Ga naar inhoud
Vespaforum.be

gt125 vnl1 wat sneller maken


stoop

Aanbevolen berichten

Ik zou graag mijn Vespa gt125 vnl1 wat meer kracht een wat sneller maken, hoeft geen race machine die 120km/h gaat.🤕

Ik had gedacht aan een 177cc (maar welk merk, Paolini, dr,…?)

Carburator 20.20 of 24.24?

Er zit al een sip 2.0 road uitlaat op.

Zou het nodig zijn iets aan de koppeling/vertanding te veranderen?

Graag wat info van de ervaren tuners wat ik het best doe of niet doe.

 

thx  allemaal

 

Link naar reactie
6 uur geleden, nero zei:

Misschien beginnen met een elektronische ontsteking te plaatsen als die er nog niet op staat? 

Groetjes, nero. 

Ik heb niet zoveel ervaring met een elektronische ontsteking op een Vespa, maar weet wel dat dat bij een auto hem niet echt sneller maakt, maar wel betrouwbaarder. 

Link naar reactie

Wanneer je iets sneller wil en betrouwbaar dan kun je gaan voor:

dr177, si24/24 en een electronisch ontsteking en een sip road. Dan kun je rustig rond de 90/95 rijden.

Met een aluminium cylinder zoals een pinasco 177 met een si24/24 en een electronisch ontsteking en een bgm bigbox kun je rond de 110-120 halen met een driepoorts blok. 
 

Bij de tweede zeker wel aan te bevelen om je blok te voorzien van nieuwe lagers en een sterkere koppeling bijv van BGM. Bij de eerste setup ook maar bij de DR is de standaard koppeling voldoende. 

Link naar reactie

Betrouwbaar en DR horen niet in 1 zin; tuning-van-den-Aldi-cilinder. De topsnelheid verhogen doe je niet in extra cc’s alleen.

Topsnelheid verhogen is niet zo moeilijk (vertanding verlengen); een deftige powerband ontwikkelen met cruising snelheid aan de top van je vermogen op een RPM waarop je motor en versnellingsbak niet nodeloos verslijten is heel wat anders.

Het geheim van een betrouwbare power upgrade: budgettaire restricties even vergeten en ineens all the way. Deftige revisie, goeie krukas, goeie koppeling, deftige benzinekraan,… Een variabele ontsteking kan, maar hoeft niet. Een goed afgestelde puntontsteking functioneert identiek aan een elektronische; de voordelen van een variabele ontsteking en 12v kabelboom uitgezonderd. Qua motorprestaties an sich heeft een elekto-ontsteking amper voordelen.

De alu 2-poort Pinasco 177/190 is vandaag zowat de interessantste optie voor je GT.

Link naar reactie

Een getunede blok gaat meestal hoger in toeren wat maakt dat je contactpunt-ontsteking sneller slijt/ moet bij geregeld worden. Een verkeerd ontstekingstijdstip kan fataal zijn voor het tuning-kitje. Door het hoger toerental kan het ook zijn dat je contact punten niet meer kunnen volgen. Om die reden werden er reeds bij de GS150 contactpunten met dubbele veer gestoken. 

Tunen met contactpunten kan maar is volgens mij te onbetrouwbaar om dit veilig te doen. Nu, dit is mijn gedacht, waarschijnlijk gaan "gerenommeerde" tuners mij tegenspreken. Zoveel tuners, zoveel opinies... 

Groetjes, nero.  

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt allemaal voor jullie reacties en een fijne kerst.

ik denk dat ik zal beginnen met een 177cc kit en een 24.24 carburateur, en dan kijken hoe hij rijd.

En eventueel nadien nog een andere koppeling met 22t steken een een electronische ontsteking.

juist nog enkele vragen:

-ik zie dat ze bij sip twee verschillende merken hebben in aluminium uitvoering, een Vmc en een PINASCO. Welke raden jullie aan? Ik zie op het net ook veel goede ervaringen over de vmc

-wat is de beste bezetting ivm de sproeiers? Of is het gewoon voldoende de standaard setting van de dellorto te gebruiken? Boor ik best de verbinding tussen de vlotter kamer naar de sproeier door, of best origineel laten?

-is het aan te raden een versterkte koppeling te plaatsen, of is de originele koppeling voldoende?

 

Bedankt

Groeten

Link naar reactie

Pinasco heeft een specifieke 2-poort versie van de alu 177 gebaseerd op MagnyCours cilinder maar met een piston met extra poort waardoor de bovenste cilinderpoort toch gebruikt wordt. De VMC is in principe monteerbaar maar zal slechts 2 van de 3 cilinderpoorten gebruiken. Beiden zijn sowieso prijskwaliteit heel goed. Voor een GT zou ik voor de Pinasco gaan.

Je huidige koppeling kan je behouden maar wél best versterken met nieuwe sterkere veren en een versterkte sluitcirclips. Steek best ineens een 22t koppelingstandwiel.

Een standaard 24-24 carb met standaardsproeiersetup is normaliter een goed begin (desgevallend de hoofdsproeier vergroten; ook naar de noden van de uitlaat). 

Goed afgestelde puntonstekkingen kunnen normaliter vrij makkelijk 7000-8000rpm aan (sommige Honda’s met dubbele veren tot 14.000) alvorens over te springen. Niet strikt noodzakelijk, maar het heeft wel voordelen (makkelijker starten, betere verlichting, onderhoudsvrij,…).

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...