Jump to content
Vespaforum.be

pk50 '86 met 19.19 carburateur


Recommended Posts

Hello

Ik heb voor een prikje een pk50 op de kop getikt waar niet veel goeds over te vertellen viel - maar vond de kleur zo knap en had wel zin in een projectje.
Nu steekt er een 19.19 carbu op met pollini banaan uitlaat. Ik vermoed dus dat iemand ooit tevergeefs geprobeerd heeft hier een racemachine van te maken.
Voor mij is dat absoluut niet nodig, en ik lees ook vaak dat een 50cc blokje met die carburateur niet zo interessant is.

De carburateur is op zich wel in prima staat, dus als het niet nodig is om een 16.10 te kopen doe ik dat ook liever niet. Want ik neem dat ik dan ook inlaatspruitstuk en huls aanzuigstuk moet aanschaffen?

Ik heb een nieuwe bobine en bougie (NGK b7hs) gestoken + carburateur netjes gemaakt. Voorlopig geen enkel leven in te krijgen (terwijl hij ervoor wel startte, zij het heel slecht draaiend). 

Lang verhaal kort: Is het mogelijk om deze configuratie vlot te doen bollen? Is er een richtlijn voor juiste sproeiers?

Bedankt alvast!
Stan.
 

Link to comment

Waarschijnlijk dan ook niet meer een 50cc cylinder die er op zit maar iets groter? Pistonringen nog ok? keerringen ok? Pas dan kan je gaan nadenken over sproeiers. Heeft hij ooit goed gedraaid in deze configuratie?

Link to comment

Voor zover ik het kan uitmaken lijkt de cylinder me wel nog origineel. Pistonringen zien er ok uit, keerringen nog niet bekeken.
Ik vermoed dat hij nooit soepel gedraaid heeft in deze configuratie.

9 minuten geleden, Ed75 zei:

Waarschijnlijk dan ook niet meer een 50cc cylinder die er op zit maar iets groter? Pistonringen nog ok? keerringen ok? Pas dan kan je gaan nadenken over sproeiers. Heeft hij ooit goed gedraaid in deze configuratie?

Merci alvast voor je reactie!

Link to comment
46 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Pistondiameter al es gemeten?

Al eens een cilinderkop gedemonteerd bij een small frame terwijl de motor er nog onder steekt? :) 

tip: als je de achterveer lost kan je de motor kantelen en wordt het "iets" makkelijker. 

Groetjes, nero. 

Link to comment

Ik veronderstelde dat als de pistonringen er goed uit “zien”, de cilinder(kop) er al af is eej.  

  • Like 1
Link to comment

Ik had vroeger op mijn pk50xl een DR75 met 19mm carbu en Leo Vinci uitlaat. Dat ging toch wel een pak beter vooruit dan met een standaard carbu en sito+ uitlaat. 😉

Link to comment
  • 2 months later...

19.19 voor gewoon te touren is misschien te veel. De 16.16 is misschien een goede compromis voor lekker te touren en toch wat meer koppel.

Link to comment

Koppel en carbdiameter hebben niet zo veel met elkaar te maken. Uitlaat, krukastiming en voorontsteking hebben daarentegen een veel groteren impact. Vergroten van 16.10 naar 16.16 op een verder factory original setup heeft (behalve in het geval je graag centen over de balk gooit) weinig tot geen zin (in theorie een hoger max. toerental; maar daarvoor zit er te weinig te vermogen in een 50cc 2-poorts vingerhoed). Kost/prestatie-gewijs ga je meer plezier halen uit een semi-expansiuitlaatje en een grotere sproeier. 

  • Thanks 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...