Ga naar inhoud
Vespaforum.be

contactslot uitboren


Nef

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ben al een een tijdje aan mijn pk50n elestart aan het piemelen wat wel redelijk lukt, nu is het contactslot aan de beurt, de sleutels zijn kwijt, dus de enige oplossing is blijkbaar de cilinder uitboren, het contact staat op off, zie foto, dus stuurslot is vrij, ik heb ook vonk aan de bougie door schakelaar aan achterkant van cilinder manueel in te stellen, dus de motor draait redelijk goed nadat ik de carburateur gereviseerd heb wat duidelijk nodig was. Nu ga ik een nieuw contactslot met sleutel bestellen en de oude uitboren. Is er iets waar ik zeker rekening moet houden? Eventuele tips zijn zeker welkom. Daarom ga ik ook even wachten voor dat ik ga beginnen te boren.

alvast bedankt.

 

CF29839E-5149-49BA-B084-0F0DB9AB28AC.jpeg

Sorry voor de foto, ondersteboven maar toch duidelijk denk ik.

Link naar reactie

ik heb dat de laatste jaren een vijftal keer moeten doen omdat de eerste keer de rand waar het slot achter klikt beschadigd is geraakt. Dit heeft als gevolg dat m'n slot, wanneer ik mn sleutel eruit wil nemen met één hand, kan draaien naar een geblokkeerde positie waar niks meer aan te doen is behalve het hele ding nog maar eens uitboren.

Dus: stevig boren in het begin, maar tegen het einde toe voorzichtiger pulken met een hamer/beiteltje. Neem eerst de rubber rond het slot eraf dan beschadig je die niet en moet je die niet opnieuw kopen...

Link naar reactie

Al je contactslot niet in de “lock”-positie staat is uitboren niet nodig. Onderin de slotbuis zit een klein gaatje waarlangs je met een fijne elsje of schroevendraaier de de lip van het slot kan induwen, waarna je het integrale slot incl. de zwarte slotvatting uit het frame kan trekken. Soms wat peuterwerk, maar is zeker te doen. 

Plan B is de vork er even uit, slotcontact en slotblokje er uit en je kan het lip in de buis zien zitten en via de slotbuis indrukken.  

52CF4127-F3D7-48C9-9884-6985A74C1581.thumb.png.1290f21d441b30de1bb3f0fcf37c6afd.png

Ook interessant leesvoer: https://modernvespa.com/forum/topic80689

  • Like 1
Link naar reactie
4 uur geleden, Frederik9111 zei:

Onderin de slotbuis zit een klein gaatje waarlangs je met een fijne elsje of schroevendraaier de de lip van het slot kan induwen, waarna je het integrale slot incl. de zwarte slotvatting uit het frame kan trekken.

Wauw. Echt wauw. Moet effe bekomen

  • Haha 1
Link naar reactie
4 uur geleden, Nef zei:

Ok, heb ik al geprobeerd, lukte niet, maar is het niet zo dat dit alleen maar lukt met de sleutel in de cilinder? …. Maar ga het toch nog proberen.

tnx Frederik9111

Nope, sleutel hoeft niet! 

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
  • 4 weken later...

Ik heb iets vreemd voor bij vervangen stuurslot van PX200 Millennium. Alles vlot verlopen, oude slotje er uit, nieuwe cylinder er in, maar het is alsof die niet vast genoeg zit. Ik kan die cylinder er een beetje uit trekken en dan helemaal ronddraaien. Ik heb veertje ook vervangen. (er zaten er twee bij de levering, maar volgens mij is er slechts eentje nodig ?

Link naar reactie
  • 2 weken later...
On 6/26/2022 at 3:03 PM, josse said:

Ik heb iets vreemd voor bij vervangen stuurslot van PX200 Millennium. Alles vlot verlopen, oude slotje er uit, nieuwe cylinder er in, maar het is alsof die niet vast genoeg zit. Ik kan die cylinder er een beetje uit trekken en dan helemaal ronddraaien. Ik heb veertje ook vervangen. (er zaten er twee bij de levering, maar volgens mij is er slechts eentje nodig ?

Ik heb het eindelijk opgelost, slotje zat niet diep genoeg, waardoor lipje niet achter rand van chassis viel. Kleine tik met hamer was voldoende.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...