Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ontsteking probleem acma 1955


Raffa

Aanbevolen berichten

Hallo,

Bij dit mooi weer natuurlijk goesting om de vespas eens op te starten. De acma sloeg onmiddellijk aan. Wel maar een paar slagen. Daarna viel de motor af.  Vrij normaal bij eerste opstart na de winter.  Daarna deed de motor niks meer. Uiteindelijk dan bougie uitgedraait en geen vonk meer. Ook bougie kabel gecontroleerd.  Dan vliegwiel eraf gehaald om te kijken of mijn spie op de krukas niet over was.  Dit was ook ok.  
iemand een idee wat er nog zou kunnen zijn. 
Ook zou ik overwegen een Electronische ontsteking te plaatsen. Wat is het beste voor een standaard acma van 1955. 
Grts

raffa

Link naar reactie

Pinasco Flytech, ben hier juist bezig met een te plaatsen op een Acma '54, wel wat werk om de bedrading op een deftige manier aan te passen. UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26d0.thumb.jpg.0250f37fbc562e4d4425bccd05b8c523.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26d6.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26d7.jpg

  • Like 3
Link naar reactie

In de handleiding bij de Flytech staat de gele draad ( is trouwens een geel/witte draad) naar de spanningsregelaar en de rood/witte alleen aansluiten in geval van een batterij. Ik heb hier een schema van Bollag daar gaat de rood/witte naar de regelaar en de geel /witte niet aansluiten. Maakt dit iets uit, batterij heb ik niet. 1068444032_SchemaFlytec.png.ada576448e6adf73b15865f9d1e079b1.thumb.png.6471e458f0cbe00a17374b4817eb9465.png

Link naar reactie
19 uur geleden, Wilby zei:

In de handleiding bij de Flytech staat de gele draad ( is trouwens een geel/witte draad) naar de spanningsregelaar en de rood/witte alleen aansluiten in geval van een batterij. Ik heb hier een schema van Bollag daar gaat de rood/witte naar de regelaar en de geel /witte niet aansluiten. Maakt dit iets uit, batterij heb ik niet. 

Even reageren op deze want er is door het schema van Bollag een maar….
 

Nero heeft gelijk, het maakt niet uit of je geel/wit of rood/wit gebruikt want uit beide komt ongereguleerde AC welke naar de spanningsregelaar gaat.

Ben wel even verder gaan zoeken wat de nut is van beide draden en waarom Bollag de rood/witte gebruikt. Heb zelf even bij mijn vespatronic en flytech gekeken en het verschil is dat de draden op verschillende plekken van de spoelen worden afgetapt. De geel/witte is bij mij aangesloten tussen de 2e en de 3e spoel en de rood/witte na de 3e spoel. Alle 3 de spoelen staan overigens in serie. Denk zelf dat dit een slimmigheidje van Bollag is omdat je bij de rood/witte gebruik maakt van 3 spoelen i.p.v. 2.

Na wat verder zoeken ben ik er achter dat Tomos in 2001 de A35 stator heeft veranderd vanwege inbouw van de elektrische start (dus inclusief accu). Onze 4 polige e-ontstekingen zijn gebaseerd op deze A35 stator en wel op het model inclusief batterij aansluiting, deze heeft dus 4 draden uit de stator (massa, bobine/cdi, licht en accu).

EE25C8A4-378F-48A6-9B6A-A67384DD9EF0.thumb.jpeg.234e584a36c82e8a5bf527f9e88499ff.jpeg

Het model van voor 2001 had echter 3 draden en daar stonden de 3 spoelen ook in serie en zat er aan het eind de gele draad, deze stator heeft in totaal dus maar 3 draden uit de stator (massa, bobine/cdi, en licht). 

2E45B506-9654-43A7-BA5E-8971A08DB6B1.thumb.jpeg.724ecc9244e802658d12663315664515.jpeg

Denk dus dat ze bij de ontwikkeling van vespatronic,flytech,parmakit e.a. voor de universele 4 draads optie hebben gekozen zodat wij als gebruikers een separate aansluiting hebben voor licht en accu richting de spanningsregelaar. Kan geen andere reden verzinnen want voor de meeste gebruikers onder ons zonder accu is een 3 draads stator voldoende.
 

Zover ik het nu zie is bij een installatie zonder een accu de rood/witte draad de voorkeursdraad als je zware gebruikers achter de spanningsregelaar hebt. Heb zelf de geel/witte op beide Vespa’s gebruikt en die voldoen prima voor de 12v lampjes. Ga je echter met een 12VAC naar 5V DC converter aan de gang om je navigatie/telefoon op te laden dan is dit het overwegen waard.
 

Ziet iemand het anders dan hoor ik het graag, ook als de rood/witte en geel/witte bedrading van je vespatronic/flytech e.a. stator anders is.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Vandaag de ontsteking ontvangen, natuurlijk nieuwsgierig. Kan het zijn dat je de beugel moet aanpassen?

heeft iemand dit nog voorgehad. Ook als er zijn met gedetailleerde fotos over de plaatsing zou ik zeer blij zijn. 
grts. Raffa

1BAD3B4C-2B74-4552-AE50-2BD98D570F9E.jpeg

Link naar reactie

Hier nog een paar, de beugel zou moeten passen.

Ik heb een junction box geplaatst waar de draden samenkomen, lijkt mij beter dan dat gedoe met dubbele stekkers op de CDI. 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26d5.thumb.jpg.b1fb1a67c1508d9f88b55556fc5e7287.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_26d1.thumb.jpg.a1a5d69bc58a099faa597c229aa9b941.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Slecht weer, dus weer verder gewerkt. Inderdaad een klus om alle kabels mooi weg te werken Wilby. 


ik heb een vraag ivm. ontsteking. Is deze enkel af te stellen met stroboscooplamp of merkteken op de statorplaat voldoende. (Foto) misschien dat iemand mij tips kan geven

de Vespa starte onmiddellijk bij 2de kik.  Enkel nog bedrading van licht claxon en zoverder aansluiten .  

 

FBFBB1D4-D863-49D2-B29A-714F86F51467.jpeg

1FEAA9C7-27F0-4B7E-A919-11630C1F8704.jpeg

1EAD29A5-5385-4877-B905-D05023E92D1F.jpeg

Link naar reactie

Ontsteking altijd afstellen met stroboscooplamp, de merktekens zijn maar bij benadering. 

Hierbij het schema dat ik gebruik, heb aan de gelijkstroom een rem schakelaar/licht aangesloten.

Acma Flytech.png

Link naar reactie
3 uur geleden, Sjoerdo zei:

ik gebruik dit schema die hem niet gebruikt…

Er staat niet dat hij niet gebruikt wordt maar " vervangen door BGM6690 " De regulator/gelijkrichter  zorgt voor 12v DC en voert het teveel aan spanning af naar de massa zodat je lampen niet springen. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...