Ga naar inhoud
Vespaforum.be

wil niet meer starten na opladen batterij


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een lx 4t van 2010, na het opladen van mijn lege batterij wil hij niet meer starten.

Heb de hoofdzekering nagekeken en die is in orde,de benzine meter marcheert alsook de pinker lichtjes op het dashbord,nu heb ik gelezen in de manual dat er nog ergens zekeringen zitten, wie kan mij vertellen of dit juist is en waar deze zich dan bevinden.

Dank bij voorbaat

Groeten

Ivo

Link naar reactie

Hoe oud is je accu? En is het nog de oude loodaccu? Je kan het niveau van het accuzuur even controleren en als deze te laag is bijvullen met gemineraliseerd water. Vaak is de accu dan gedaan en is vervangen het best.

Had het laatst ook met mijn LX, brandstofmeter ok alsook de pinkers maar het blokje ging niet rond. Ritten voordat ze niet meer wilde starten stotterde de Vespa bij het zetten van de pinkers bij het stoplicht, had het kunnen weten dat de accu klaar was.
Heb de accu vervangen voor een Nitro AGM Gel YB9-B accu en ze start weer goed.

Bij de accu zit de hoofdzekering, die kan je eventueel ook nog controleren, maar je pinkers werken dus denk toch echt richting de accu.

  • Like 1
Link naar reactie

Dan is het waarschijnlijk je startrelais, deze zit achter je claxon neus (bruin relais). Er zitten ook nog wat zekeringen achter de claxon neus (eentje op de CDI en eentje voor brandstofmeter/claxon/carb verwarming)

Bij deze het schema, er vanuitgaande dat je een 4 klepper hebt.

https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/LX50/LX50 4 Stroke 4 Valve/LX50 4Valve Wiring Diagram.pdf

  • Like 1
Link naar reactie

Heb je het startrelais getest en hoor je deze klikken bij het indrukken van de startknop? Zo ja dan de startmotor controleren, zo nee de startknop controleren. Schema is duidelijk dus stap voor stap alles nalopen.

Start de Vespa nog wel met de kickstart? 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik ben je even kwijt, loopt de motor nu of niet?
Als de motor loopt en je verlichting niet werkt is het je lichtrelais die je even moet controleren, er zit geen zekering specifiek voor de verlichting. Het relais is No. 12 achter de neus.

4B7828D5-DE89-417A-B8E6-CD1ECF6B186F.jpeg.8029ea5a323c7dd850d018b7b2869ee3.jpeg
D8CA55F0-A7AA-452C-9E99-1DF1E2952A0F.thumb.jpeg.375cb93d59f7ee57509f2150178442c1.jpeg

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ga dan even terug naar de basis van vonk en benzine. Het komt er op neer dat je met de kickstart controleert of je vonk krijgt en dat de vacuumleiding in orde is en er benzine wordt aangezogen.

Bij deze een uitleg: https://youtu.be/xmrLKC7lfEo

Heb je een vonk en benzine dan is waarschijnlijk je CDI kapot, deze blokjes moeten gewoon kunnen starten met de kickstart (mits accu in orde en zekeringen niet gesprongen).

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...