Jump to content
Vespaforum.be

wat is de juiste e705 manier om een jonggebruikte vespa sprint in te voeren ?

Recommended Posts

Situatie: 

Mijn vrouw heeft op naam van haar NLse bedrijf een scooter gekocht. Eerste toelating 30-12-2020 in NL.  Prijs is dus incl btw geweest. 

Ze heeft deze gekocht om zo nu en dan mee naar de zaak te rijden bij mooi weer. En ook een van de kinderen zal hem wel gebruiken om naar school te rijden (of op zijn e-bike)

De scooter is in NL al afgemeld voor export en staat al in BEL.  Vol goede moed naar KBC voor verzekering... Daar de boodschap gekregen "Even een E705 opmaken; zo gepiept".... dus niet... 

Er moeten heel wat details worden ingevuld (chassisnr. km stand, eerste toelating) maar die details hebben we allemaal keurig ingegeven. Een bon hebben we maar die staat dus op naam van NL-bedrijf. 

Ik wilde hem dus aanmelden en kreeg een mail van BIV waarin stond dat ik "Gelieve uw verkoper een aankoopbewijs met namen, adresgegevens, handtekeningen van koper en verkoper voertuiggegevens (merk, chassisnr. , km-stand..) datum en prijs... te vragen en daarna het dossier opnieuw in te dienen.  Ze hebben nota bene alle details al ! 

KBC had me aangeraden om gewoon even een soort van factuurtje op te stellen en dat te sturen maar dat accepteerde men dus niet. 

Km stand is 129 en is van 30-12-2020. 

Dan moet er nog BTW blijkbaar over worden betaald... nogal zot lijkt mij...  hoe krijgen we dat bedrag terug ?  Mijn vrouw heeft immers in NL ook al btw betaald... 

Hij is gekocht van een bekende van ons die er door een fietsongeluk niets meer mee kan (lang verhaal) dus hoefden we niet met handtekeningen en dergelijke te werken.

Maar kan ík die scooter überhaupt wel invoeren als het NL-bedrijf van mijn vrouw de eigenaar is. Of kan ze hem schenken aan mij (voor mijn verjaardag bijvoorbeeld) of een andere mogelijkheid. 

en kan ik op haar privé naam een 2e poging wagen ? zag dat men in dossier het chassisnr vermeld dus dat maakt het wellicht lastig ? 

Kortom; heel veel variabelen en ik die door de bomen niks meer van enig bos zie...  🤔 en dus vraag ik het de kersverse forumgenoten hier... 

Als uw vrouw de vespa heeft aangekocht op naam van een Nederlands bedrijf en BTW heeft betaald, zal ze die BTW via dat bedrijf toch ook kunnen terug trekken + het aankoopbedrag in onkosten brengen? 

Als je nu het voertuig invoert in Belgie is het logisch dat je daar opnieuw BTW voor moet betalen. Als je hem alleen voor particulier gebruik bezigt in Belgie ga je hier de BTW niet kunnen terugtrekken. 

Volgens mij is de beste oplossing dat je vrouw een verkoopovereenkomst opmaakt op haar naam of van die Nederlandse firma  naar uw naam en dit samen met dat invoerattest en gelijkvormigheidsattest opstuurt naar de DIV of meegeeft met je verzekeringsmakelaar.

Groetjes, nero. 

Edited by nero
7 hours ago, nero said:

Als je nu het voertuig invoert in Belgie is het logisch dat je daar opnieuw BTW voor moet betalen. Als je hem alleen voor particulier gebruik bezigt in Belgie ga je hier de BTW niet kunnen terugtrekken. 

Groetjes, nero. 

Bedankt voor uw suggestie. Maar als mijn vrouw de scooter nu “enkel en alleen professioneel gebruikt” (op papier). 

wat zou dan de route zijn? 
de kunst is natuurlijk om die btw terug te kunnen vorderen in NL alsmede BEL.. 😉

De redenering van de DIV is geheel juist. Elk voertuig dat in de EU wordt verkocht, wordt als nieuw beschouwd als:
- het voertuig minder dan zes maanden nadat het voor het eerst is gebruikt, verkocht en geleverd werd, of
- er met het voertuig minder dan 6000 km is gereden.

Ben je de documenten van jouw voertuig langs de douane gepasseerd voor de E705?  Of heeft jouw verzekeraar er jou eentje bezorgd? In het eerste geval had de douane jou op dat moment de 21% heffing aangerekend op het verkoopbedrag (zowel in het geval koper en verkoper beiden particulieren zijn, als in het geval van koper-particulier en btw-plichtige verkoper). De enige uitzondering daarop is het geval waarin ook de koper btw-plichtig is (Nero heeft met z'n laatste opmerking dus helemaal gelijk. 🙂 )

Kortom: terug naar de Douane en daar de btw gaan betalen, nieuw roos forumlier vragen, dat incl. alle andere documenten opnieuw naar de DIV en binnen de week kan je bollen.

Als het btw-nummer van je vrouw dit voertuig kocht in het 4de kwartaal van 2020 heeft haar onderneming die btw al gerecupereerd in het 1ste kwartaal van 2021 (zeker wanneer het voertuig (indien boekhoudkundig correct verwerkt) integraal uit de boekhouding is afgeschreven bij de verkoop. De facto is er vandaag dus géén btw betaald. Geen reden dus om te denken dat er "2 keer" btw betaald wordt op dit voertuig. 

• Wow 1

Hoe kunnen ze dat controleren van die km stand ? hij is ouder dan 6 maanden maar als ik nu op de aanvraag  7000 km invul (gereden over een jaar als een soort derny want dit was oorspronkelijk ook de bedoeling van de 1e eigenaar) ... wat dan ? moeten ze dan foto's hebben of andere manier van bewijslegging ? 

DIV ziet (i.c.) alleen dat je niet langs de douane geweest bent. Het is aan de Douane om na te gaan of je voertuig onderhevig is aan btw of niet. even uw verstand gebruiken over wat je waarop invult kan idd voordelen opleveren 😉 

Edited by Frederik9111
  • Like 1
19 hours ago, Frederik9111 said:

Het is aan de Douane om na te gaan of je voertuig onderhevig is aan btw of niet. even uw verstand gebruiken over wat je waarop invult kan idd voordelen opleveren 😉 

heb natuurlijk braaf 129 de eerste keer ingevuld maar kan natuurlijk de 7 ervoor zijn vergeten 😉 . Maar hoe controleren ze dat ? Ik kan er niet mee langskomen immers...