Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa s stinkt naar verbrand rubber


Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Gewoon de origine snaar monteren met nummer 830488. Maar voor je gaat vervangen de oude snaar controleren op vreemde slijtage en breedte (minimaal 175mm).

e.e.a. kan je terugvinden vanaf pagina 63. https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/S50/S50 4valve Workshop Manual.pdf
 

Controleer ook je vario en rollen, zou zomaar kunnen zijn dat deze groeven heeft van het doorslippen van de snaar. In dat geval is je drukveer misschien ook incorrect en kan je aan de gang blijven. Mijn ervaring is dat de vario-snaar-koppeling van het standaard piaggio pakket (bij gemiddeld rijdersgewicht) prima gebalanceerd is voor de s/lx, en dat wijzigingen aan deze set met aftermarkt onderdelen alleen maar de balans verstoord. Weet niet wat er bij jou voor onderdelen onderzitten maar misschien zit daar iets niet correct.

Als laatste wil de achterrem ook wel eens aanlopen wat deze geur kan produceren. Een beetje gangbaar maken wil vaak ook helpen. Het kan natuurlijk ook een kabeltje of rubbervoering zijn wat tegen een heet onderdeel ligt aan te schuren. Probeer de geur te lokaliseren zodat je gerichter kan zoeken.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 30/3/2022 om 15:40, Pilaf zei:

Gewoon de origine snaar monteren met nummer 830488. Maar voor je gaat vervangen de oude snaar controleren op vreemde slijtage en breedte (minimaal 175mm).

e.e.a. kan je terugvinden vanaf pagina 63. https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/S50/S50 4valve Workshop Manual.pdf
 

Controleer ook je vario en rollen, zou zomaar kunnen zijn dat deze groeven heeft van het doorslippen van de snaar. In dat geval is je drukveer misschien ook incorrect en kan je aan de gang blijven. Mijn ervaring is dat de vario-snaar-koppeling van het standaard piaggio pakket (bij gemiddeld rijdersgewicht) prima gebalanceerd is voor de s/lx, en dat wijzigingen aan deze set met aftermarkt onderdelen alleen maar de balans verstoord. Weet niet wat er bij jou voor onderdelen onderzitten maar misschien zit daar iets niet correct.

Als laatste wil de achterrem ook wel eens aanlopen wat deze geur kan produceren. Een beetje gangbaar maken wil vaak ook helpen. Het kan natuurlijk ook een kabeltje of rubbervoering zijn wat tegen een heet onderdeel ligt aan te schuren. Probeer de geur te lokaliseren zodat je gerichter kan zoeken.

Bedankt voor je bericht Pilaf

Ik heb alles gedemonteerd en zag dat er op het blok bij de olie vuldop vloeistof lag ,misschien is het daardoor wel gaan stinken. Nu blijkt dat dat uit het luchtfilter kwam.(filter is ook oud en is volgens mij goed verzadigd) ik heb nu een nieuw filter gehaald.

De riem die erom zit is een half jaartje oud en er staat het originele nummer op.

Hij loopt nu ongeveer 50km zonder varioring. En de rollen die er inzitten zijn van mallossi en zijn 6,1 gram. Graag zouden we de snelheid iets pittiger wilen hebben, nu lijkt het wel of hij een soort tegen gehouden wordt en de ene keer iets harder gaat dan de andere  keer.

Zie fotos ( bij mijn vinger lag vloeistof uit het filter op het blok)

wat kan ik nog doen om hem net even iets harder te laten lopen, andere rolletjes erin?

20220402_145246.jpg

20220402_171134.jpg

20220402_171238.jpg

20220402_171307.jpg

20220402_144430.jpg

20220402_144306.jpg

20220402_145025.jpg

Link naar reactie

Er is hier geen zinnig antwoord op te geven. Zodra je met rollen aan ge gang gaat ga je een persoonlijke voorkeur creëren omdat de een harder wilt optrekken en de andere een hoger top wilt. Zoals eerder gezegd is de originele setup prima in balans qua trekkracht en topsnelheid. Mijn 4v blok loopt zonder ring, iets grotere sproeier, Malossi  luchtfilter (duo) en standaard vario setup 65km op de klok en 58km op de gps, meer zit er niet in. De volgende stap is de CDi/ECU aanpassen maar dat is puur de toeren begrenzer uitschakelen waardoor de slijtage ook weer toeneemt.

En dan terugkomen op jouw Vespa, het is moeilijk om vanaf een afstand de staat/type van je vario te beoordelen dus advies te geven. Het is een kwestie van proberen. Kom je er dan niet uit dan werkt een verse standaard vario het best icm een nieuwe snaar. Dit is gewoon een gevoelig onderdeel en kleine oneffenheden in de rol of in het glijvlak voel je al als dipje of schokken.

Dan de vloeistof, ik denk dat je luchtfilter verzadigd is en dat een een hoop prut uit het luchtfilter naar beneden is gelopen. Maak alles goed schoon en vervang het luchtfilter voor een Malossi (malossi 1414532). Beetje luchtfilter spray op de grove zijde, is een prima filter en laat een hoop lucht door.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...