Ga naar inhoud
Vespaforum.be

gestart met restauratie van 150 gs


Cedec

Aanbevolen berichten

  • Cedec wijzigde de titel naar gestart met restauratie van 150 gs

Vespacioa, dank voor de steun!

Nero, De dubbele legshields, bagagerek, ... zijn al bij de Chromeerder. Binnen een goede maand mag ik ze reeds afhalen.

Ik vermoed inderdaad dat deze heel zeldzaam zijn...

Na demonteren, opkuisen, decaperen, zandstralen en een beetje laswerk ben ik ondertussen al aan het plamuur- en lakwerk begonnen ...

IMG_0453D.JPG

IMG_0454D.JPG

  • Like 6
Link naar reactie

Misschien leuk voor de liefhebbers:

- In 1957 kostte een GS met wat opties 22.487 Belgische Franken (incl. 13% BTW in de vorm van takszegels) 

De laatste keer dat ze verzekerd was, was in 1976. Dit kostte toen 9.495 Belgische Franken per jaar

Ik heb deze kunnen kopen van de eerste eigenares en hoewel ze meer dan 40 jaar onder een afdakje heeft gestaan is ze inderdaad mooi intact gebleven. 

 

1249885241_Schermafbeelding2022-03-01om10_57_47.thumb.png.cc302314c7a279e2bc239707ae5444e9.png

aangepast door Cedec
  • Like 5
Link naar reactie

Een vraagje: klopt het chasisnr met het motornr?  Volgens sommigen zou het nummer meestal afwijken (buiten de T en M).  Deze vraag omdat ik tot nu toe alleen maar vespa's heb aangekocht waar er geen verschil zit op het chasis- en motornummer. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

23F4430D-56DB-453E-A98A-5843C65D64C7.thumb.jpeg.e8c30bebc47764d3b94362404a3eda64.jpegNero, chassis en motornummers zijn 2 verschillende nummers zowel op de originele factuur als op de Vespa. Blijkbaar nog altijd de originele … 

aangepast door Cedec
  • Like 3
Link naar reactie

Inderdaad een spuitcabine in elkaar getimmerd met verwarming. Werkt goed. Morgen blanke vernis en dan starten met de Mipa chromelak voor een aantal accessoires …

E2B46A51-D2A4-47D6-8B0F-EAFF33E3308C.jpeg

aangepast door Cedec
  • Like 2
Link naar reactie

De voorbije dagen de eindlagen en de 2 blanke laklagen aangebracht en ook al was dit de eerste keer, content van mijn werk.  

Bowyer, inderdaad, een spuitcabine is altijd wat te klein, volgende keer maak ik een grotere ...

De chroomlak van Mipa gaf een minder goed resultaat dan verwacht. Goed voor de kleine onderdelen maar bij onderdelen met grotere oppervlaktes blinkt deze een stuk minder dan echte chroom. 

Nu starten met de elektrische bekabeling, treeplanklijsten en het montagewerk van voorwiel...

Schermafbeelding 2022-03-08 om 10.49.38.png

Schermafbeelding 2022-03-08 om 10.49.23.png

  • Like 3
Link naar reactie

Er is natuurlijk ook een reden dat verchromen zo kostbaar is. Het is behoorlijk arbeidsintensief en de behandelingen zijn ook kostbaar wat materiaal en energie betreft maar daar heb je dan als het goed is heel lang plezier van.

De kleur van verchroomd materiaal is trouwens het nikkel, het chroom moet je zien als de blanke lak laag.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Tussen de batterij en massa zou ik toch schakelaar plaatsen om te vermijden dat de batterij leegloopt bij stilstand. De bekabeling aan de batterij lijkt me ook aan de dunne kant. Ik zou hiervoor minstens 2.5m³ gebruiken. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Nero, Dankjewel voor de tip van de 2,5 carré, de 1,5 gaat er weer af!

Ik had al gelezen op het forum dat er mogelijks stroomverlies was en een schakelaar handig is om platte batterijen te vermijden..

Enige idee welke batterijlader ik best aanschaf voor dit type van retro-batterij? Druppellader 6V?

Link naar reactie

is er een reden dat je gaat voor batterij?  Is wel originele opzet, maar is de hoofdreden waarom GS'en destijds na een paar jaar aan de kant stonden en de laatste jaren terug populair voor restauratie sinds een deftige elke ontsteking beschikbaar is.

Jaren geleden had ik nog batterij op GS en reed enkel dagen goed, maar dan begon miserie.  Destijds reed men niet met lichten overdag en dus batterie niet zo zwaar belast.  Toch een keertje gehad dat mijn zijbil gloeiend heet stond omdat de batterij bijna in brand stond ;o)

N

 

  • Haha 2
Link naar reactie
1 uur terug, Cedec zei:

Gestart met de montage en de bekabeling ... 

Schermafbeelding 2022-03-22 om 09.13.23.png

o, en by the way, doe je iets met de originele verroeste koplampring?  Zou wonderwel passen op mijn  o-lak Misa GS 😀

Link naar reactie
1 uur terug, Cedec zei:

Nero, Dankjewel voor de tip van de 2,5 carré, de 1,5 gaat er weer af!

Ik had al gelezen op het forum dat er mogelijks stroomverlies was en een schakelaar handig is om platte batterijen te vermijden..

Enige idee welke batterijlader ik best aanschaf voor dit type van retro-batterij? Druppellader 6V?

2.5 mm³ tussen massa en batterij, 1.5mm³ aan de + kan je behouden. 

Een druppellader is ok. 

Maar N!ce heeft zeker een punt. De batterij is een zwak punt bij de GS'n. Omdat de voeding van de verlichting en de ontsteking beiden over de batterij gaan kan dit problemen geven.  Bij de uiterste stand van de lichtschakelaar (rijden met verlichting zonder over de batterij te gaan) zou dit in theorie niet geen problemen mogen geven, maar in de praktijk is dit wel anders... 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Tot nu toe geen probleem met batterij, in de 1e stand is er alleen ontsteking, in de 2e alleen standlichten stop en claxon over de batterij, in de 3e stand alle lichten behalve stop via de spoel en niet de batterij. Schakelaar is wel handig. 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2355.jpg

Link naar reactie
6 uur geleden, N!Ce zei:

o, en by the way, doe je iets met de originele verroeste koplampring?  Zou wonderwel passen op mijn  o-lak Misa GS 😀

N!Ce, ik heb deze koplampring over. Je mag deze hebben van mij, alles voor een goed doel! 

Hoe spreken we verder af? Ik ben binnenkort in het Antwerpse ... Kun je hier een Persoonlijk bericht versturen?

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...