin de cilinder van de uitlaatpoort.

Of je moet een speciale cilinderkop hebben met een groter verbrandings volume en deels is uitgedraaid voor plaats te maken voor de zuiger?

Kunnen jullie volgen?

img1474bq6.th.jpg

img1478ku4.th.jpg

img1481tq6.th.jpg

img1482xc4.th.jpg

img1483eq9.th.jpg

Link naar reactie

Doordat de piston een langere weg af te leggen heeft, bereikt hij op hetzelfde toerental als een met een gewone krukas een hogere snelheid (want hij moet meer afstand afleggen in dezelfde tijd), waardoor hij meer energie opbouwt en dat zorgt ervoor dat je meer koppel hebt. Dit beperkt tegelijkertijd het toerental dat je motor zal bereiken, want dit word deels bepaald door de maximale snelheid die je piston kan bereiken. Wat je ook niet mag vergeten is het volume mengsel dat onder de piston zit, namelijk in je carter, waar ook de primaire compressie opgebouwd word. De primaire compressie zal volgens mij ook hoger liggen omdat de piston dieper in het carter verdwijnt.

Link naar reactie

critische opmerking (maar constructief bedoeld):

Weet jij eigenlijk wel waar je mee bezig bent ?

-De plekken die je hebt opgelast lijken mij niet helemaal correct. Het carbuvlak hoeft helemaal niet opgelast te worden. (tenzij je een of andere exotische reed-valve gaat maken)

-De belangrijkste plek ben je nog vergeten, nml achter de koppeling.

Toevoeging aan Speedracer. combinatie 60mm en Mal210 is zoeken naar het beste compromis. Je zal ofwel een spacer bovenaan moeten gebruiken (of aangepaste cyl-kop) of onderaan van 1.5mm. (of combiantie van de 2). Worb5 heeft die.

Er is op het GSF een heel topic over. Ik heb hier ook nog een handleiding liggen waarin uiteen gezet wordt hoe je bij een Vespa de analyse maakt van. stuur maar een pm.

Heb overigens foto's liggen van hoe Worb5 dat doet. ( ook combinatie 60mm en Malossi)

nog een tip: Worb5 verlkoopt speciale dichtingspasta (DIRKO) die hogere temperaturen aankan dan die je normaal koopt). Bestel die ineens mee. Eén nadeel, droogt erg snel, dus lastig te verwerken. (spreek uit ervaring)

Link naar reactie

aan josse,

inderdaad ik weet waar ik mee bezig ben,tis niet mijn eerste.lol

als je de inlaat ook vergroot in de breedte moet je wel deze oplassen anders wordt het iets te dun volgens mij.

En ook voor de manifold een beter draagvlak te geven.

Nog iets het carter kan zelfs dicht zonder de las daar af te slijpen,ik heb juist langs de naad gelast.

Natuurlijk beter te veel lassen,dan te weinig,alleen meer slijpwerk.

En achter het tandwiel in het koppelingshuis heb ik ook gelast,maar heb het tandwiel er weer op gemonteerd,voorlopig om het niet kwijt te spelen.

Natuurlijk valt het tandwiel dan weg.

Bovenaan het koppelingshuis moest er ook nog gelast worden.

Op de foto 1 is dit nog niet gebeurd.

Ik maak later meer foto's.

Link naar reactie

Ik ben vooral benieuwd welke cilinder jij daarop wil gaan monteren, want er is geen enkele kit voor een vespa die zo'n grote transferoppervlakte vereist, dus dat wil zeggen dat er iets anders opkomt... maar wat?

Link naar reactie

tenzij hij natuurlijk van plan is de koelvinnen thv de inlaatpoorten dicht te lassen op de Malossi.

In dat geval nog een tip : haal het nooit in je hoofd om de onderste spoelpoorten van de Malossi (in het loopvlak) helemaal tot onderaan open te maken. Hij trekt dan nml krom en je piston komt daar dan vast te zitten. ( heb dat eens van heel dicht bij gezien).

Link naar reactie

speedracer heeft het bijna juist,maar ik ben er nog stil mee bezig.

Als het niet anders kan,dan maar een WORB5 malossi.

Josse,dat laatste heb je gelijk in,maar dit is niet de bedoeling.

Of de foto's ziet het er wel redelijk vel uit.

In het echt daarintegen...

Wie zien wel.

Link naar reactie

Don't forget that your PX has a rotary valve type inlet! If you go too wide on the inlet then you will have no seal anymore and will have to use a reed valve!

But if you are already going to use a reed then just open it up as much as you like.

Link naar reactie
Don't forget that your PX has a rotary valve type inlet! If you go too wide on the inlet then you will have no seal anymore and will have to use a reed valve!

But if you are already going to use a reed then just open it up as much as you like.

John,i know,i don't use the rotary valve anymore,not so good for (extreme) tuning.(i try lol)

I will use reedvalve tissanari carbon V-force

Thanx for the reaction

Link naar reactie
Don't forget that your PX has a rotary valve type inlet! If you go too wide on the inlet then you will have no seal anymore and will have to use a reed valve!

But if you are already going to use a reed then just open it up as much as you like.

John,i know,i don't use the rotary valve anymore,not so good for (extreme) tuning.(i try lol)

I will use reedvalve (Yamaha RD 350)

Thanx for the reaction

Have fun!

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Als uw bakske af is, laat me weten waar ik u eens kan tegenkomen. Heb zelf getunde 210 (ook alles zelf gedaan) en ben is benieuwd naar het resultaat van anderen. Opgelet, overdaad schaad.

Greetz... Mike

Link naar reactie

ja geert,gij weet dat hé,maar we verzwijgen het hier hé. lol

gr nico

@ fastpx,kun je foto's van uw blokje eens hier op het forum zetten?

ik wil wel eens rijden met mijn GL 1962 (met originele motor!!!) 177cc tegen uw 210 lol

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...