Ga naar inhoud
Vespaforum.be

wideframe kickstarter


Ronin

Aanbevolen berichten

Hey,

ik ben bezig met de revisie (en tuning) van een wideframe motor. VL3M

Zoals de meeste van deze blokken lekte ook mijn kickstarter. Ik heb de koperen ring laten reviseren en ook alle plaatjes en stoffen ringen zijn vernieuwd. Geen olie meer op de grond! Whooop whooop! 
 

Helaas is er een geluid bij de Kickstarter als ik de motor start. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en als dit te verhelpen is zonder dat de blok open moet? Ik heb echt alles volledig nieuw erin zitten dus ik hoop dat het op een andere manier verholpen kan worden. 

Alle hulp is ten zeerste geapprecieerd! Link hieronder is naar You Tube. 

Wideframe motor op You Tube
 

Thx! 
 

Link naar reactie

Bedoel je een ratel als je de kick naar beneden duwt terwijl hij draait?  Dat moet je gewoon nooit doen!!  Totaalgeluid is moeilijk te beoordelen op Youtube

  • Like 1
Link naar reactie

Nee nee, dat bedoel ik niet. Ik zal idd nooit de Kickstarter helemaal naar beneden duwen als hij draait. Dit heb ik enkel gedaan om te horen als het geluid van daar komt. Als je goed luistert naar de film dan hoor je een geluid alsof de Kickstarter blijft hangen (of iets anders). 
Het is die constante scherpe toon die je erdoor hoort. 
 

ik heb nog een tweede film. Daar hoor het het beter op denk ik? 
 

Film 2 Wideframe motor

Link naar reactie

Je bedoelt dat ietwat snerpende geluid alsof er iets aanloopt? En dat komt echt bij de kickstart vandaan (moeilijk in te schatten vanaf een youtube filmpje). Blok zal dan echt open moeten, vanaf buiten kun je alleen bij de kickveer en de schakelklok komen.

Link naar reactie

Kijk misschien eerst es achter het vliegwiel. Misschien zit daar ergens een statorvijsje niet diep genoeg? Dikkere rondelletjes gebruikt of zo? Klinkt nét iets te fijntjes om van de kickstart te komen m.i. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ik denk het gevonden te hebben? Maar nu het nog oplossen kunnen. 🤨


Ik denk dat het door de schakelklok komt. De Kickstarter keert niet ver genoeg terug. Ik denk dat de schakelklok de Kickstarter een stukje blokkeert? Als ik het vliegwiel ronddraai zonder schakelklok erin dan is er geen lawaai. Met de klok erin wel. Je ziet ook aan de zwarte strepen op de Kickstarter dat hij inderdaad minder ver terugkeert. 🤷‍♂️
 

Is het de foute schakelklok misschien? Het is anders wel een volledige nieuwe. 

Ik hoop dat jullie iets kunnen zien op de foto’s? Er is ook weer een filmpje.

Alvast bedankt! 
 

Filmpje Kickstarter en schakelklok 

30C574B5-A018-46D9-819B-7ED60A6B9D75.jpeg

5A062E97-51FB-4BFC-BD5F-B8E7D989A654.jpeg

2A4F21E1-B010-43C3-9548-9DA38C345A53.jpeg

EA7A3277-ADF2-41C6-A766-DD515A8E9F2B.jpeg

Link naar reactie

Hmmm… raar! Ik heb nog 2 originele klokken liggen en die hebben dezelfde maat als de nieuwe. Er is wel een soort van inham… misschien heeft het daar iets mee te maken? Zit de klok binnen in juist? Kan je die verkeerd om erin zetten? 
 

 

7CC95327-E52F-4AE9-9E2B-3776A38EB300.jpeg

4AC5ACE6-C888-4F04-9FE7-A341EBC6CB6F.jpeg

272AA141-C63E-4242-9447-5A1C6CC00E5F.jpeg

580A2404-F8B2-48F3-B008-5C1E1E5858BA.jpeg

Link naar reactie

Bedankt voor de info! Dat van het schakelen wist ik niet.

Dus hij zit er wel correct in maar toch ratelt hij en keert de kick niet ver genoeg terug 🤷‍♂️

Ik heb de blok in een statief hangen. Ik zal eens kijken als ik deze week wat kabels kan aansluiten zodat ik kan schakelen. 

Thx voor de tip 👍

Link naar reactie
Op 6/12/2021 om 08:17, Sjoerdo zei:

zit er nou een scheur bij de basis van je schakelarm? (laatste foto)

Gelukkig niet! Het ziet er idd zo wel uit op de foto. 

32A54157-4F7C-4342-9F35-8F58A4AFF157.jpeg

Ik heb de blok open gegooid en weet bij God niet wat we fout doen. Is er ergens een filmpje dat wat uitleg geeft over hoe je nu juist die stelbout juist moet zetten? Ik was van mening ze juist te hebben maar toch blokkeerde die een beetje. 
We gaan nog wat verder proberen. Moest het lukken dan meld ik me. 

55F1746A-7FDF-4CAC-A1D2-4C79E71B0C27.jpeg

Link naar reactie

De stelbout moet zich in de gleuf bevinden tegen het gaatje waar de oliesmering door komt en aan de tegenovergestelde zijde van waar het veeruiteinde zit. 

Voor het duidelijker te maken, hier een foto:20211208_211227.thumb.jpg.ab6d69c5a51044c6429158d7d92b9834.jpg

Het smeergaatje moet overeenkomen met het gaatje in het carter. 

Heb je beide veertjes vervangen in het kickstartsegment en steken die er correct in? Ik heb die ooit eens vervangen door nieuwe (iets langere) veertjes en had toen ook problemen met de kickstart. Weer de oude veertjes gestoken en alles werkte perfect. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Thanks voor de tip Nero! Ik ga zeker de oude eens proberen want we zijn van mening dat de ritsel er als het ware uitschiet waardoor de kick niet ver genoeg terug kan zwaaien. 
 

Dus als ik je uitleg goed begrijp moet de veer zoals op foto 1 zijn. Het stelbout gaatje (smeer gaatje?) zit dan wel aan de hele andere kant dan het gat voor de schakelklok. 
 

 

1D7140E9-C940-4C99-AF46-D69FFC246BB1.jpeg

F6AE9AE0-08DA-487F-BEEC-A3C7FE6DE7DC.jpeg

Onderstaand is dus foutief? 
 

 

CBA15FB0-CCCF-4F68-891C-628D74CD8347.jpeg

9F4E4808-81F5-4341-BFE1-2A34731BAF0D.jpeg

aangepast door Ronin
Foutje
Link naar reactie

Nero & Sjoerdo! Wat een ongelofelijke hulp is dit! Ten zeerste geapprecieerd 👌👍 

Ik kan vanavond helaas niet naar de avondschool gaan dus het gaat helaas pas iets voor volgende week zijn maar hier kan ik zeker en vast mee verder! Ik denk dat we de fout gevonden hebben. Ik had de stelbout en het smeer gaatje om elkaar afgelijnd 🙈🤦‍♂️

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gelukt!! De motor draait perfect nu en het ratel geluid is weg. 🙌🙌🙌🙌

Dank u wel voor de hulp! 

Ik had de Kickstarter vastgeklemd tussen de bankschroef. Hierdoor kon ik met een grote tang de ring op zijn plaats draaien. 
De schroefdraad van de borgmoer was niet meer te redden dus we hebben er maar een reparatie draad ingezet. 

Alles tip top nu 👍 Nogmaals bedankt voor de hulp. 
Appreciated! 
 

 

5C9BE26F-8D2F-4CB2-BF58-EDDF9F655678.jpeg

12D6BCEB-3C6B-4B8A-94C8-D9813BB97873.jpeg

784C19FC-111F-491A-86C7-6CAD4A62F9D6.jpeg

272D21FF-0A88-4B71-90F7-6C098567EAD1.jpeg

aangepast door Ronin
  • Like 3
Link naar reactie
8 uur geleden, N!Ce zei:

@Ronin wat voor een kitje is het nu geworden uiteindelijk?

Op deze blok zit de BGM kit met alles erop en eraan. Dus krukas en lagers enz. Dit in combinatie met een Pinasco Flytech en Polini 21 Carb. 
 

Deze blok gaat onder de Struzzo en is om wat mee rond de kerktoren te rijden. 2 vrienden van me hebben deze set-Up ook en en we zijn er op zich wel tevreden van. 
 

Wat ik met mijn VM blok ga doen voor onder de Faro Basso dat weet ik nog niet. Was er eens mee langs Nagy gegaan en blijkbaar zijn de koperen bussen iets te fel uitgesleten. Deze moeten dus ook eerst vervangen worden wat nog eens 450€ extra gaat kosten. Dan wordt het helaas wel een hele dure blok daar ik eerst een Kingwelle wou laten steken. 🥴

 

Dus ik weet het nog niet goed voor de volgende. 
Ik heb nog 3 extra VL blokken liggen. Maar denk toch voor de VM te willen gaan voor onder de Faro Basso. BGM, Pinasco, Kingwelle? 🤔🤷‍♂️

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...