Ga naar inhoud
Vespaforum.be

spoel mv 150


Triumph

Aanbevolen berichten

Hallo, 

is er iemand die de spoel voor de toeter en lichten van een MotoVespa kan missen (6V)? Draadje van de verlichting jammer genoeg afgebroken in de spoel... :( 

1032380040_spoel1.jpg.1639140a19ec9d63c0d631eaaa9a2b9a.jpg

 

Grts, J.

Link naar reactie

Je kan als alternatief ook koperlakdraad kopen. Diameter van het huidige draad opmeten en de wikkelingen tellen. Daarna de lengte van de draad plus wat extra cm bestellen. Is goed te doen als je maar de tijd er voor neemt. Eindpuntjes goed lakvrij maken voordat je ze op de contactpunten vast soldeert. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb het spoeltje afgewikkeld tot op het punt waar het draadje was losgekomen, er een nieuwe draad aan gesoldeerd en geïsoleerd, daarna de wikkeling terug opgedraaid en alles teruggeplaatst op de statorplaat, ik heb het nog niet kunnen testen omdat bij de montage van het vliegwiel het spietje waarschijnlijk uit zijn ligging is gekomen en het vliegwiel dus niet op de juiste stand van vooronsteking staat met niet draaien van de motor en knallen in de uitlaat tot gevolg. Vandaag of morgen het vliegwiel eens terug afhalen en opnieuw monteren.

Ander vraagje: de Vespa heeft het onderstaand elektrisch schema, echter heb ik op de Vespa geen weerstand zitten tussen de roze draad en de massa (onderste blauwe cirkel), iemand een idee hoeveel deze weerstand moet zijn? Of kan ik de roze draad eventueel aansluiten aan de weerstand van de regelaar (bovenste blauwe cirkel)?

grts, J.

 

1216824072_SchakelplanMotovespa150S.thumb.jpg.3dc75954f325814005dff72d3f32781d.jpg

Link naar reactie

De weerstand zit bij de bobine gemonteerd volgens dit topic: https://modernvespa.com/forum/topic176553

Je kan een tweede kopen maar die zijn wel aan de prijs: https://www.sip-scootershop.com/en/product/resistance_10408000

Kan je de waarde van de weerstand bij de regelaar niet doormeten? Die waardes zijn identiek dus kan je eventueel zelf wat hobbyen.

Anders is de optie inderdaad een draad trekken en deze aansluiten op de weerstand bij de regelaar, mag geen probleem zijn bij deze lage spanningen.

Ga je trouwens gebruik maken van de originele silicium regelaar of monteer je een moderne brugcel/gelijkrichter?

6 uur geleden, Triumph zei:

Ik heb het spoeltje afgewikkeld tot op het punt waar het draadje was losgekomen, er een nieuwe draad aan gesoldeerd en geïsoleerd, daarna de wikkeling terug opgedraaid en alles teruggeplaatst op de statorplaat

Het is een manier om te repareren maar denk zelf dat dit op den duur kapot gaat door temperatuur schommelingen en vibratie van de motor. Heb je na het solderen de weerstand doorgemeten en is deze na reparatie nog correct?

  • Like 1
Link naar reactie
Op 7/3/2022 om 15:25, Pilaf zei:

De weerstand zit bij de bobine gemonteerd volgens dit topic: https://modernvespa.com/forum/topic176553

Je kan een tweede kopen maar die zijn wel aan de prijs: https://www.sip-scootershop.com/en/product/resistance_10408000

Kan je de waarde van de weerstand bij de regelaar niet doormeten? Die waardes zijn identiek dus kan je eventueel zelf wat hobbyen.

Anders is de optie inderdaad een draad trekken en deze aansluiten op de weerstand bij de regelaar, mag geen probleem zijn bij deze lage spanningen.

Ga je trouwens gebruik maken van de originele silicium regelaar of monteer je een moderne brugcel/gelijkrichter?

Het is een manier om te repareren maar denk zelf dat dit op den duur kapot gaat door temperatuur schommelingen en vibratie van de motor. Heb je na het solderen de weerstand doorgemeten en is deze na reparatie nog correct?

  • Inderdaad, bij sommige versies van de 150S zit er naast de bobijn nog een weerstand gemonteerd, in het model dat je laat zien van Sip zijn er dat zelfs twee, ik heb ook al versies gezien waarbij er een regelaar in de junctionbox gemonteerd is (150S Mk1?). In mijn geval leidt er slechts één draad (de roze) naar de weerstand langs de bobijn (een weerstand die niet aanwezig was bij aankoop). Ik kan de roze draad eenvoudig naar de weerstand van de regelaar voeren en ik vermoed dat dit geen negatief effect gaat hebben op al de rest maar waarom heeft men dit dan niet vanuit de fabriek al gedaan?
  • Voorlopig werk ik met de originele regelaar, indien blijkt dat deze niet zou werken zal ik naar iets anders moeten uitkijken.
  • Het nieuw soldeerwerk in de spoel heb ik stevig vastgebonden om te voorkomen dat trillingen het soldeersel zouden breken, de weerstand heb ik niet nagemeten maar ik heb wel een controle uitgevoerd met de multimeter na de montage van de spoel op de statorplaat en de vernieuwde verbinding was nog steeds in orde. Hopelijk heb ik vandaag of morgen de tijd om een vliegwieltrekker te gaan kopen zodat ik het vliegwiel opniew kan positioneren en de boel kan testen.
  • Wat is de bedoeling van de weerstand(en)?: Volgens mijn (bescheiden) mening verlaagt het de spanning over het standlichtlampje, indien de weerstand er niet zou zitten loopt de roze (stroom)draad rechtstreeks naar de massa, ik denk dat het nu gedeeltelijk over de weerstand loopt en gedeeltelijk over het lampje en zo via de witte draad naar de massa.

Wordt vervolgd, grts ,J

Link naar reactie

Stand van zaken na een zondagmiddag sleutelen :

Vliegwiel gedemonteerd en bleek dat het nieuwe spietje in twee stukken was gebroken bij de eerste kickstart poging, reden hiervan zou een te weinig aangespannen vliegwiel zijn en dat kan kloppen; het aanspankoppel ligt op 6 à 6,5kg/m maar bij 4kg/m had ik de indruk dat het wat veel was voor de kleine as en ben ik gestopt met aantrekken van de vliegwielmoer, ook al met het gedacht om achteraf het vliegwiel er makkelijker af te krijgen indien ik terug aan de spoel zou moeten werken.

Bon, dus even een passende trekker geleend, een nieuw spietje geplaatst en het geheel nu wél op 6 kg/m getrokken. Er was toch wel een merkbaar verschil in het opschuiven van het vliegwiel van 4 Kg/m naar 6 kg/m wat dus bovenstaande bewering bevestigd.

Maar vooraleer ik dit alles heb uitgevoerd was er nog een ander probleem op te lossen: een olielek aan het achterwiel, eerste verdachte is natuurlijk de bourage aan de uitgaande as van het achterwiel. Het motortje heb ik tijdens de winter volledig gereviseerd en er zat dus al een nieuwe dichting op de as maar er bleek nu een lek te zijn want er hing wat olie aan de achterband en er stond ook een beetje olie in de remtrommel na de eerste testrit in de tuin.

De oliekeerring dan maar opnieuw vervangen maar dit bleek niets te hebben opgelost, zelfs bij stilstand lag er nu een vettige plas onder de Vespa en stond er terug olie in de rand van de remtrommel. Had ik het geweten dan had ik direct een gesloten achterwiellager gestoken, nu zou de motor terug uit elkaar moeten om dit probleem op te lossen.

Toch eerst maar eens goed kijken vanwaar de olie komt want wat bleek; de olie stond nu niet in de rand van de remtrommel maar enkel in de rand van de remplaat. Even het achterwiel en remtrommel gedemonteerd en daar was alles poeierdroog, gelukkig. Al draaiend en kerend onder de Vespa liggend met een straffe lamp zag ik uiteindelijk dat er aan de onderkant van de carburator een vette druppel hing te bungelen en al wat er zich onder bevond was al even vettig. Bleek dat de holle bout waarmee de vlotterkamer aan de carburator staat niet echt vastgedraaid was, probleem bij deze opgelost :).

Terug naar de spoel, nu alles weer gemonteerd was en alle lekken gedicht waren kon de motor in gang getrapt worden, het beestje startte direct maar van verlichting was er spijtig genoeg geen sprake, het voorlicht brandt zoals een kaarsje, de toeter werkt maar daar houdt het dan ook op, geen achterlicht en geen duidelijk voorlicht, ook geen standlicht. Ik meet wel een uitgaande stroom maar het zijn slechts millivolts op beide stroomdraden komende uit de stator, het is me ook niet duidelijk wat ik precies als waarde zou moetn meten, ligt het probleem wel aan de spoel want volgens mij zijn er maar twee mogelijkheden: ofwel werkt een spoel ofwel werkt ze niet, hoe kan ik de regelaar uitsluiten, zorgt die misschien voor een probleem? 

Omdat ik voor deze motor geen zware kosten wil doen om hem om te bouwen naar 12 Volt (450€?) ben ik aan het denken om de spoel af te koppelen en een 12-Volt batterij in het reservewiel te plaatsen en ledlampjes te plaatsen ipv de gewone lampjes, graag jullie mening over dit alles,

grts, J.

 

Link naar reactie

Klinkt als een gestorven verlichtingsbobijn (toeter zit veelal op de accu). In de Spaanse webshops vind je voor beperkte kosten nieuwe bobijntjes, of integrale volledige 6V-ontstekingen incl. vliegwiel.

Link naar reactie

Een nieuwe bobijn is inderdaad de meest eenvoudige oplossing, mijn Lambretta rijdt al jaren op 6V en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Het is maar dat het uit Spanje moet komen en ik liever zoiets uit de plaatselijke winkel kan halen om vergissingen te vermijden maar blijkbaar zal het niet anders kunnen want in mijn omgeving is er niet direct iets te vinden hiervoor...

bedankt voor de input, 

grts,

*gezien de klaxon wel werkte heb ik gisteren de stroomdraden eens omgewisseld, stroom voor klaxon naar verlichting en stroom voor verlichting naar klaxon dus, maar toen werkten geen enkele van de twee verbruikers nog, geen klaxon meer en ook geen zwak voorlicht meer. Na de stroomdraden terug te zetten in de originele setup had ik terug een toeter en een zwak voorlicht, raar...

Link naar reactie

Zonet tot de constatie gekomen dat de lichtspoel wél werkt... ; ik had reeds de kap van het achterlicht verwijderd en zag toen dat het standlicht zwakjes oplichtte net zoals het voorlicht maar niet feller ging branden bij het gas geven. Eén ding had ik echter vergeten na te kijken en dat was of het remlicht functioneerde, daar bleek een 12V lampje in te steken (moet ik over het hoofd hebben gezien want al de rest is wel 6V), het lampje vervangen maar eigenlijk nog steeds niet geprobeerd of het remlicht wel werkte. Tot ik er deze ochtend aan dacht en de Vespa liet draaien, even op de rem geduwd en wat blijkt: het achterlicht en het remlicht alsook het voorlicht gaan mooi fél branden maar tegelijk begint de claxon te toeteren. Ik denk dat er dus ergens iets aan de massa ligt waardoor ik niet voldoende stroom krijg of misschien heb ik net geen goede massa en krijg ik dat nu wel via de rem? Tussen de claxon en het chassis zit er nu nog geen dichting, is dit misschien de oorzaak?

grts, J

Link naar reactie
42 minuten geleden, Wilby zei:

Iets duidelijker schema, misschien kan dit helpen. 

Schermafbeelding 2022-03-19 om 20.53.24.png

Dit schema heb ik ook maar het andere schema komt meer overeen met de bedrading zoals die origineel op de Vespa stond.  De gele aansluiting is bij mij in de junction box op de motor, net zoals de zwarte, nochtans zijn de roze, gele en groene kleurtjes wel aanwezig op mijn regelaar net zoals in dit schema. Dit schema lijkt me wel logischer dan het andere, vooral wat betreft de aansluiting van achterlicht, rem en groene stroomdraad die hier allemaal apart staan en in het andere schema op één plaats gebundeld zijn.  Deze week eens wat draden verleggen en zien waar we op uit komen, alvast bedankt voor het meedenken,

 

grts, J

  • Like 1
Link naar reactie

Hallo, 

probleem waarschijnlijk gevonden; Omdat de verlichting voor -en achteraan wél mooi werkte bij het indrukken van het rempedaal moest de oorzaak daar ergens te zoeken zijn, alle andere connecties eerst nog maar eens nagekeken en getest op breuken of massacontact maar dat was allemaal in orde.

Om de bedrading van de rem uit te sluiten heb ik, omdat dit het makkelijkst was, eerst de witte draad van de rem aan de regelaar losgemaakt zodat er hier geen stroom meer kon lopen naar de massa en wat bleek, de verlichting gaf dadelijk een mooi en fel licht voor -en achteraan. 

Dan wat verder gekeken naar de remschakelaar, deze had al een barstje in de behuizing maar werkte wel, schakelaar gedemonteerd en witte draad terug aangesloten aan de regelaar en de verlichting was nog altijd even goed.

Ik vermoed dan ook dat er een stroomverlies moet zijn via deze schakelaar, vandaag of morgen een nieuwe monteren (want de barst is nu een totale breuk in twee delen geworden) en dan zien we wel.

Grts, J.

  • Like 1
Link naar reactie
3 uur geleden, Triumph zei:

 

Dan wat verder gekeken naar de remschakelaar, deze had al een barstje in de behuizing maar werkte wel, schakelaar gedemonteerd en witte draad terug aangesloten aan de regelaar en de verlichting was nog altijd even goed.

 

 

 

Heb je de remschakelaar ingeduwd (zoals hij in neutrale stand staat op de vespa) bij het uittesten? Anders is er mogelijk een verkeerde schakelaar gemonteerd. Er zijn namelijk maak- en breekschakelaars. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Hey Nero,

de schakelaar maakt contact binnenin wanneer het pedaal wordt ingedrukt, dat is een maak-schakelaar als ik het goed voor heb? Ik vermoed dat het nog steeds de originele schakelaar is want hij was heel broos en één bevestigingsschroefje heb ik moeten uitboren omdat het helemaal vastgeroest zat. 

Wat ik niet kan verklaren is waarom er aan de achterkant van de schakelaar rond het bovenste schroefgat een koperen gedeelte in het plastiek is gegoten, net alsof het voor massacontact zou dienen?

Nu de schakelaar er tussenuit is branden de lichten mooi en fel, wanneer ik de contacten van de schakelaar tegen elkaar hou zwakt de lichtsterkte af maar dat is bij mijn Lambretta evengoed zo, alleen moet ik wel zeggen dat het remlicht niet echt fel oplicht... 

grts, J.

1637536012_remschakelaar1.jpg.ea47152fe81ba94616d797b3bdd246d5.jpg

1899685625_remschakelaar2.jpg.7051b51b321c46d94fdadc06c00967f9.jpg

 

Link naar reactie

Dat koperen gedeelte is gewoon een versterking in de plastiek omdat het een ovaal gat is om de schakelaar juist te kunnen plaatsen.

  • Like 1
Link naar reactie
45 minuten geleden, Wilby zei:

Dat koperen gedeelte is gewoon een versterking in de plastiek omdat het een ovaal gat is om de schakelaar juist te kunnen plaatsen.

Ach zo, ik was het weer te ver aan het zoeken...

thanks, J.

Link naar reactie
8 uur geleden, Triumph zei:

Hey Nero,

de schakelaar maakt contact binnenin wanneer het pedaal wordt ingedrukt, dat is een maak-schakelaar als ik het goed voor heb? 

 

Mea Culpa, het is dus inderdaad een breek contact, dat zie ik nu pas bij de montage van de nieuwe schakelaar, maar het probleem is dus nog altijd niet opgelost.

De scooterzaak zei van de verbinding met het achterlicht eens na te kijken omdat soms bij een restauratie het nieuwe stroomkabeltje te ver doorsteekt en zo de massa raakt maar dit was spijtig genoeg niet het geval.

Ik heb de witte draad komende van de remschakelaar aan de regelaar dan maar terug losgekoppeld waardoor de rijverlichting opnieuw correct werkt, ik heb nu geen remlicht meer maar liever dat dan tijdens het rijden zo goed als geen verlichting.

ik denk dat er nog twee opties zijn: ofwel moet er inderdaad een maak schakelaar op staan i.p.v. de breek schakelaar oftewel is er iets loos met de regelaar, ik ben het nu heel even beu, pff,

één positief punt van twee weken testen van de lichten is dat ik eindelijk de truuk heb gevonden om de Vespa te starten, gewoon 5 seconden naar rechts laten overhellen en met één stevige trap is het motortje in gang, zalig...

grts, J.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...