Ga naar inhoud
Vespaforum.be

lekkage px200


robato28

Aanbevolen berichten

Toen ik een andere koppelingshendel en remhendel wilde installeren moest ik natuurlijk ook eerst de koppelingskabel onder het blok lossen. Daarbij kwam ik erachter dat er lekkage van olie (of de combinatie olie/benzine) was te zien rond de uitlaatpoort. Ik had het idee dat de lekkage wat hoger zat en heb het achterwiel verwijderd om eens goed te kijken. Naast alle viezigheid op het blok zie ik nu op twee plaatsen duidelijk lekkage. Iemand enig idee hoe en wat? Het lijkt van de carburateur te komen. 

vespalekkage 1.jpg

vespalekkage 3.jpg

vespalekkage 5.jpg

vespalekkage 6.jpg

Link naar reactie

Wat vettigheid aan of in de buurt van de uitlaatintake is niet abnormaal. Uiteindelijk zweet elke motor wel een beetje.

Mogelijk is die vettigheid ook terug te brengen tot het oliespoor ter hoogte van de benzineleiding onderin de airbox. Bekijk de binnenkant van je luchtfilterhuis es. Verschillende zakken kunnen daar olie, benzine en een mengsel van beide lekken. Oliepomp en -leiding, benzineleiding en banjoaansluuiting,... tot spitback omwille intakeslijtage. 

Link naar reactie

Ik denk dat hij met intakeslijtage bedoelt dat er slijtage is daar waar het benzinemengsel vanuit de carburateur het carter binnenkomt, waardoor de aanzuigkracht van de krukas verslechterd en het mengsel deels teruggespuwd wordt. Een extreem voorbeeld:

image.png.582dcef458197418ccc50e6631c0b6c0.png 

 

 

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Choke blijft niet hangen, net nog gecontroleerd. Of ik niet boven de 2000 toeren kom is lastig checken zonder toerenteller maar bij ritjes rijdt ik tegen de 80 tot 90 km/u dus het lijkt me dat ik dan boven de 2000 rpm zit. Dan toch de vlotternaald? Heb een pakkingsstje besteld voor de carburateur, zodra die binnen is zal ik hem eens opengooien en de vlotternaald checken. 

Link naar reactie

Ik kan me vergissen, maar de pakking onder het vlotterkamerdeksel oogt wat sappig. :) 

Tijdens het rijden kan er daar wat 2taktmengsel lekken (zolang de vlotternaald niet afsluit). Als je dan toch es naar de naald kijkt, steek dan (eigenlijk sowieso) best ineens een nieuw pakkinkje he?

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
15 hours ago, nero said:

De benzinedarm klem is ok. 

Groetjes, nero. 

Die klem is ok 'voor de originele benzineslang'. Als je die monteert op een benzineslang met een te grote binnendiameter of te smalle buitendiameetr zal die niet voldoende spannen. Dit is klem uit veerstaal die goied werkt maar als die éénmaal voorbij zijn elastische grens gegaan is zal die ook niet voldoende klemmen nadien.

Indien je twijfelt aan de veerkrtacht vervangen door een nieuwe of door een buisklem.

Link naar reactie

Die groene vervang RMS benzineslangen hebben sowieso een kleinere buitendiameter (waardoor ze op zich al losjes door de airboxrubber zitten). Ze hebben dan nog es de neiging om, zelfs relatief kort na installatie, te verduren/krimpen/versmallen, waardoor de speling nog vergroot en de klemveer idd nog bijkomend losser komt te zitten. De benzineslangrubber sluit de airbox ook niet langer stofvrij af. Ik gebruik daarom alleen nog BGM-exemplaren

image.png.f247928bef966d3d0f7dc239a706dfd0.png

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Na een dik jaar, door ondermeer lang in de ziektewet, weer aan het sleutelen met de PX. Carburateur eruit gehad, naald vervangen (oude was wat minder spits geworden), meteen alle pakkingen vervangen. Schoongemaakt met carburateurreiniger en alles doorgespoten met lucht. Nieuwe benzineslang er aangemaakt. Blok schoongemaakt met enginecleaner zodat ik later kan zien waar er nu olie/olie en benzine lekt en alles weer in elkaar gezet. 
 

Ik wilde starten maar trok meteen de chokeknop naar buiten. Bleek dat ik vergeten was de chokekabel weer aan de carburateur te hangen 🙄 Dit dus alsnog gedaan. Alles weer dicht en starten, dit keer met werkende choke. Nu komt het echter. Het gas ging zo’n beetje door het dak! Volgas terwijl de gashendel dicht stond. 
Weer alles open maar er was niks mis met de gaskabel. Als ik aan het gas draai trekt hij gewoon de gasschuif open en draai ik het gas dicht dan gaat de gasschuif weer terug. De carburateur bleek wel vol benzine te staan. Naald en vlotter bewegen gewoon. Waar zou dit aan kunnen liggen??
 

IMG_2088.jpeg

Link naar reactie

Gingen de touren steeds hoger?

Als ja, dan heb je ergens valse lucht.

Eerste wat ik zou doen, nieuwe pakkingen onder carb bak en nieuwe pakking tussen carb bak en carburateur.

Helpt dit niet dan valse lucht tpv; oliekeerring vliegwielzijde, of koppelingzijde.

Of heel eventueel valse lucht bij cilinder voet.

Waar er valse lucht is kan je nagaan door wd40 te spuiten op bovengenoemde plaatsen, veranderd het tourental op die plek, dan heb je daar valse lucht.

Pas wel op, want door het hoge tourental (en waarschijnlijk te mager mengsel) kan je cilinder/piston beschadigen.

  • Haha 1
Link naar reactie

Hm, die moet ik dan eerst weer bestellen……Ik had net al die verpakkingen vernieuwd. 
Ik kan het overigens niet zomaar even proberen met WD40 want dan krijg ik ruzie met de hele buurt zo idioot hard gaat’ie op het gas. 

Link naar reactie
14 uren geleden, robato28 zei:

IMG_2092.jpeg

Zo te zien zit de stelschroef hélemaal tot het einde ingedraaid. Wellicht heb je nu iets te veel speling op je gaskabel en kan de gaine makkelijk uit de stelschroef wippen. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Frederik9111 zei:

Zo te zien zit de stelschroef hélemaal tot het einde ingedraaid. Wellicht heb je nu iets te veel speling op je gaskabel en kan de gaine makkelijk uit de stelschroef wippen. 

Daar lijkt het op ja, zal daar nog eens een blik op werpen. Bedankt!

Link naar reactie

Nu zijn mijn mooie nieuw geplaatste pakkinkjes wel weer vochtig geworden door de benzine die er tijdens mijn ‘vol gas’-excercitie uit de carburateur liep. Moet ik deze nu weer vervangen?  Ze ogen nog goed. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...