Jump to content
Vespaforum.be

lekkage px200


Recommended Posts

Toen ik een andere koppelingshendel en remhendel wilde installeren moest ik natuurlijk ook eerst de koppelingskabel onder het blok lossen. Daarbij kwam ik erachter dat er lekkage van olie (of de combinatie olie/benzine) was te zien rond de uitlaatpoort. Ik had het idee dat de lekkage wat hoger zat en heb het achterwiel verwijderd om eens goed te kijken. Naast alle viezigheid op het blok zie ik nu op twee plaatsen duidelijk lekkage. Iemand enig idee hoe en wat? Het lijkt van de carburateur te komen. 

vespalekkage 1.jpg

vespalekkage 3.jpg

vespalekkage 5.jpg

vespalekkage 6.jpg

Link to comment

Wat vettigheid aan of in de buurt van de uitlaatintake is niet abnormaal. Uiteindelijk zweet elke motor wel een beetje.

Mogelijk is die vettigheid ook terug te brengen tot het oliespoor ter hoogte van de benzineleiding onderin de airbox. Bekijk de binnenkant van je luchtfilterhuis es. Verschillende zakken kunnen daar olie, benzine en een mengsel van beide lekken. Oliepomp en -leiding, benzineleiding en banjoaansluuiting,... tot spitback omwille intakeslijtage. 

Link to comment

Ik denk dat hij met intakeslijtage bedoelt dat er slijtage is daar waar het benzinemengsel vanuit de carburateur het carter binnenkomt, waardoor de aanzuigkracht van de krukas verslechterd en het mengsel deels teruggespuwd wordt. Een extreem voorbeeld:

image.png.582dcef458197418ccc50e6631c0b6c0.png 

 

 

Edited by Ed75
Link to comment

Oogt wat vochtig daar binnen en de benzineslangaansluiting verdient naar mijn idee ook geen schoonheidsprijs. Wat vinden jullie overigens van de kleur van de bougie?

A1944C7A-21FB-4A09-94D0-720A4550D621.jpeg

781A280B-335A-4587-9C62-55399E50856C.jpeg

F9B92319-AE1E-4226-A9E0-1F9E050390C5.jpeg

Link to comment

Bougie is roetzwart wat wil zeggen dat deze te rijk staat. Ofwel blijft de choke hangen, ofwel ga je nooit boven 2000rpm, ofwel is de vlotternaald versleten...

Link to comment

Choke blijft niet hangen, net nog gecontroleerd. Of ik niet boven de 2000 toeren kom is lastig checken zonder toerenteller maar bij ritjes rijdt ik tegen de 80 tot 90 km/u dus het lijkt me dat ik dan boven de 2000 rpm zit. Dan toch de vlotternaald? Heb een pakkingsstje besteld voor de carburateur, zodra die binnen is zal ik hem eens opengooien en de vlotternaald checken. 

Link to comment

Ik kan me vergissen, maar de pakking onder het vlotterkamerdeksel oogt wat sappig. :) 

Tijdens het rijden kan er daar wat 2taktmengsel lekken (zolang de vlotternaald niet afsluit). Als je dan toch es naar de naald kijkt, steek dan (eigenlijk sowieso) best ineens een nieuw pakkinkje he?

Edited by Frederik9111
Link to comment
15 hours ago, nero said:

De benzinedarm klem is ok. 

Groetjes, nero. 

Die klem is ok 'voor de originele benzineslang'. Als je die monteert op een benzineslang met een te grote binnendiameter of te smalle buitendiameetr zal die niet voldoende spannen. Dit is klem uit veerstaal die goied werkt maar als die éénmaal voorbij zijn elastische grens gegaan is zal die ook niet voldoende klemmen nadien.

Indien je twijfelt aan de veerkrtacht vervangen door een nieuwe of door een buisklem.

Link to comment

Die groene vervang RMS benzineslangen hebben sowieso een kleinere buitendiameter (waardoor ze op zich al losjes door de airboxrubber zitten). Ze hebben dan nog es de neiging om, zelfs relatief kort na installatie, te verduren/krimpen/versmallen, waardoor de speling nog vergroot en de klemveer idd nog bijkomend losser komt te zitten. De benzineslangrubber sluit de airbox ook niet langer stofvrij af. Ik gebruik daarom alleen nog BGM-exemplaren

image.png.f247928bef966d3d0f7dc239a706dfd0.png

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...