Jump to content

wil niet meer starten na opladen batterij


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een lx 4t van 2010, na het opladen van mijn lege batterij wil hij niet meer starten.

Heb de hoofdzekering nagekeken en die is in orde,de benzine meter marcheert alsook de pinker lichtjes op het dashbord,nu heb ik gelezen in de manual dat er nog ergens zekeringen zitten, wie kan mij vertellen of dit juist is en waar deze zich dan bevinden.

Dank bij voorbaat

Groeten

Ivo

Link to comment

Hoe oud is je accu? En is het nog de oude loodaccu? Je kan het niveau van het accuzuur even controleren en als deze te laag is bijvullen met gemineraliseerd water. Vaak is de accu dan gedaan en is vervangen het best.

Had het laatst ook met mijn LX, brandstofmeter ok alsook de pinkers maar het blokje ging niet rond. Ritten voordat ze niet meer wilde starten stotterde de Vespa bij het zetten van de pinkers bij het stoplicht, had het kunnen weten dat de accu klaar was.
Heb de accu vervangen voor een Nitro AGM Gel YB9-B accu en ze start weer goed.

Bij de accu zit de hoofdzekering, die kan je eventueel ook nog controleren, maar je pinkers werken dus denk toch echt richting de accu.

  • Like 1
Link to comment

Dan is het waarschijnlijk je startrelais, deze zit achter je claxon neus (bruin relais). Er zitten ook nog wat zekeringen achter de claxon neus (eentje op de CDI en eentje voor brandstofmeter/claxon/carb verwarming)

Bij deze het schema, er vanuitgaande dat je een 4 klepper hebt.

https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/LX50/LX50 4 Stroke 4 Valve/LX50 4Valve Wiring Diagram.pdf

  • Like 1
Link to comment

Heb je het startrelais getest en hoor je deze klikken bij het indrukken van de startknop? Zo ja dan de startmotor controleren, zo nee de startknop controleren. Schema is duidelijk dus stap voor stap alles nalopen.

Start de Vespa nog wel met de kickstart? 

  • Like 1
Link to comment

Pilaf,

Oke, met de kickstarter heb ik nog niet gebrobeerd.Denk dat het iets met een zekering of losse draad is,daar de motor rond draait ,en alles marcheert uitgezonderd lampjes van dashbord en verlichting  koplamp.

Gr

Ivo

 

  • Confused 1
Link to comment

Ik ben je even kwijt, loopt de motor nu of niet?
Als de motor loopt en je verlichting niet werkt is het je lichtrelais die je even moet controleren, er zit geen zekering specifiek voor de verlichting. Het relais is No. 12 achter de neus.

4B7828D5-DE89-417A-B8E6-CD1ECF6B186F.jpeg.8029ea5a323c7dd850d018b7b2869ee3.jpeg
D8CA55F0-A7AA-452C-9E99-1DF1E2952A0F.thumb.jpeg.375cb93d59f7ee57509f2150178442c1.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment

Ga dan even terug naar de basis van vonk en benzine. Het komt er op neer dat je met de kickstart controleert of je vonk krijgt en dat de vacuumleiding in orde is en er benzine wordt aangezogen.

Bij deze een uitleg: https://youtu.be/xmrLKC7lfEo

Heb je een vonk en benzine dan is waarschijnlijk je CDI kapot, deze blokjes moeten gewoon kunnen starten met de kickstart (mits accu in orde en zekeringen niet gesprongen).

 

  • Like 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...