Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kabelboom px125cc motovespa 150


SSimons160GS

Aanbevolen berichten

Ik zou graag een kabelboom willen samenstellen voor een motovespa met een PX125cc motor(VNX1M) met startmotor en 12V batterij. 

Een hele puzzel en in geraak er moe ilijk uit omdat niet alle modellen dezelfde kleuren gebruiken op hun schema's. 

Buitengewoon is de elektrische starter, daarvoor ontbreekt een knop (schakelaar), die zal ik ergens moeten inbouwen. Misschien onder het stuur in het handschoenkastje of aan het stuur. Voor deze elektrische starter is ook een beveiligingsschakelaar nodig aan de koppeling. 

Kan iemand me zeggen hoe ik vanaf het schakelkastje met blauw en zwart verder moet?

Elektriciteit Motovespa 1.jpg

Elektriciteit Motovespa 2.jpg

Link naar reactie

Moest ik van u zijn zou ik die startmotor supprimeren (real men kick there...  :) ).  Dit zou de bekabeling al wat simpeler maken en je hoeft geen batterij meer (die stuk gaat als de scooter een tijdje binnen staat). 

Voor de remschakelaar zou ik de rode draad op het schema afkoppelen en een nieuwe trekken van de statorplate (voeding) naar de remschakelaar. De remschakelaar vervangen door een "maak"schakelaar (als je het rempedaal indrukt loopt de stroom door naar het remlicht). 

Is je Px-motor eentje met een elektronisch ontsteking of een puntenontsteking? 

Groetjes, nero. 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Bij de meeste px motoren gaan er slechts 3 kabels naar het frame, plus/min en kabel om motor stop te zetten. (groen)

(electrische starter en accu zou ik idd afkoppelen)

Mijn kennis mbt electra is niet mijn sterkste kant, maar zou het niet mogelijk kunnen zijn de kabelboom vd motovespa te laten zitten en bij de junction box te verbinden met de kabelboom vd px?

(zijn vd px dus slechts drie kabels, zwart is min/massa, blauw plus en groen start onderbreker)

Zijn er electra experts die dit kunnen bevestigen/tegen spreken?

 

 

Link naar reactie
49 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Bij de meeste px motoren gaan er slechts 3 kabels naar het frame, plus/min en kabel om motor stop te zetten. (groen)

(electrische starter en accu zou ik idd afkoppelen)

Mijn kennis mbt electra is niet mijn sterkste kant, maar zou het niet mogelijk kunnen zijn de kabelboom vd motovespa te laten zitten en bij de junction box te verbinden met de kabelboom vd px?

(zijn vd px dus slechts drie kabels, zwart is min/massa, blauw plus en groen start onderbreker)

Zijn er electra experts die dit kunnen bevestigen/tegen spreken?

 

 

De kabelboom van de 150 is niet meer te redden. Ik was ook van plan om kabels te leggen voor een 12V circuit. De starter uitschakelen is geen probleem maar de batterij wil ik wel graag behouden. Ik ga alvast opzoek naar de groene kabel want die zie ik op het eerste zicht niet in de junction box voor aansluiting zitten. Die gaat van de ontsteking naar de CDI.

 

Link naar reactie
15 uur geleden, nero zei:

Moest ik van u zijn zou ik die startmotor supprimeren (real men kick there...  :) ).  Dit zou de bekabeling al wat simpeler maken en je hoeft geen batterij meer (die stuk gaat als de scooter een tijdje binnen staat). 

Voor de remschakelaar zou ik de rode draad op het schema afkoppelen en een nieuwe trekken van de statorplate (voeding) naar de remschakelaar. De remschakelaar vervangen door een "maak"schakelaar (als je het rempedaal indrukt loopt de stroom door naar het remlicht). 

Is je Px-motor eentje met een elektronisch ontsteking of een puntenontsteking? 

Groetjes, nero. 

 

Dag Nero, die heeft nog een puntontsteking. De batterij zou ik graag willen behouden, daar is mijn claxon ook op voorzien. (12V DC).

Link naar reactie
27 minuten geleden, SSimons160GS zei:

Dag Nero, die heeft nog een puntontsteking. De batterij zou ik graag willen behouden, daar is mijn claxon ook op voorzien. (12V DC).

Sorry Nero, het gaat om een elektronische. zie foto.

20211212_153448.jpg

Link naar reactie

Als kill-switch kan je de parkeerlicht aansluitingen gebruiken op het contact (10-6-9).  Meet uit tussen welke contacten je verbinding hebt als de schakelaar volledig links staat. 

De rest van de bedrading kan je afkoppelen en rechtstreeks doorverbinden naar de lichtschakelaar en van daar naar de koplamp. De gele draad is de voeding van de verlichting. 

Als je een px-kabelboom gebruikt moet je wel goed weten (= meten) welke de voeding is en eventueel de massa (bij gelijkstroom). 

Groetjes, nero. 

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Bekijk anders goed de kabelbomen die speciaal zijn gemaakt voor retro fitting van een px motor. Te vinden bij sip en scooter center koln, kwestie van kijken welke scooter het dichtst bij de 160gs zit wbt kabelboom/ electra setup.

(misschien 1 vd GL versies?)

Link naar reactie

Ik zou de accu en elektrische starter weglaten en dan is het idd zoals Niels aangeeft een redelijk standaard ombouw naar 12volt.  Remschakelaar ombouwen van breek naar maak en de rest even meten wat betreft de schakelaar.  Voor veel modellen verkoopt sip ook wel een kabelboom en schakelaars. 

Link naar reactie

Aan de hand van jullie tips heb ik een nieuw schema getekend. 

De kabelboom van het schema zou deze moeten zijn:

https://www.scooter-center.com/en/wiring-loom-vespa-vespa-gs160-36001-models-with-battery-1102463?number=1102463

Ik heb twee vraagtekens op het schema aangeduid. Weet iemand wat ik daarmee moet?Schema.thumb.jpg.4b5f6d6a0f25fd57be40fcdb9eea1b5a.jpg

Link naar reactie

Je kan dit schema erbij gebruiken en toevoegen aan jouw schema icm kleine aanpassing bij het CDI deel om alles bij de schakelaar correct aan te sluiten: (zie topic: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/27569-vespatronic-gs160/).

Aansluitpool no.10 wordt niet gebruikt omdat deze alleen voor het parkeerlicht is (6v systeem icm accu).

Voor dit schema zijn de standaard kabelbomen te gebruiken en zoals Nero al zegt gebruik je de parkeerstand op de stuurschakelaar voor het uitzetten van de motor. Dit schema werkt prima en wordt veel gebruikt bij de GS160 conversie van 6v punten ontsteking naar 12v elektronische ontsteking (of upgrade naar p/px motor).

Bij dit schema kan je uiteraard gebruik maken van een 12v accu welke je achter je spanningsregelaar plaatst. Je kan er dan voor kiezen om de claxon en/of verlichting DC te maken zodat deze altijd constant branden. Deze p/px stator is qua vermogen prima dus zou zelf voor een compleet AC systeem gaan zonder het gedoe/onderhoud van een accu.

 

VespatronicGS160.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 1/3/2022 om 10:29, Pilaf zei:

Je kan dit schema erbij gebruiken en toevoegen aan jouw schema icm kleine aanpassing bij het CDI deel om alles bij de schakelaar correct aan te sluiten: (zie topic: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/27569-vespatronic-gs160/).

Aansluitpool no.10 wordt niet gebruikt omdat deze alleen voor het parkeerlicht is (6v systeem icm accu).

Voor dit schema zijn de standaard kabelbomen te gebruiken en zoals Nero al zegt gebruik je de parkeerstand op de stuurschakelaar voor het uitzetten van de motor. Dit schema werkt prima en wordt veel gebruikt bij de GS160 conversie van 6v punten ontsteking naar 12v elektronische ontsteking (of upgrade naar p/px motor).

Bij dit schema kan je uiteraard gebruik maken van een 12v accu welke je achter je spanningsregelaar plaatst. Je kan er dan voor kiezen om de claxon en/of verlichting DC te maken zodat deze altijd constant branden. Deze p/px stator is qua vermogen prima dus zou zelf voor een compleet AC systeem gaan zonder het gedoe/onderhoud van een accu.

 

VespatronicGS160.jpg

Ik ga de 10 pin schakelaar gebruiken omdat ik die heb en de aansluiting is voor een 8 pin toch anders. Verder zie ik twee engine kill standen, daar pas ik ook liever voor.

aangepast door SSimons160GS
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Nog even terugkomen op het schema. Gisteren alles aangesloten en het werkt behalve dat ik zonder draaiende motor geen spanning heb van de batterij. Ik dacht dat de gelijkrichter een brug maakte tussen spanning van een draaiende motor en de batterij. Maar dat is niet het geval. Dus alles werk alleen als ik de paarse (A aan gelijkrichter ) rechtstreeks verbind met de + van de Batterij. Dus op het schema hieronder is nog een foutje. Mijn idee is om in stand twee (als de motor niet draait) toch spanning te hebben aan de lichten en dat (van zodra je de motor draait) de spanning zou overgenomen worden door de motor en de batterij wordt opgeladen.

 

Schema.png

aangepast door SSimons160GS
foutje in tekst
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...