Ga naar inhoud
Vespaforum.be

carterinhoud p150s '79


G.O.A.T.

Aanbevolen berichten

Ik hoor het al komen ... "Zoek het op". Maar de onzekerheid slaat hier toe.

Ik heb de olie afgelaten van mijn 150cc blok van '79 en er niet echt op gelet hoeveel er uit is gekomen. Niet bijzonder veel, zeker geen 200ml.

Maar volgens mij moet daar toch 200 a 250ml olie in of kijk ik nu echt op de verkeerde plekken ? Onlangs een Haynes gekocht die ik ondertussen al verkeerd heb gelegd en niet meer vindt.

Soit, het potteke heeft er een week ondergestaan terwijl de vespa op zijn poot stond, mooi recht. Vijzeke er vanonder ingedraaid en beginnen vullen met een klein flesje olie van bij SIP ... en dan krijg ik er met de beste wil van de wereld maar goed en wel 100ml in tenzij ik dat fleske leegknijp en er snel de stop op zet natuurlijk.

Is er een verschil tussen motoren, zit ik er gewoon naast met mijn 200ml of ... ?

Link naar reactie

Die hoeveelheid (200-250ml) welke vaak in de boekjes staat, is de hoeveelheid olie welke nodig is na een revisie ofwel een schoon en droog carter. Als je deze olie na verloop van tijd gaat wisselen blijf er altijd wat olie in de verborgen plekjes zitten, soms is het rond 30ml maar het kan ook veel meer zijn.

Als je carter leeg is kan je deze gewoon vullen tot het gat. De spat smering naar je koppeling komt vanzelf op gang als de motor loopt. Teveel olie is ook weer niet goed en bij echt teveel wordt het vanzelf eruit gespuugd bij de carter ontluchting. 

  • Like 2
Link naar reactie
6 uur geleden, Pilaf zei:

Teveel olie is ook weer niet goed en bij echt teveel wordt het vanzelf eruit gespuugd bij de carter ontluchting. 

En ze kan ook op de remschoenen terechtkomen via de oliekeerring, wat het remmen niet bevordert (zacht uitgedrukt). 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...